חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

ראיון עם אלון אהרונוב על מיצוי זכויות רפואיות

דצמבר 17, 2019

מנכ"ל זכותי בשיחה מעניינת על הביטוח הלאומי, הזכויות הרפואיות שלכם והדרך לקבלת הכסף שמגיע לכם. הראיון המלא שודר ב-12/12/19 בתחנת "רדיו גלי ישראל", בתכנית להגנת הצרכן "השיטה", עם עיתונאי הצרכנות איציק מצרפי.

איציק מצרפי: בישראל יש הרבה חברות שבעצם מבטיחות לנו שהן ימצו את הזכויות שלנו. קודם כל, כל הכבוד לחברות הללו. אבל אנחנו החלטנו שאנחנו עושים בדיקה עבורכם – עם איזו חברה כדאי לעבוד, למה דווקא כדאי לכם לבחור בחברה מסוימת, ואולי אפילו יהיו כאלו שיספרו לנו איפה הבורות, הנורות האדומות שנדלקות שכדאי לכם לברוח. אז אנחנו נאמר "ערב טוב" לאלון אהרונוב, מנכ"ל חברת "זכותי".

 

אלון אהרונוב: ערב טוב.

 

מצרפי: בוא נתמצת אולי במשפט אחד את החברות האלו למיצוי זכויות?

 

אהרונוב: קשה לתמצת למשפט אחד, אבל חברות למיצוי זכויות רפואיות הוכרו בדצמבר 2015 בתיקון 161 לחוק הביטוח הלאומי, כחברות פורמליות, שמטפלות בנושאים האלה. חברת "זכותי" הוקמה בשנת 2005, אוטוטו 15 שנה אנחנו חוגגים, ובשנים האלו פנו אלינו מעל 1 מליון פונים, וטיפלנו בעשרות אלפי לקוחות, שרובם המכריע הם לקוחות מרוצים. התחום הזה מאוד מורכב, אנו עובדים מול ביטוח לאומי, בתביעות כאלו ואחרות כמו נכות כללית, נפגעי עבודה, שירותים מיוחדים ועוד נושאים מול מס הכנסה, בעיקר בפטור ממס הכנסה, מול כל חברות הביטוח במיצוי פוליסות הביטוח, מול משרד הבריאות, תו נכה וכו'. הערך המוסף שלנו, למשל, הוא שעובדים פה יוצאי הביטוח הלאומי. עובדים פה כאלו שעבדו בביטוח לאומי, כאלו שניהלו מחלקות בביטוח לאומי, ואף הרופא הראשי שלנו בחברה הוא רופא שמעל 30 שנה ישב בועדות ערר במוסד לביטוח לאומי. 

 

מצרפי: אתם "הדלת המסתובבת" הקלאסית…

 

אהרונוב: לא דלת מסתובבת, אבל אנחנו מחזיקים פה אנשי מקצוע, כולל סוכני ביטוח, רואי חשבון ויועצי מס.

 

מצרפי: מה שאתם עושים באמת, זה שאתם מחזיקים את אותם אנשים שמכירים את השיטה.

 

אהרונוב: לא, אין פה שיטה. אנחנו מעסיקים אנשים שמכירים את החומר, מכירים את החוקים והתקנות, מכירים איך המערכות עובדות מבפנים, אין קשרים אישיים חס וחלילה, והכל עושים בעבודה מקצועית, אבל אני שואל אותך – מי יכול לטפל יותר טוב בנפגע עבודה, למשל, יותר ממישהו שניהל את מחלקת נפגעי עבודה 28 שנים? מי יכול לרשום סיכום רפואי ממצה ומקיף, יותר מרופא שמעל 30 שנה ישב בוועדות ערר בביטוח לאומי? ולכן, בוועדת הרווחה בכנסת בשנת 2015 נבדקו מספר חברות על ידי משרד רואה-חשבון, שקבע ששיעורי ההצלחה בחברת "זכותי" הם הגבוהים ביותר בענף, מבין החברות שאני מכיר.

 

מצרפי: ב-2015 מה שקרה אתכם, זה שמ"עז יצא מתוק", לא? אתם אומרים לעצמכם "טוב, הגבלנו את האחוזים שלנו", הרי מה שקרה זה הגבלת האחוזים בגלל ענייני עורכי הדין, שאמרו "רגע אתם לוקחים לי מהקהל שאני אמור לטפל בו" והיו דיונים בכנסת על העניין הזה, אבל זה בסדר שאתם לוקחים מה"עז" הזה "מתוק". בוא נדבר רגע על ההגבלות שהתקנה הזו הכניסה אתכם.

 

אהרונוב: אני רוצה לדייק רגע את מה שאמרת. עשית קצת עירבוב משני נושאים. נושא אחד זה לשכת עורכי הדין, אנחנו כרגע לא מדברים על הנושא הזה – הם תבעו חברה מתחרה ובסופו של דבר בבית המשפט העליון פסק הדין התהפך, והם גם תבעו את חברת "זכותי" ובסופו של דבר התיק הזה נסגר ואני לא רוצה לדבר על ההליך המשפטי בטלפון.

 

מצרפי: אבל מה שקרה בסופו של דבר, וחשוב גם שהמאזינים שלנו יידעו – יש לכם היום מגבלה. אתם לא יכולים היום לומר ללקוח ולדחוף לו סתם מספר של אחוזים שאתם לוקחים לו בתיק.

 

אהרונוב: ברור, יש חוק שנקרא "תיקון 161 לחוק הביטוח הלאומי – הגבלת שכר טרחה למייצגים". החוק קובע מה מותר לגבות, כמה ולאיזו תקופה. חברת "זכותי" היא החברה שנפגעה הכי מעט מהחוק הזה, כיוון שהיא גבתה את הסכום הכי הגון לפני החוק. ולכן, אנחנו אלו שאימצנו את החוק עוד טרם כניסתו בדצמבר 2015.

 

מצרפי: כן, אבל הייתם צריכים להוריד את תעריף פתיחת התיק, למשל, ששם גם כן הוגבלתם.

 

אהרונוב: הורדנו את מחיר פתיחת התיק בהתאם לחוק, כי אנחנו עובדים אך ורק על פי חוק. אנחנו החברה היחידה שמעבר לחוק, אומרת "לא קיבלת? לא שילמת", גם את דמי הטיפול הסמליים שקובע החוק

 

מצרפי: 800 ש"ח, אם אני לא טועה.

 

אהרונוב: 800 ש"ח בתוספת מע"מ, זה 936 ש"ח. גם את הסכום הסמלי הזה אנחנו מחזירים בסוף התהליך, במידה ולא הצלחנו לספק ללקוח את… 

 

מצרפי: מהו סוף התהליך? מהו פרק זמן שאתה מגדיר אותו "סוף"?

 

אהרונוב: התהליך הזה תלוי באיזה תחום אנחנו מדברים. תהליך כזה יכול לקחת מספר חודשים עד שנה, לפעמים גם שנה וחצי. ואם בתום שנה או שנה וחצי של התהליך, לא הצלחנו לסייע ללקוח לקבל את מה שהוא מצפה לקבל – אנחנו מחזירים גם את דמי הטיפול בחזרה. העניין הוא שאחוז הלא-מצליחים הוא יחסית קטן, ולכן אנחנו נאלצים מעט להחזיר, אבל כמובן שאנחנו מחזירים, אנחנו לא מצליחים ב-100%.

 

מצרפי: מגיע אליך בן-אדם שאתה רואה על פניו, שאם הוא הולך לבד לוועדה, או שהוא הולך להגיש לבד בקשה, הוא בטוח מקבל ולא יעשו לו שום בלגן. אתה אומר לו "עזוב אותי, לך, אתה תקבל, הכל בסדר"?

 

אהרונוב: בוא אני אספר לך סוד, אל תגלה לאף אחד. כשמגיעים לחברת "זכותי" אנשים שיכולים לקבל את מבוקשם באופן עצמאי, ללא סיוע שלנו, לפעמים קוראים לי כמנכ"ל החברה לסייע כדי להודיע לבן-אדם שאנחנו לא יכולים לעזור לו. אתן לך דוגמה: חולה סרטן שעובר טיפול כימותרפי, הוא לא צריך את חברת "זכותי" והוא לא צריך עורך דין, והוא לא צריך אף חברה כדי שיעזרו לו לקבל את מה שהוא רוצה לקבל בדרך כלל. ולכן, אנשים כאלה אנחנו אומרים להם "אדוני, קח את האישור מהמחלקה האונקולוגית, תגיש את זה לביטוח לאומי, או למס הכנסה". מי שרוצה, אנחנו עוזרים לו להדפיס את המסמכים, ושולחים אותו לדרכו ומאחלים לו בהצלחה. אני אספר לך סיפור מלפני שלושה ימים: מגיע אליי עובדת ואומרת לי "אלון, תשמע – יש לי לקוח בן 84 שהתקשר להודיע עכשיו שהוא קיבל איזשהו סכום כסף. עשינו חשבון, מגיע לנו 33 אלף שקלים, והוא רוצה לשלם. מצד שני, כשאני בודקת אני רואה שאפילו לא הגשנו את התביעה. עברו חודשיים, אנחנו בעיצומה של הכנת התביעה, אני אפילו לא יודעת איך הוא קיבל…"

 

מצרפי: טוב, זה ממש מרגש, אבל אנחנו נצטרך הוכחות בשביל זה. בסדר?

 

אהרונוב: אני אשמח גם לתת לך, אם הבן-אדם מסכים, לדבר איתך בטלפון.

 

מצרפי: אני אשמח מאוד. אם כבר אנחנו מספרים למאזינים שלנו באופן פתוח, אני אשמח ממש.

 

אהרונוב: אני אדבר איתו ואני אשאל אותו אם הוא ישמח להתראיין. על מנת לסיים את הסיפור, כשעשינו בדיקה קצרה – ראינו שהוא פנה לחברה אחת, שדחתה אותו, והעבירה את הנתונים שלו לחברה אחרת, באיזה הסכם כזה או אחר עם קופת החולים – והחברה האחרת אישרה לו. וכשהוא רצה להעביר לנו את הכסף, הודענו לו גם בכתב וגם בעל-פה, שאנחנו לא גובים את הכסף ושיהיה לו לבריאות, הכל בסדר – הוא כמעט קיבל דום-לב בטלפון מהתרגשות.

 

מצרפי: או-הו, צריך לשמור על הבריאות של האנשים, אתה יודע, אחרי הכל. תגיד לי רגע, מה דעתכם על "יד מכוונת"? איך אתם מתמודדים עם ה…יש כאלה שיקראו לה "פיקציה", אבל אני מאוד מאמין בה לאחרונה?

 

אהרונוב: אני לא קורא לה "פיקציה". "יד מכוונת" נותנים שירות מאוד מסוים, וזה לא השירות שחברת "זכותי" נותנת. צריך גם לבדוק את הנושא של אמת בפרסום, אפילו בפרסומת של "יד מכוונת", אחת השחקניות, שהיא בכלל לקוחת "זכותי", היא מטופלת ב"זכותי" והיא מופיעה שם כלקוחה של "יד מכוונת". אני לא רוצה לדבר שום דבר לא נעים על גופים אחרים או על חברות שהוקמו כדי לסייע לאנשים לעבוד מול ביטוח לאומי, אני חושב שבעבודה נכונה של ביטוח לאומי ובהשקעת מליוני שקלים שביטוח לאומי משקיע ב"יד מכוונת", אם היו משקיעים בתקנים נוספים ובמחלקות נוספות ובשירות נוסף, הציבור היה נהנה יותר בסופו של דבר. "יד מכוונת", הרבה אנשים שמגיעים לשם, פונים בתביעות לביטוח לאומי כשבכלל הם לא יכולים לקבל כספים, אבל נותנים להם איזשהו סיכום, ועם הסיכום הזה הם מגיעים…

 

מצרפי: מה האינטרס שלהם? הרי הם לא מקבלים שום עמלה…

 

אהרונוב: "יד מכוונת" אלו חברות כלכליות שזכו במכרז מביטוח לאומי, וביטוח לאומי משלם לחברות הכלכליות האלה בהתאם לסיכום ביניהם. אמנם לקוח הקצה לא משלם, אבל אותם גופים מרוויחים מכל פגישה ומכל סיכום, אני לא מכיר בדיוק את ההסדר שלהם, אבל זה עולה לקופת האוצר מליוני שקלים לא מעטים, והערך המוסף ללקוחות הקצה, לדעתי – הוא שולי. יש לא מעט לקוחות שמגיעים אלינו אחרי שכבר היו ב"יד מכוונת", והבינו לבד שזה לא מה שהם ציפו, ויש כאלה שמגיעים אלינו אחרי שכבר היו עם "יד מכוונת" וקיבלו דחיה. במקרים רבים אנחנו מצליחים.

 

מצרפי: טוב, אני חושב שמיצינו את העניין של "יד מכוונת". לפעמים שווה לדלג עליכם?

 

אהרונוב: כמו שלפעמים שווה לדלג על האזנה לתחנת הרדיו ולשמוע שיר טוב. מי שמדלג עלינו, לוקח איזשהו סיכון שבמידה והוא יעשה את זה בצורה עצמאית, ללא סיוע, ויעשה איזושהי טעות – לפעמים הטעות יכולה להיות פטאלית, ויש כאלה שמדלגים ומצליחים. בסופו של דבר, לחברות כמונו, ל"זכותי" כחברה מובילה בענף, יש ערכים מוספים רבים – החל מסיוע במילוי הטפסים, הכנת התיק הרפואי, וכלה בתמיכה במהלך כל התהליך עד סופו.

 

מצרפי: אני חושב שכל מאזיננו יעשו את החשבון שלהם ויחליטו אנה הם פונים – אם ל"זכותי", אם לבד או עם "יד מכוונת". אנחנו כמובן נצטרך את תגובת הביטוח הלאומי, כי אנחנו פה דיברנו עליהם. אני מקווה שהם לא יכעסו עלינו, למרות שהם כועסים עלינו בלי קשר, אבל אני מאוד רואה, אני חייב לשים את השולחן, אבל אני רואה את "יד מכוונת" הרבה מאוד אחרי שהמנכ"ל התחלף, מאיר שפיגלר, עושה מהפיכות בביטוח הלאומי. אני רוצה להאמין ש"יד מכוונת", בעשייה שלה, בשנים האחרונות ראיתי אותם כגוף שבאמת קצת קשה לי לתאר איך הוא מכניס לכיס של הביטוח הלאומי ומוציא משם כסף – אבל בימים האחרונים אני מאוד מאמין ביכולות שלהם. יכול להיות שהם לא נותנים את השירות שאתם נותנים, אבל זה כבר המאזין שלנו יקבל את ההחלטות שלו, לפני שהוא פונה במידה והוא מרגיש שמגיע לו משהו. אלון אהרונוב, מנכ"ל חברת "זכותי", אני מודה לך מאוד. 

 

אהרונוב: ערב טוב.

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם