חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

לקשישים מגיע כפל קצבאות: זיקנה + נכות

מרץ 19, 2008

אם נכה הופך לקשיש, הוא לא מפסיק להיות נכה. הוצאותיו אינן פוחתות. הגיע הזמן שהפנסיונרים במדינת ישראל יקבלו כפל קצבאות, ומשרד האוצר חייב להבין שהשקעה בקשישים אינה הפסד.

מאת 

החוק בישראל פוגע באחת האוכלוסיות החלשות ביותר: הנכים הקשישים. מי שהוא גם נכה וגם קשיש, אינו מקבל כפל קצבאות. הוא נאלץ לבחור בין קצבת זיקנה ובין קצבת נכות. מצב של כפל קצבאות, מסבירים במשרד האוצר, אינו ראוי. לדעת חברת "זכותי", מצב זה הוא לא רק ראוי, אלא חיוני.

בשנתיים האחרונות הונחו על שולחן הכנסת מגוון הצעות חוק שנועדו לתקן את המצב המביש, לפיו נכים שהם גם קשישים אינם מקבלים קצבה כפולה, אלא נאלצים להסתפק בקצבה אחת בלבד. אזרחי ישראל ששילמו כל חייהם כסף רב לביטוח לאומי, מגלים בעת פרישה שהנכות שלהם אינה מזכה בקצבה מוגדלת בעת זיקנה.

משרד האוצר הוא זה שמטרפד את הצעות החוק הללו. הוא זה שמונע מן הסבים והסבתות שלנו, ההורים הקשישים שלנו וכל מי שהוא גם פנסיונר וגם נכה – לקבל קצבה כפולה. כך הגענו למצב שבו קשיש בריא מקבל אותה קצבה בדיוק כמו קשיש נכה, למרות שהוצאותיו של נכה גבוהות יותר.

אם היינו חיים במדינה מתוקנת, ארגוני הנכים כבר היו צועדים מול הפרלמנט וקוראים להפלת הממשלה. משרד האוצר היה נאלץ להתמודד מול טענות קשות של נכים קשישים, על ניצול מחפיר ועל ציניות מצד פקידים שמרוויחים משכורות גבוהות. אחרי הכל, מדוע קצבת נכות צריכה "להימחק" כאשר אדם מגיע לגיל פרישה?

חוק ביטוח לאומי חייב להשתנות. זה נוסח אפשרי לתיקון: "היה אדם זכאי לקצבת נכות ונעשה זכאי לקצבת זקנה, יקבל את שתי הקצבאות במלואן". קל ופשוט: אם נכה הופך לקשיש, הוא לא מפסיק להיות נכה. הוצאותיו אינן פוחתות. מגיע לפנסיונרים של מדינת ישראל לקבל כפל קצבאות, ומשרד האוצר חייב להבין שהשקעה בקשישים אינה הפסד.

בפועל, לא מדובר על כסף גדול. קצבת זקנה נעה סביב 2,000 ש"ח בחודש. קצבת נכות נעה בין 1,000-2,000 ש"ח בחודש. כפל קצבאות לא יהפוך את הקשישים הנכים לעשירים מופלגים. לכל היותר, יזכו באיכות חיים סבירה, המגיעה להם על פי חוק, למעשה.

מי ירים את הכפפה וידאג שהחוק ישתנה? אנו ב"זכותי" נשמח לשמוע רעיונות גם מכם, אנשים מן הציבור הרחב. צרו איתנו קשר לגבי קצבאות נכות וקצבאות זיקנה, והצורך הדחוף בכפל קצבאות לקשישים נכים.

התקשרו לצוות "זכותי" עכשיו – 5520*.

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם