חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

מבקר המדינה נגד הביטוח הלאומי: דו"ח מיצוי זכויות חברתיות 2021

אוגוסט 4, 2021

מבקר המדינה פירסם השבוע דו"ח מעקב "בנושא אי-מיצוי של זכויות חברתיות" העוסק במוסד לביטוח לאומי וברשויות נוספות. להלן עיקרי דו"ח המעקב, בשפה פשוטה ומובנת ככל האפשר.


  1. מיצוי גמלת מילואים – הביטוח הלאומי , צבא ההגנה לישראל ומשרד הביטחון טרם הגיעו להסכמות בדבר סכומי תגמולי המילואים שיש לשלם וכן בדבר היקף אי-המיצוי של תגמולי המילואים וכמות ימי המילואים שלא נתבעה בשנים 2008 עד 2012. לגבי השנים 2013 עד 2019, הביטוח הלאומי מעריך כי טרם שולמו עוד 650 מיליון שקלים לחיילי מילואים על ימי מילואים שטרם נתבעו.
  2. דמי ביטוח לאומי לשכירים – הביטוח הלאומי "לא השיב את כל דמי הביטוח הלאומי שנגבו ביתר בשנים 2012-2009 וכן שעדיין קיימות יתרות דמי ביטוח לאומי שלא שולמו לעובדים השכירים גם בהתייחס לשנים 2019-2013".
  3. סיוע בשכר דירה – למרות ביקורת קודמת שפורסמה, הביטוח הלאומי ומשרד הבינוי והשיכון טרם הסדירו ביניהם מנגנון להעברת המידע על הזכאים הפוטנציאליים לסיוע בשכ"ד.
  4. הנחות ארנונה – "משרד הפנים, הביטוח הלאומי, מרכז השלטון המקומי והרשויות המקומיות לא הסדירו מנגנונים לכלל הרשויות להפחתת הנטל הבירוקרטי הכרוך במתן הנחה בארנונה לזכאים ולמתן הנחה אוטומטית במקרים מתאימים; חלק מהרשויות עדיין אינן מעניקות הנחה אוטומטית בארנונה במקרים שבהם ניתן לעשות כן.
  5. דיווח חודשי של מעסיקים על שכר המבוטחים – לביטוח הלאומי לא היה מידע עדכני על שכרם של כ-3 מיליון שכירים, שהיו כ-85% מהעובדים השכירים במשק. עקב משבר הקורונה תוקן החוק כך שהחל מאפריל 2021, המעסיקים נדרשים להעביר לביטוח הלאומי דיווח חודשי מקוון על שכר העובדים.
  6. קצבאות ילדים – חל שיפור בהתנהלות הביטוח הלאומי בכל הנוגע לתשלום קצבת ילדים עבור משפחות החוזרות מחו"ל.

מבקר המדינה ציין בדו"ח במפורש כי "אי-מיצוי זכויות, ובמיוחד מסוג הקצבאות שמעניק המוסד לביטוח לאומי, פוגע בכלל האוכלוסייה ובעיקר בשכבות הראויות לקידום. ממצאי דו"ח מעקב זה מעידים כי חלק מהליקויים בפעולותיהם של הגופים המבוקרים שעליהם הצביע הדוח הקודם תוקנו במלואם או במידה רבה, אך חלק ניכר לא תוקנו כלל או שתוקנו במידה מועטה".

לפי דיווח של עיתון "דבר", סך הסכום שלמעשה "תקוע" בביטוח הלאומי וטרם הועבר לחיילים המשרתים במילואים עומד על 1.3 מיליארד ש"ח. הסכום הזה תקוע למעשה משנת 2008 ועד 2019. בדיווח של 'דבר' נכתב כי "המחדל הזה הוא רק אחד מתוך שורת כשלים של רשויות המדינה עליהם מצביע המבקר, שבעקבותיהם כספים שאזרחים זכאים להם מכוח החוק בדמות הנחות, פטורים מתשלום או מענקים, אינם מגיעים אליהם בפועל".

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם