חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

"שבע וחצי שנים אני עובד באתרי בניין ומעולם לא ראיתי פקח"

פברואר 12, 2015
יותר מדי פועלי בניין בישראל נהרגים בתאונות עבודה מיותרות. נידאל ענטר, פועל בניין ותיק, כתב וידוי אישי מרגש, ומזהיר: "העובדים מפחדים שיפטרו אותם. אין מי שיסביר לעובד מה הזכויות שלו ושידאג לזכויות שלו. אני מרגיש שלאף אחד לא אכפת מהפועלים ולאף אחד לא אכפת מהמשפחות שלהם"

הוידוי האישי הבא הוא קריאת חובה, לכל מי שמתעניין בתאונות עבודה בישראל.

"שמי נידאל ענטר, מהישוב עראבה בצפון. אני עובד בבניין מזה שבע וחצי שנים, בחברה שבונה פיגומים לאתרי בנייה".

"לפני כחודש, יצאתי בערב לבלות עם חברי, עימאד נגאר, בן 21. עימאד אמר לי שהוא צריך ללכת לישון, כי הוא צריך לקום מוקדם לעבודה. למחר היום היה מזג האויר סוער, יום שהוא מסוכן לעבודה באתר בנייה, ואני לא יצאתי לעבודה".

"בהמשך היום (25.10) קיבלתי הודעה על כך שעימאד נהרג באתר הבנייה בו עבד, ברחוב העולש בפרדס חנה. קיר באתר התמוטט בגלל הרוחות, פגע בו והרג אותו. מאז אמא ואבא שלו סגורים עם הכאב שלהם, ואני לא יכול להסתכל בעיניים שלהם. מי ישלם על המוות של עימאד?"

"אני מסתובב הרבה באתרי בניה, ורואה הרבה אתרים לא בטוחים. הנה, האתר הזה בחדרה, שעברתי לידו לפני שבועיים בדרכי לאתר בו עבדתי, וצילמתי אותו (17.11.15). אפשר להבחין בו בהפרה גסה של כללי בטיחות: במרפסת העליונה קורות עץ בולטות ולא קשורות. יכולות לעופף עם הרוח על ראשי הפועלים או העוברים והשבים בכביש (האתר נמצא מטרים ספורים מהכביש); מרפסות פתוחות ולא מגודרות בגדרות עץ, ופלטות של פיגומים שמונחות ללא קשירה".

בתמונה: אתר בניין בחדרה (צולם ע"י נידאל ענטר)

"בימי הקיץ הרבה בחורים ערבים צעירים, בני 18-16 הולכים לעבוד בבניין, בחברות המשפחתיות. אין להם שום ידע איך לעבוד בצורה בטוחה. הרבה מהם נפצעים, שוברים ידיים, רגליים. אני מכיר בחור צעיר שלפני כמה שנים נפל לתוך מכונת הטיח והלכה לו היד".

"שבע וחצי שנים אני עובד באתרי בניין ומעולם לא ראיתי פקח של משרד הכלכלה. אין לי מושג גם איך ליצור קשר עם פקח". כבר כתבנו כאן בעבר, שמספר ההרוגים הגבוה נובע מפיקוח חלש על אתרי הבנייה ומאכיפה לקויה: בעשורים האחרונים, אף קבלן בנייה לא נאסר בגלל פועל שנהרג בזמן שהיה תחת אחריותו. רוב הפועלים לא עוברים הדרכות בנייה מדי שנתיים, כנדרש.

"הרבה פועלי בניין נמצאים במצב כלכלי קשה. הם לא יכולים להתעקש מול מנהל העבודה על כך שהעבודה תעשה בצורה בטוחה. העובדים מפחדים שיפטרו אותם. אין מי שיסביר לעובד מה הזכויות שלו ושידאג לזכויות שלו. אני מרגיש שלאף אחד לא אכפת מהפועלים ולאף אחד לא אכפת מהמשפחות שלהם".

"עובדי הבניין לא מאוגדים ואין להם כוח. הייתי רוצה לארגן את פועלי הבניין ביחד שיהיה להם כוח לדאוג לזכויות שלהם". (הפוסט המקורי פורסם בדף "הקואליציה למאבק בתאונות בניין", קבוצה ציבורית בפייסבוק; ההדגשות לא במקור).

קריאה מומלצת:

עברתם תאונת עבודה? התקשרו ל"זכותי" בטלפון 5520* או צרו קשר באתר.

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם