חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

תאונת העבודה של יבגניה דודינה, שחקנית תיאטרון גשר

מאי 29, 2013
רוב תאונות העבודה בישראל מתרחשות הרחק מעיני הציבור, מאחורי הקלעים ובחצר האחורית. התאונה של שחקנית "גשר" יבגניה דודינה, שאירעה ב-12 בפברואר 2005, נראתה על ידי קהל רב שצפה בהצגה 'מדיאה'.

מאת , מנכ"ל זכותי

משחק הוא מקצוע מסוכן – "שבור רגל" אומרים השחקנים זה לזה, לפני שהם עולים על הבמה. יבגניה דודינה נאלצה לשחק על במה רטובה, יחפה, בין שלוליות, לעתים גם בריצה. לא פלא, לכן, שדודינה החליקה מן הבמה ונגרם לה שבר במפרק הקרסול הימני.

ההצגה "מדיאה", בעיבוד המודרני של 'גשר', הוצגה על במה שבמרכזה בריכת מים רדודה. עוד בשלב החזרות, החליקה דודינה מספר פעמים. השחקנית נדרשה להיכנס אל הבריכה ולצאת ממנה, כשכולה רטובה.

ואכן, כאשר נשאלה דודינה מדוע נפלה מן הבמה, ענתה בבית המשפט: "מכל מיני סיבות: הבמה צרה, רטובה, החלקתי כי הסתבכתי עם השמלה, וגם הייתי במונולוג דרמטי, וזה דבר אחרון לחשוב על הבטיחות של הבמה, כשיש קהל של 900 איש. אני חייבת להיות הכי במצב. אני מחויבת לקהל".

בית המשפט קבע כי הרטיבות על הבמה, והשלוליות שעליה עמדה דודינה, הובילו לתאונה. לו היה מקפיד התיאטרון על אמצעים למניעת החלקה, התאונה אולי היתה נמנעת: "יש לקבוע כי הוכחה התרשלות הנתבעת, בגין אי נקיטת אמצעי בטיחות מספקים למנוע התאונה".

דודינה אמרה בבית המשפט כי ניתן היה "לעשות במה בטוחה. לא כל במה בטוחה. אני משך החזרות אמרתי לא פעם ולא פעמיים שהבמה צרה מדי, חלקה מדי, רטובה מדי. הרבה פעמים בחזרות נפלתי. בבמה גדולה זה לא היה קורה. אפילו אם נופלים, נופלים על הבמה ולא מעבר לבמה. ואם כבר הבמה צרה אז צריך למטה לשים מזרון או משהו, להגן מנפילה…".

לנה קריינדליין, במאית ההצגה וכיום מנכ"ל תיאטרון גשר, טענה להגנתה בבית המשפט כי "התובעת לא החליקה כטענתה, אלא פשוט פנתה למקום אחר מזה שבו היה עליה לעמוד ולשאת את המונולוג שלה, עשתה צעד מיותר ונפלה מהבמה…אני ממש לא מסכימה שהבמה הייתה מסוכנת במיוחד שונה מהצגות אחרות".

בית המשפט לא הסכים לטענתה של הבימאית: "על המעביד, גם כאשר הוא מעסיק שחקנים על במה, לנקוט מלוא אמצעי הזהירות, כך שהשחקן יוכל לבצע תפקידו באופן הבטיחותי ביותר, מבלי להיחשף לסיכונים, אשר עשויים לגרום לו פגיעות גוף".

ד"ר אלי שטיינברג, אורטופד מומחה, כתב בחוות דעתו, שהוגשה מטעמה של דודינה, כי "מאופי מעורבות מפרק השבר, נזק מהסוג שנגרם לתובעת גורם לאורך זמן שחיקה מואצת והרס הולך ומתקדם של המפרק".

לעומתו, פרופ' יואל אנגל, מומחה אורטופדיה מטעם הצד הנתבע, תיאטרון "גשר", טען אחרת: "הגבלת התנועה היא מזערית, אין פגיעה נוירוסקולרית, אין אי סדירות במשטח המפרקי. הנכות מסתמכת בעיקר על מצב עתידי שיכול להיגרם בשל השבר".

התאונה של דודינה הוכרה כתאונת עבודה על ידי המוסד לביטוח לאומי. בתחילה נקבעו לשחקנית שלושה חודשי אי-כושר מלא, לאחריהם 50% נכות זמנית לחודש אחד, חודשיים של נכות זמנית בשיעור 20%, ולאחר מכן 10% ל-3 חודשים נוספים. דודינה טענה כי נאלצה להישאר בביתה תקופה של 8 חודשים, שבהם לא יכלה לעבוד.

תביעתה של יבגניה דודינה לבית משפט השלום בתל-אביב הוגשה ב-2009. רק ב-17 באפריל 2013 ניתן פסק הדין של השופטת ארנה לוי. בזמן פסק הדין, כבר עזבה דודינה את 'גשר' לטובת 'הבימה'. לפי פסק הדין, היא תקבל מ'גשר' ו'הפניקס' פיצוי של כ-600 אלף שקלים, על תאונה שאירעה לפני שמונה שנים.

מכיוון שמדובר בתאונת עבודה שהתרחשה בתיאטרון ישראלי מפורסם, בחרה השופטת לוי להשתמש בשפה דרמטית במיוחד, בבואה לתאר את התאונה של דודינה:

"אין חולק כי התאונה ארעה בסצנה, בה נושאת התובעת את המונולוג, אולי הדרמטי ביותר במחזה, בו מודיעה מדיאה על החלטתה לרצוח את ילדיה. בסצנה זו התובעת, כמדיאה, בשלב מסוים קורסת וצונחת אל תוך מי הבריכה, כמי שאיבדה שווי משקלה, עם שמלתה הארוכה. לאחר מכן היא מטפסת בעזרת ידיה ורגליה מתוך המים חזרה אל הפודיום וכורעת על הרצפה, כאשר גופה ושמלתה הרטובים יוצרים שלוליות מים, שלוליות הנראות היטב על רצפת הפודיום, כאשר כל העת היא ממשיכה לבצע את המונולוג".

"בהמשך, היא מנסה לקום, כושלת, רועדת, מתקשה להתרומם, מצליחה לקום, נעמדת יחפה באותו המקום, על גבי שלוליות המים וממשיכה לשאת המונולוג. התובעת, כמדיאה, מרוגשת, סוערת, מיוסרת, על סף הטירוף. את המונולוג, לאחר שהיא נעמדת, היא מבצעת, כך על פי הוראות הבימוי, ויודגש, כי אין טענה שהתובעת חרגה מהוראות הבימוי בהצגה המצולמת, כאשר עיניה עצומות לסירוגין, היא מתנודדת על מקומה, חסרת יציבות, נעה במקומה כל העת בסערת רגשות, גופה כפוף לסירוגין ונוטה קדימה, היא "מבעבעת מקנאה", כלשון המחזה, ונראית כמי שאיבדה שפיותה. מדיאה, במונולוג זה, כך על פי הוראות הבימוי, היא חסרת שווי משקל וחסרת יציבות. בשלב זה ארעה התאונה".

ת"א 173095-09 – יבגניה דודינה נגד  תיאטרון "גשר", עמותה רשומה; והפניקס הישראלי חברה לביטוח בע"מ.

בתמונה: יבגניה דודינה, יובל שבח ויהונתן פרנקו בהצגה מדיאה, תיאטרון גשר [מקור: ארכיון תיאטרון גשר]

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם