חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

התוכנית הלאומית לביטוח סיעודי: בשורה טובה או הבטחה ללא כיסוי

נובמבר 21, 2017

משבר הביטוח הסיעודי נפתר בשיתוף פעולה בין משרד האוצר, משרד הבריאות וההסתדרות. נציגי הממשלה מבטיחים העלאת הקצבה לחולים סיעודיים קשים ל-5,000 ש"ח וטיפולי שיניים חינם לבני 75 ומעלה. אך המקורות התקציביים של התוכנית עדיין אינם ברורים

הממשלה הוסיפה כ-1 מיליארד ש"ח עבור תחום הביטוח הסיעודי. המטרה המוצהרת היא למנוע משבר הביטוח הסיעודי, ובמקביל להעלות את קצבת הסיעוד ולממן טיפול ביתי לקשישים רבים. התוכנית תאושר בינואר 2018 ותופעל בהדרגה.

לדברי משרד האוצר, משרד הבריאות ורשות שוק ההון, משמעות התוכנית היא:

  • תוספת שעות משמעותית לטיפול סיעודי בבית בחינם (עד כ-40%)
  • רובד חדש לקצבת הסיעוד לקשישים ברמת תפקודית גבוהה של כ-1,000 ש"ח בחודש להכנסתם הפנויה
  • הכנסת טיפולי שיניים לקשישים לסל הבריאות
  • שילוב טיפולי בריאות לקשישים בביתם ע"י רופאים ואחיות
  • מערך שיקום בקהילה אותו יפתחו קופות החולים
  • טופס סיעוד מאוחד ומבחן סיעוד אחד לכל קשיש סיעודי
  • בניית מערך שירותים חברתיים בקהילה לטובת הקשישים
  • מתאם טיפול – גורם מקצועי שיעזור לקשיש ולמשפחתו במיצוי זכויותיו ובבניית תוכנית טיפול אישית
  • ביטול השתתפות ילדי המאושפזים באשפוז הסיעודי
  • פתרון משבר הביטוח הסיעודי: מבוטחי הביטוחים הקולקטיביים מעל גיל 60 יוכלו להצטרף לביטוח קופ"ח ללא כל תקופת אכשרה וללא חיתום
  • העלאת שכר המטפלות והמטפלים

כיום, סובלות משפחות רבות בישראל מסיוט בירוקרטי מתמשך בכל הנוגע לטיפול בקשישים סיעודיים. בני המשפחה נדרשים להתרוצץ בין משרדי הממשלה השונים, להתמודד עם דרישות מחמירות ולממן את רוב הטיפול בעצמם. קופות החולים אינן ערוכות לספק סיוע בזמן סביר, והתוצאה – משפחות רבות פונות למגזר הפרטי ונאלצות לשלם סכומים גבוהים.

אפילו אם תמצא הממשלה את התקציב הנדרש כדי ליישם את כל סעיפי התוכנית, מצבם של הקשישים הסיעודיים לא ישתנה באופן יסודי. ביטול השתתפותם של ילדי המאושפזים באישפוז הסיעודי הוא צעד מבורך. אך צפוי זמן רב עד שיוקמו המערכים הנדרשים, וגם תוספת של 1,000 ש"ח לקצבת הסיעוד לא תפתור את מצוקתן של המשפחות התומכות.

התכנית החדשה תדרוש כ-2 מיליארד ש"ח מתקציב המדינה. משרד הבריאות, משרד הרווחה והמוסד לביטוח לאומי יישאו ברוב התוצאות. השווי המירבי של קצבת הסיעוד המעודכנת יהיה 5,000 ש"ח בחודש, ותוספת השעות הטיפול עשויה להקל על העשירונים הנמוכים. עם זאת, מוקדם לשמוח כיוון שיישום התוכנית צפוי להיתקל בקשיים בירוקרטיים רבים.

תוכנית הסיעוד הלאומי לא נולדה יש מאין: בתחילת אוקטובר השנה פירסם מבקר המדינה דו"ח חמור בו חשף ליקויים חמורים בטיפול בקשישים סיעודיים השוהים בביתם. המבקר מצא כי 165,000 קשישים בישראל סובלים מהזנחה, חלקם מהזנחה חמורה. "גמלת הסיעוד אינה מכסה את כלל ההוצאה על הטיפול הסיעודי בקשיש השוהה בביתו ואינה מאפשרת לקשישים, חסרי משאבים כלכליים, להמשיך לגור בקהילה", קבע המבקר.

בשורה התחתונה, גם תוספת תקציב של 2 מיליארד ש"ח לא תפתור את כל הכשלים והליקויים שמצא מבקר המדינה בתחום הטיפול הסיעודי. משבר הביטוח הסיעודי אמנם נמצא כעת מאחורינו, אך בפני קופות החולים והביטוח הלאומי צפויים אתגרים משמעותיים בהטמעת התוכנית השאפתנית שהגדירה כעת הממשלה.

קריאה נוספת

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם