חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

84 הרוגים בתאונות עבודה בשנת 2019: "תרבות ארגונית קלוקלת"

ינואר 27, 2020

מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה סיכם את שנת 2019 כ"המדממת ביותר" מבחינת כמות ההרוגים בתאונות עבודה ברחבי ישראל. הנזק למשק ישראל בעקבות פגיעות עבודה: 5 מיליארד ש"ח בשנה.


ענף הבינוי ממשיך להיות הקטלני ביותר בישראל, גם בסיכום שנת 2019: כ-40 מתוך 84 ההרוגים בתאונות העבודה בישראל הגיעו מתחום הבניין. מדובר על 48% מכלל ההרוגים. 44 האחרים נהרגו בענפים אחרים, בעיקר ענפי השירותים והמסחר (19), ענפי התעשייה (17) וענפי החקלאות (8).

במסקנות הדו"ח נכתב במפורש: "יודגש כי בעיות הבטיחות באתרי הבנייה נובעות בראש ובראשונה מתרבות ארגונית קלוקלת, כאשר רבים מבין העוסקים בתחום, מהיזמים עד לקבלנים המבצעים בשטח, אינם שמים את נושא הבטיחות וחשיבותו, במקום הראוי לו".

נפילה מגובה ממשיכה להיות סיבת המוות המובילה, והיא מהווה כשליש מן המקרים – לא רק בבניין אלא גם בשירותים ומסחר. הקואליציה למאבק בתאונות הבניין והתעשייה טוענת כי הנתונים מלמדים על ניזוק של 56% בשיעור ההרוגים בתאונות העבודה הקטלניות בכל ענפי התעסוקה, בשנתיים האחרונות.

לפי ארגון "קו לעובד", שסיכם את הנתונים במעקב עצמאי משלו, מספר ההרוגים בתאונות עבודה ב-2019 היה הגבוה ביותר בשני העשורים האחרונים. לפי "קו לעובד", מדובר על 86 הרוגים ולא 84 בלבד. ב"קו לעובד" מציינים כי ישראל טרם אימצה את המלצות ועדת אדם מ-2014, בנושא הקמת רשות לאומית לבטיחות בעבודה.

לשיטת "קו לעובד", כמות התאונות הקטלניות נובעת מהיעדר הרתעה:

  1. קבלנים אינם סופגים עיצומים כספיים עקב ליקויי בטיחות
  2. אתרי בנייה לקויים נסגרים לתקופות קצרות, לרוב כ-48 שעות בלבד (יומיים)
  3. רוב תאונות הבניין אינן נחקרות (היעדר אכיפה)
  4. הליכי החקירה אינם מובילים למיצוי הדין, במרבית המקרים

דו"ח מינהל הבטיחות מדגיש כי "יש להמשיך במעקב אחר השפעתן של הוראות הבטיחות שהוכנסו לפעולה בשנים האחרונות, כדוגמת הצו להגברת האכיפה, תקן פיגומים, הטלת צווים להפסקת עבודה וכיו"ב, על היארעותן של התאונות הקשות בענף.


מנופאים בסיכון

סקר חדש של המוסד לבטיחות ולגיהות מגלה: למעלה מ-33% מן המנופאים באתרי בנייה היו מעורבים בתאונה. כ-77% ממפעילי המנופים היו מעורבים באירוע מסוכן שמוגדר "כמעט תאונה". כ-40% מתוכם התלוננו על כך קשיי תקשורת מול אתתים (מכווני המנופים) כיוון שהאתת לא מדבר בשפה המובנת להם (חלקם – פועלים זרים). כשליש מן המנופאים דיווחו כי הם עובדים 72 שעות בשבוע אחד, תוצאה של 6 משמרות שבועיות, כאשר כל משמרת נמשכת כ-12 שעות.

ענף המנופאות נחשב לענף פרוץ – חלק ממפעילי המנופים עובדים ללא הכשרה מוגדרת ולעתים ללא רשיון מנופאי. חלקם מועסקים בשעות עבודה רבות מן המותר בחוק. חלק מן המנופים הפועלים בענף – ישנים מדי, ולא נבדקו כראוי. יו"ר ועד המנופאים דן ורשבסקי אמר כי הועד רואה בחומרה את תוצאות הסקר.

ב-9 בינואר 2020 נעצרה מנופאית בת 53 מאשקלון, בחשד גרימת מוות ברשלנות של פועל זר בן 25 מטורקיה. התאונה אירעה באתר בנייה ברחוב הלח"י בראשון לציון. ב-15 בינואר הוציאו מפקחי מינהל הבטיחות במשרד העבודה צו הפסקת עבודה לאתר בנייה בפארק הטכנולוגי במודיעין, בו אירעו 2 תאונות עבודה בפחות מ-24 שעות.

החודש זיכה בית משפט השלום בפ"ת מנהל עבודה שהואשם בגרימת מוות ברשלנות של חיים קשקביץ, באתר בנייה ביישוב גני תקווה; התאונה אירעה במרץ 2017, באתר בניה של חברת "רותם שני"; השופט העיר על "מחדלי חקירה רבים" של המשטרה.

ההרוג הראשון מתאונת עבודה בשנת 2020 הוא תושב חיפה בן 74, שנפל מסולם בגובה של כ-5 מטרים וספג פגיעת ראש קשה בעת שיפוץ במרכז הקונגרסים בחיפה. המשטרה פתחה בחקירת המקרה, והמקום נסגר בצו בטיחות.


קריאה נוספת

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם