חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

עובדי הכור בדימונה שחלו בסרטן יקבלו פיצויים מהמדינה

ספטמבר 2, 2017

אחרי מאבק ארוך, הסכימה המדינה לשלם פיצויים של כ-78 מליון ש"ח ל-170 עובדים וגמלאים של הכור הגרעיני בדימונה שחלו בסרטן. הסכם הפשרה אינו כולל הודאה של המדינה ברשלנות. הוקמה "ועדת זוהר" לקביעת הזכאות וגובה הפיצוי

בסיום מאבק ארוך-שנים, הודיעה המדינה כי היא מוכנה לשלם פיצויים כספיים לחולי סרטן שעבדו בכור הגרעיני בדימונה (הקריה למחקר גרעיני – קמ"ג). מדובר על 170 עובדים קיימים ופנסיונרים שחלו בסרטן במשך השנים.

העובדים שיקבלו את הפיצוי לא יצטרכו לתבוע אישית את המדינה, ואילו המדינה לא תודה בכל רשלנות מצידה. ב-2011 הסכימה המדינה לראשונה לשלם פיצויים לעובדי הכור בגלל סרטן, אך רק ב-6 מתוך 37 תביעות. הסכום הכולל ששולם היה 3.6 מליון שקלים בלבד.

ב-2012 דרשו התובעים מן המדינה פיצוי של כ-120 מליון שקלים. בכתב התביעה טענו בין השאר כי "הנתבעת (הוועדה לאנרגיה אטומית) הציגה בפני העובדים לאורך כל השנים מצג שווא, לפיו היא נוקטת בכל האמצעים על מנת לקיים משטר בטיחות ברמה גבוהה, כמתחייב מעבודתם המסוכנת, מפקחת ועוקבת אחר שיעורי חשיפתם לקרינה מייננת ולחומרים המסוכנים באופן שימנע את חשיפתם לרמות קרינה החורגות מ'המנה המירבית השנתית המותרת'".

בתגובה לפרסום התביעה, הגיבה הוועדה לאנרגיה אטומית כי "הקריה למחקר גרעיני נגב (קמ"ג) מהווה מקום עבודה ובית חם לעובדיה. עשרות בני משפחה של עובדי קמ״ג בהווה ובעבר בוחרים להצטרף לעבודה במרכזים למחקר גרעיני, בכך הם מביעים את אמונם באתגר המקצועי, בתרומה הביטחונית ובבטיחות העבודה שהיא מהגבוהות בעולם".

כבר ב-1995 הוגשה תביעת פיצויים ע"י 44 עובדי הכור בדימונה ובסורק. תביעה זו התגלגלה שנים ארוכות בבתי המשפט, כאשר מחצית מן התובעים נפטרו עד 2012. בכל התביעות טענו העובדים כי לקו בצורות שונות של מחלת הסרטן כתוצאה ישירה של חשיפה לקרינה מייננת ו/או לסוגים שונים של כימיקלים רעילים במהלך עבודתם בקמ"ג. הבורר ורדי זיילר המליץ לצדדים ב-2005 וב-2010 להגיע לפשרה. גם בהליכים אלו סירבה המדינה להודות בחבות כלשהי, ושילמה לתובעים פיצוי קטן "לפנים משורת הדין".

הממשלה מינתה ועדה מיוחדת כדי לדון בפרשה ולהגיש המלצות. ועדת ריבלין קבעה ב-2015 כי העובדים לא יצטרכו להוכיח קשר סיבתי בין עבודתם למחלתם, וכמו כן יקבלו פיצויים כספיים מוגדלים. לאורך השנים חששה המדינה כי ניהול הליכים משפטיים עלול לחשוף סודות בטחוניים ולכן העדיפה להגיע להסדר כולל.

הסדר הפשרה הייחודי שהושג כעת עם עובדי הכור, בעקבות המלצת ועדת ריבלין, אמור להסתכם בכ-78 מליון שקלים.

ב-18 באוקטובר פורסמה הודעה לציבור על הקמת "ועדת זוהר" לקביעת הזכאות וגובה הפיצוי לעובדי הוועדה לאנרגיה אטומית שחלו בסרטן לפי הסדר ריבלין. בראש ועדת זוהר עומד השופט שמואל ברלינר (סגן נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה). כמו כן חברים בוועדת זוהר גם פרופ' ניר פלד (מנהל המכון האונקולוגי בבי"ח סורוקה), פרופ' רחמים (רמי) בן יוסף, המכהן כמנהל יחידת קרינה במערך האונקולוגי בבית החולים רמב"ם. כמו כן חבר בוועדת זוהר גם יובל רז, סגן בכיר לחשב הכללי שמונה על ידי משרד האוצר.

ניתן לפנות אל ועדת זוהר באמצעות אתר הוועדה וכן בטלפון 08-942-5950.

קריאה נוספת

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם