חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

מי יהיה המנכ"ל החדש של המוסד לביטוח לאומי?

נובמבר 7, 2016

פרופ' שלמה מור יוסף יסיים את כהונתו בעוד כ-3 חודשים, ומנכ"ל משרד הרווחה יעמוד בראש ועדת איתור לתפקיד המנכ"ל הבא של הביטוח הלאומי. מי מועמד ומה חשיבות התפקיד?

המנכ"ל הנוכחי של המוסד לביטוח לאומי כבר סיים את כהונתו בת ארבע השנים לפני חצי שנה. אך שר הרווחה, חיים כץ, החליט שלא להאריך את כהונתו. לכן, הוחלט כי מנכ"ל משרד הרווחה אליעזר יבלון יעמוד בראש ועדת האיתור, אליה ניתן להגיש מועמדות כבר עכשיו, בתחילת נובמבר 2016, ועד ה-28 לחודש.

ההחלטה נמצאת בידיו של השר כץ, למרות שבוועדה יושבים חברי מועצת הביטוח הלאומי. בין המועמדים האפשריים נמצאת אורנה ברביראי, לשעבר ראש אגף כוח אדם בצה"ל, וגם הקצינה הראשונה בצה"ל שקיבלה דרגת אלוף. ברביראי טרם בחנה את תנאי המכרז, אך היא צפויה להשתתף בו, ככל הנראה.

תפקידו של מנכ"ל הביטוח הלאומי הוא חשוב ורגיש. מדובר במערכת גדולה ומסועפת, החולשת על תקציב של כ-117 מיליארד ש"ח, נכון לסוף 2015. למרות הנתון המרשים, דו"ח הביטוח הלאומי שפורסם לאחרונה מצייר תמונה עגומה של השקעה נמוכה ברווחת האזרח הישראלי.

לפי נתוני המוסד, ישראל נמצאת בתחתית ה-OECD בתשלום קצבאות. שיעור העוני בישראל גבוה בהרבה מן הממוצע של מדינות ה-OECD. פרופ' מור יוסף קרא לממשלה להגדיל את תקציבי הרווחה: "הביטוח הלאומי תומך בהגדלת ההוצאה הציבורית בהדרגה בכ-5 נקודות האחוז, שהוא השיעור הממוצע של מדינות ה-OECD".

הביטוח הלאומי מוביל את רשימת הגופים שבשנת 2015 התקבלו עליהם מאה תלונות ויותר, לפי דו"ח נציב תלונות הציבור מס' 42. המוסד ספג 1,231 תלונות מול הנציב, הרבה יותר מן הדואר (709), המשטרה (643), משרד הכלכלה והתעשייה (520) או משרד המשפטים (504) ומשרד התחבורה (470). גם בשנים קודמות, התברג הביטוח הלאומי במקום גבוה על פי מספר התלונות שפורסם בדו"ח נציב תלונות הציבור.

הנקודה הכואבת ביותר בדו"ח המסכם את כהונתו של פרופ' מור יוסף כמנכ"ל המוסד לביטוח לאומי היא ההסתברות של ילד בישראל להיות עני1 ל-4. אך אי אפשר להאשים רק את מור יוסף בתוצאות הקשות, שכן ההמלצות להגדיל את תקציבי הרווחה חוזרות על עצמן שוב ושוב בשנים האחרונות, גם אצל המנכ"לים שקדמו לו – והממשלה אינה מוכנה להקדיש לנושא תקציבים מתאימים.

המנכ"ל פרופ' מור יוסף התייחס ל"תופעת המתייאש", כפי שתוארה במחקר של ד"ר דניאל גוטליב, שנערך במוסד. " ישנה בעיה במיצוי הזכויות בביטוח הלאומי מכיוון שהרבה אנשים לא מודעים להן", אמר מור יוסף בכנס שדרות לחברה לשנת 2015.

האתגר המרכזי של המנכ"ל הבא של המוסד לביטוח לאומי הוא הגדלת תקציב המוסד, המתמודד גם עם גירעון תופח. לצורך כך, יצטרך המנכ"ל הבא לזכות בשיתוף פעולה מלא של שר הרווחה, שר האוצר וראש הממשלה. רק הגדלת התקציב בכמה מיליארדי שקלים בשנה תאפשר לשפר את מצבן של השכבות החלשות בישראל, ולמנוע את המשך הביקורת הקשה המוטחת בביטוח הלאומימדי יום ביומו.

כדאי לקרוא

 > חדשות ועדכונים – זכותי

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם