חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

יום השבץ הבינלאומי: 14.5 מיליון יעברו שבץ השנה, 5.5 מיליון ימותו

אוקטובר 29, 2019

נתונים חדשים לרגל יום השבץ הבינלאומי, החל מדי שנה ב-29 באוקטובר: בכל העולם יעברו כ-14.5 מליון אנשים שבץ, וציבור גדול של כ-5.5 מליון בני אדם ימותו עקב שבץ. 80 מיליון בני אדם ברחבי העולם שרדו שבץ. שבץ מוביל לנכות גופנית, בעיות תקשורת, אובדן כושר עבודה, שינויים נפשיים, פגיעה בפרנסה ובמשפחה.

אחד מכל ארבעה בני אדם יעבור שבץ במהלך חייו. כ-90% ממקרי השבץ ניתנים למניעה בעזרת הפחתת לחץ דם, דיאטה, הפסקת עישון ופיתוח אורח חיים בריא הכולל התעמלות סדירה ושמירה על כושר גופני. אחרי מחלות לב וסרטן, שבץ הוא גורם התמותה השלישי  בעולם המערבי.

ארגון הבריאות העולמי פיתח תוכנית עולמית להפחתה של 50% במקרי השבץ עד שנת 2030. הנקודות המרכזיות: נגישות לטיפול רפואי עבור אנשים הנמצאים בסיכון בינוני לשבץ; פיתוח קהילה של עובדי בריאות המתמחים בשבץ; נגישות לטכנולוגיות ניידות התומכות במתן מידע על מניעת שבץ, כמו אפליקציית ריסקומטר (מדד סיכונים לשבץ).

10 הגורמים המשפיעים ביותר על מקרי שבץ:

  1. יתר לחץ דם / לחץ דם גבוה
  2. חוסר פעילות גופנית
  3. תזונה לקויה
  4. עודף משקל
  5. פרפור פרוזדורים
  6. עישון טבק
  7. כולסטרול גבוה
  8. סוכרת
  9. דיכאון
  10. לחץ נפשי (סטרס)

כאשר אדם חווה שבץ, זיהוי מוקדם עשוי להציל חיים. תסמינים עיקריים: "נפילה" בצד אחד של הפנים; חולשה באחת הזרועות; דיבור מגומגם או קטוע. כאשר מזהים אחד או יותר מסימנים אלה, יש להזעיק צוות רפואי בדחיפות או לנסוע לבית החולים הקרוב (חדר מיון). בלי טיפול דחוף, אדם שעובר שבץ עלול למות תוך זמן קצר.

אם ברצונכם להפחית באופן מיידי את הסיכון לשבץ, צאו להליכה מהירה של 30 דקות, 3 פעמים בשבוע. כל אימון אירובי מתון מועיל להפחתת הסיכון. לא חייבים לרוץ או להירשם לחוג ספורט – מספיקה הליכה מהירה כדי לשפר את זרימת הדם בגוף.

לסיום, חשוב להבין את ההבדל בין שבץ מוחי (Stroke) ובין שבץ חולף (TIA). למרות שאירוע של שבץ חולף עשוי לא להותיר סימנים תוך יום אחד, ב-90 הימים הבאים עשוי אותו אדם לעבור שבץ מוחי של ממש. לכן חשוב להידבק, לשנות את אורח החיים ולהקפיד על שילוב של תזונה, רוגע ותנועה.

 

קריאה נוספת

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם