חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

סיכום אסון קריסת חניון הברזל ברמת החייל

ספטמבר 13, 2016

אחת מתאונות העבודה החמורות בישראל אירעה ב-5 בספטמבר 2016, אז קרסו כל ארבעת קומותיו של החניון התת-קרקעי ברחוב הברזל (רמת החייל) בתל אביב. בתאונה נהרגו 6 פועלים ונפצעו 24 פועלים נוספים. הפרשה המלאה נמצאת תחת חקירת משטרה

אחרי אסון המכביה ב-1997 ואסון אולמי ורסאי ב-2001, ייזכר אסון חניון הברזל ברמת החייל כאחת מתאונות העבודה הקטלניות בתולדות ישראל. שישה פועלים נהרגו ועשרות נפצעו באמצע רחוב הברזל, על יד בית חולים אסותא. מבצע חילוץ הגופות והפצועים נמשך 6 ימים רצופים (גם בלילות), מיום שני (5/9/16) ועד מוצאי שבת (10/9) ודרש פעולה משותפת של אנשי פיקוד העורף, מד"א ומשטרה.

שמות 6 הפועלים שנהרגו באסון הם:

  • אולג יעקובוב, בן 60 מתל אביב
  • דניס דיאצ'נקו, אזרח אוקראינה בן 28
  • עאהד רימאווי, בן 34 מבית רימא
  • מוחמד דוואבשה, בן 29 מהכפר דומא
  • אולג מישאלוב, בן 45 מעכו
  • רוסלן איסקוב, בן 28 מעכו 

מדובר בחניון תת-קרקעי באמצע איזור ההייטק והעסקים של רחוב הברזל ברמת החייל בת"א. בחניון תוכננו 4 קומות עבור 540 מכוניות על שטח כולל של 17 אלף מ"ר. קריסת התקרה העליונה הובילה לקריסת כל שאר שלוש הקומות שמתחתיה. המשטרה חוקרת חשד לרשלנות מצד חברת "דניה סיבוס", האחראית המרכזית לפרויקט. "דניה סיבוס" נשכרה לעבודה זו מטעם "אפריקה ישראל נכסים" שזכתה במכרז של "אחוזות החוף", חברה עירונית בבעלות עיריית ת"א.

החניון היה אמור להיפתח בסוף 2016, או לכל המאוחר בתחילת 2017. העבודות עליו החלו בנובמבר 2014. בזמן הקריסה עבדו בשטח עשרות פועלים. מנוף שעבד בשטח נפל אל תחתית החניון. האסון הוכרז במהירות אירוע רב-נפגעים. עוד קודם לכן, בחודש מאי, נפצעו בחניון זה שני עובדים עקב התמוטטות של קורת בטון.

האסון עורר מחדש דיון ציבורי בנושא ריבוי תאונות העבודה בישראל, והפיקוח הממשלתי על פרויקטים בתחום הבנייה. מינהל הבטיחות והבריאות במשרד הכלכלה והתעשייה מעסיק כיום רק כ-18 מפקחים שאמורים לטפל ב-13 אתרי בנייה ברחבי הארץ, תוך שימוש ב-7 כלי רכב בלבד.

מפקחת עבודה ראשית במשרד העבודה והרווחה, ורדה אדוארדס, אמרה כי ייתכן שהאסון בחניון הברזל אירע עקב כשל בתכנון או בביצוע הבנייה. רן כהן, מנהל אשכול הבטיחות בעבודה במינהל הבטיחות של משרד העבודה אמר כי חברת 'דניה סיבוס' היא 'סרבנית עקבית' של טיפול בנושאי בטיחות, וכי בשנתיים האחרונות נחקרו שלושה מנהלים בכירים בחברה. כמו כן נפתחו חקירות נגד 'דניה סיבוס' על הפרת כללי בטיחות.

יו"ר שדולת הבטיחות בכנסת, ח"כ איציק שמולי, אמר כי מ-2010 נהרגו כ-200 פועלים בתאונות בנייה, ונפצעו מאות פועלים. משרד הכלכלה הגיב ואמר כי "ברור כי יש צורך בתגבור כוח אדם האדם בפיקוח על הבנייה. על כן ביקשנו תגבור של 50 מפקחי בנייה וחוקרים".

מנכ"ל חברת 'דניה סיבוס', רונן גינזבורג, אמר בדיון בוועדת העבודה של הכנסת כי "שלושה ימים אנחנו לא עוצמים עין ועוזרים בכל מה שניתן, כדי לנסות ולהציל אנשים שקבורים מתחת להריסות. כל האירוע הזה קשה לי מאוד. דניה סיבוס תעשה הכל כדי לשתף פעולה עם גורמי החקירה כדי להגיע לחקר האמת. המקרה לא קשור כל כך לבטיחות בעבודה. כפי הנראה, יש כאן כשל הנדסי…תקלות קורות כל הזמן, אבל צריך לעשות הכל כדי שעובדים יחזרו בשלום הביתה לביתם".

בעניין הפרסומים לפיהם העסיקה 'דניה סיבוס' אדריכל במקום מהנדס, הגיב גינזבורג: "את הפרויקט ניהל מהנדס ולא אדריכל…המתכנן הראשי בכל פרויקט בישראל הוא אדריכל שלוקח צוות יועצים שאמור ללוות אותו בתכנון, בהם מהנדס קונסטרוקציה. כשזה יחשף ייתברר לכם שהוא תכנן את הבניין הזה".

יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף סיכם את דיון החירום בכנסת במילים קודרות: "חברי הוועדה ראו את הנולד כבר מזמן; התרענו על רשלנות ענקית באתרי הבניה וחוסר ההיערכות ותיאום בין משרדי הממשלה.ראינו איך האסונות האלה לא נמנעו, למרות שבחלקם הגדול היו יכולים להימנע. הרצון לחסוך בעלויות ולסיים את הבניה במהירות גורם לזלזול ולאסונות. יש משטר הפחדה שיטתי ומבהיל כלפי עובד שמעז להתלונן. המלצות ועדת זיילר ודו"ח אדם כלל לא ממומשות, על אף שאומצו על ידי הממשלה".

חקירת האסון הוטלה על מפלג ההונאה של משטרת מחוז ת"א. הוטל צו איסור פרסום על פרטי החקירה. ככל הנראה ייבדק אם מדובר בכשל טכני-ביצועי או כשל בשלב התכנון.

עוד באותו נושא

חזרה לחדשות זכותי – עמוד ראשי

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם