חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

מדד זכותי: פנית לביטוח לאומי? קבל תשובה בעוד כחצי שנה

אוקטובר 18, 2012

מנתוני מדד "זכותי – המומחים לזכויות רפואיות" לקצבאות המוסד לביטוח לאומי: פנית לביטוח לאומי? קבל תשובה בעוד כחצי שנה; כמה תקבל? 2,456 ש"ח בחודש בממוצע; נפגעת בעבודה? תחכה "רק" 3.5 חודשים לקצבה ממוצעת של 2,244 ש"ח; אלון אהרונוב, מנכ"ל "זכותי – המומחים לזכויות רפואיות": "זמן הטיפול הממושך עלול לגרום לרבים לאבד את האיזון הכלכלי ולהתדרדר אל מתחת לקו העוני"

מאת 

פנית לביטוח לאומי? תשובה תיאלץ לקבל בעוד 5.5 חודשים בממוצע לקצבת נכות כללית. נפגעת בעבודה? הפעם תיאלץ לחכות "רק" 3.5 חודשים. מהו זמן הטיפול הקצר ביותר? מהו הארוך? כמה חודשים מוסיף ערר לתהליך? מהי קצבת הנכות הנמוכה ביותר, כמה הגבוהה, ומהו החזר המס הגבוה ביותר שהתקבל?

חברת "זכותי – המומחים לזכויות רפואיות" מפרסמת לראשונה את מדד זכותי לקצבאות המוסד לביטוח לאומי. המדד בוחן פרמטרים שונים, המספקים נתונים ראשונים על זמן הטיפול בפניות מבוטחים והיקף הקצבאות והמענקים.

מדד זכותי דוגם כ-150 תביעות שונות של לקוחות "זכותי – המומחים לזכויות רפואיות" בתחומי התביעה לקצבת נכות כללית, נכות מעבודה, קצבת ילד נכה ופטור ממס. המדד מתבסס על תביעות שהוגשו במחצית הראשונה של 2011 ואשר הטיפול בהן הסתיים. מדובר בנתונים המבוססים על תביעות לקוחות זכותי, אשר זוכים להכוונה, ידע וליווי מקצועי, ולכן שיעור הזכאות במקרים אלו גבוה באופן ניכר בהשוואה למבוטחים אשר פונים למוסד לביטוח לאומי באופן עצמאי.

בהיעדר נתונים רשמיים של המוסד לביטוח לאומי, מספק מדד זכותי תמונת מציאות ראשונה על מסלול הייסורים שנאלצים אזרחי ישראל לעבור בבואם לממש את זכויותיהם הרפואיות ולקבל את המגיע להם מהמוסד לביטוח לאומי.

"זכותי" מתכוונת לפרסם את המדד בכל חצי שנה, במטרה לספק לקובעי המדיניות כלים למעקב אחר מיצוי הזכאות לקצבאות במוסד לביטוח לאומי, ולספק לציבור ידע וכלים במטרה למקסם את הזכאות שלו בביטוח הלאומי.

נכות כללית
משך הטיפול הממוצע בתביעת נכות כללית עומד על כ-5.52 חודשים, נתון הכולל גם את התביעות שבגינן הגישו התובעים ערר. משך הטיפול הממוצע בערכאה הראשונה (ללא ערר) עמד על 3 חודשים. במידה והתובע החליט להגיש ערר בעצמו או באמצעות עו"ד, משך התביעה הממוצע עולה ב-300% ומתארך ל-9 חודשים. 42% מהתובעים הוכרו כבעלי נכות כללית זמנית, 22% כבעלי נכות כללית צמיתה ו-36% מהתביעות להכרה בנכות לצרכי קצבה נדחו.

זמן הטיפול הארוך ביותר בערכאה הראשונה, ללא הגשת ערר, עמד על 7 חודשים, בסיומם הוכר התובע כנכה 100% לצמיתות, אשר זיכו אותו בקצבה חודשית של 2,210 ש"ח. הטיפול המהיר ביותר בתביעה נמשך כ-27 יום בלבד, אשר הסתיימו בדחיית הבקשה. הליך הערר הארוך ביותר שנמדד עמד על 11 חודשים ואילו הקצר 3 חודשים. נתון מטריד שעלה מצביע, כי ב-12% מהתביעות זמן הטיפול הכולל התארך מעל שנה, בהם לא קיבל התובע סעד כלשהו.

36% מהתביעות שהוגשו נדחו על ידי הדרג הראשון של המוסד לביטוח לאומי וחייבו את הפונים להגיש ערר לדרג בכיר יותר, בעצמם או באמצעות עו"ד. מנתוני זכותי שנאספו מהתובעים עולה שב-33% מהעררים שהוגשו החלטת הדחייה שונתה והוחלט להכיר הכרה זמנית או צמיתה בנכות שלהם בשיעור שבין 60% עד 100%.

היקף קצבת הנכות הכללית הממוצעת עומדת על 2,456 ש"ח בחודש, כאשר סכום הקצבה הגבוה ביותר עומד על 5,434 ש"ח ל-100% נכות. קצבת הנכות הכללית הנמוכה ביותר עומדת על 1,326 ל-60% נכות צמיתה.

מנכ"ל זכותי – המומחים לזכויות רפואיות, אלון אהרונוב: "הנתונים מוכיחים מעל לכל ספק, כי כדאי לטפל בזכויות מול ביטוח לאומי באמצעות גורם מקצועי, שכן אחוזי ההצלחה גבוהים מהותית מאחוזי ההצלחה של הפונים עצמאית. במציאות כיום בה המוסד לביטוח לאומי מערים קשיים על הפונים אליו – אם זה באמצעות בירוקרטיה מתישה המאריכה בחודשים ארוכים את משך הטיפול בזכויות, ואם זה באמצעות בירוקרטיה ופסילות טכניות, יש צורך בהכנה מקצועית ומדוקדקת לפני הפנייה למוסד לביטוח לאומי".

קצבת נכות מעבודה
משך הטיפול הממוצע בתביעת נכות מעבודה עומד על כ-3.5 חודשים, נתון הכולל גם את התביעות שבגינן הגישו התובעים ערר. משך הטיפול הממוצע בערכאה הראשונה ללא ערר עמד על 2.5 חודשים. במידה והתובע מחליט להגיש ערר באופן עצמאי או באמצעות עו"ד, משך התביעה הממוצע עולה ב-200% ומתארך לכ-5 חודשים. משך הערר הממוצע הוא 2.6 חודשים, כאשר זמן הערר הקצר ביותר הוא חודשיים ואילו הארוך נפרש על פני 9 חודשים, כפי שדווח לזכותי על ידי התובעים.

קצבת הנכות הממוצעת מעבודה עמדה על 2,244 ₪ לחודש. הגבוהה ביותר הגיעה ל-15,779 ש"ח בחודש ואילו הנמוכה זיכתה את המבוטח בסכום חודשי צנוע של 335 ש"ח. המענק הממוצע לנפגעי עבודה עמד על 65,706 ש"ח. המענק הגבוה ביותר שהושג זיכה את המבוטח ב-169,330 ש"ח.

מדובר בנתונים של לקוחות זכותי, המגיעים לביטוח הלאומי לאחר הכנה מדוקדקת. אהרונוב מעריך שמצבם של האזרחים הפונים באופן עצמאי רע לאין שיעור, וכי משך הטיפול בתביעה הממוצע ארוך משמעותית מנתוני מדד זכותי, כמו גם שיעור הקצבה הממוצעת שמקבלים הפונים באופן עצמאי.

מניתוח הנתונים עולה כי לעיתים קרובות מדי, דחייה בערכאה הראשונה אינה מוצדקת ופוגענית. לדברי אהרונוב, "צריך לזכור כי בנושא נכות כללית, האנשים שפונים לביטוח לאומי בד"כ אינם מסוגלים לעבוד, והטיפול הממושך של המוסד לביטוח לאומי בקצבה, עלול לגרום לרבים לאבד את האיזון הכלכלי ולהתדרדר אל מתחת לקו העוני. לצערי, האוכלוסייה המוחלשת שאין לה את היכולת, הזמן והמשאבים להיאבק על מיצוי זכויותיה היא זו שנפגעת ממדיניות זו של הביטוח הלאומי", מסכם אהרונוב את מדד זכותי.
קצבת ילד נכה
משך הטיפול הממוצע בתביעה לקבלת קצבת ילד נכה עומד על כ-4.46 חודשים, נתון הכולל גם את התביעות שבגינן הגישו התובעים ערר. משך הטיפול הממוצע בערכאה הראשונה (ללא ערר) עמד על כחודש וחצי אולם במידה והתובע החליט להגיש ערר, בעצמו או באמצעות עו"ד, משך התביעה הממוצע עולה ב-200% ומתארך בעוד -3.11 חודשים. 71.42% מהתובעים, שנעזרו בשירותי זכותי, הוכרו כזכאים לקצבת ילד נכה ולקצבה ממוצעת של 2,107 שקלים בחודש.

זכאות לפטור ממס
משך הטיפול הממוצע בתביעה לקבלת פטור ממס, אשר ניתן בשל מחלה או נכות בשיעור של למעלה מ-90%, עומד על כ-3.29 חודשים. מנתוני "זכותי – המומחים לזכויות רפואיות" עולה, כי החזר המס הממוצע בתוספת החיסכון המקסימלי במס לשלוש שנים עומד על 278,572.06 ש"ח. לפי נתוני זכותי, החזר המס הגבוה ביותר בחציון הראשון של 2011 עמד על 986,422 ש"ח ואילו ההחזר הנמוך ביותר עמד על 25,326 ש"ח.

אודות החברה
"זכותי – המומחים לזכויות רפואיות" היא חברת ייעוץ והכוונה, שמעניקה ללקוחותיה שירות המשפר משמעותית את סיכוייהם להשיג את זכויותיהם הרפואיות במגע עם המוסד לביטוח לאומי, מס הכנסה, חברות הביטוח, קרנות הפנסיה, משרד הבריאות. ללקוחות זכותי סיכויים הגבוהים ב-200% להצליח בפנייתם לביטוח הלאומי. לפי נתוני הביטוח הלאומי, רק כ-25% מהאזרחים זוכים בפנייתם הראשונה, בעוד שלקוחות זכותי זוכים ב-90% מהפניות לביטוח לאומי. צוות "זכותי" כולל עובדי המוסד לביטוח הלאומי (לשעבר) בעלי נסיון מצטבר של 100 שנים בניהול ועדות רפואיות, מחלקות נכות כלליות, פגיעה בעבודה ועוד; רואי-חשבון, יועצי מס, מומחי מימוש זכויות רפואיות, רופאים וכוח עזר אדמניסטרטיבי, החוברים יחד למתן מענה מקצועי, אמין ומהיר ככל הניתן ללקוחות החברה.

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם