חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

"השגתי לאדם קצבה של 33 אלף שקלים לחודש"

ספטמבר 21, 2011
ראיון עם אביבה גולן בערוץ 2, במסגרת התוכנית "תהיו בריאים" בהנחיית דנה רון. אביבה שימשה בעבר מומחית סיוע בזכויות רפואיות ב"זכותי", לאחר שעבדה 32 שנים במוסד לביטוח לאומי

דנה רון (מנחה): אביבה שלום, מומחית לטיפול בתביעות בחברת "זכותי" [הערה: אביבה גולן כבר אינה מועסקת ב'זכותי', נכון לאוגוסט 2015 והלאה]. זה כבר נשמע מבטיח, עצם השם. אז בואי תסבירי לי מהי החברה.

אביבה גולן: החברה איתרה את הצורך האמיתי בסיוע בזכויות רפואיות. אנשים זכאים לכספים בעקבות פגיעות גופניות, ולא תמיד תובעים את הכספים.

דנה רון (מנחה):אני אגיד למה לא תמיד תובעים אותם. כי כל המערכות המסורבלות והגדולות, מי אנחנו הקטנים כנגד אותם גופים, וזה לא ככה…

אביבה גולן: יש הרבה תירוצים למה לא לממש זכויות. "לא ידעתי", "היה תור מאוד ארוך", "לא ידעתי מה לכתוב ברובריקה". מגיעים אליי אנשים עם ערימות של חומר רפואי, שהיו יכולים לקבל הרבה מאוד כספים – וכל התירוצים שבעולם למה לא לקבל.

דנה רון (מנחה):שלא לדבר על כאלה שניגשים ודי "מנופנפים" די מהר, אני מדברת כנגד המערכת. אני שמעתי על הרבה מאוד מקרים כאלה, שמכיוון שהבירוקרטיה היא מאוד מאוד איטית, הם מרימים ידיים.

אביבה גולן: יש הרושם הזה, אני מסכימה. אני גדלתי בביטוח לאומי, אני עבדתי 32 שנה במוסד לביטוח לאומי, ניהלתי את מחלקת תאונות עבודה. הרושם הוא די מוטה.

דנה רון (מנחה):עכשיו אני מבינה את ההסתייגות. כי אם לא היית עובדת שם, היית אזרחית מן השורה, אז אולי היית חשה כמוני. אבל אני מבינה שבתוך המערכת עושים הכל על מנת לקדם עניינים, לא תמיד מרגישים. תגידי לי, באילו מקרים בעצם, או מחלות חלילה, יכולות להיות מוכרות כפגיעת עבודה?

אביבה גולן: החוק מפריד בין תאונות עבודה ובין מחלות מקצוע. אם את שואלת על מחלות, לגביהן יש רשימה סגורה. יש רשימה של מחלות מקצוע, ארבעים ושש מחלות מוגדרות, שאם המחלה מופיעה ברשימה, זו מחלת מקצוע. למשל, צהבת B או C לגבי עובדי רפואה ועובדי מכונים. לדוגמה אחרת, עשרים וארבעה סוגים של חומרים ותרכובותיהם שאנשים יכולים לחלות בהרעלה בהם, אם הם אכן עובדים באותו חומר.

דנה רון (מנחה):מה לא, למשל?

אביבה גולן: למשל – לא כאבי גב תחתון. לאנשים נדמה שאם הם עובדים בתור קשה, למשל סבל או נהג או עומד המון שעות ביום, אז אם יש לי כאבי גב תחתון, פריצות דיסק איומות וכל מיני דברים נוראיים, אז זו בוודאי מחלת מקצוע. זה פשוט לא כי זה לא מופיע ברשימת מחלות המקצוע.

דנה רון (מנחה):נניח ויש בעיה. איך מתחילים בעצם? אני מגיעה עם חומר ובוחנים את זה ורואים אם בכלל יש סיכוי לתיק?

אביבה גולן: אכן. עובדים מומחים שעבדו בעבר בביטוח לאומי, שיודעים את המערכת, שיודעים איך לבחון את הסיכוי של המקרה, אנחנו לא לוקחים כל מקרה. מקרים שבהם יש סיכוי שלא מגיע שום דבר לאדם, אנחנו לא ניקח. מעבר לזה, חשוב שהחברות האלו יקפידו שלא לקחת מקרים שהם פשוטים מדי. צריכים להיות הוגנים, ואם זה רק להגיש טופס כדי לקבל את הזכות, מן הראוי שהזכויות יינתנו בלי תשלום לשום מתווך. זאת אומרת, הנכון הוא שהזכויות ימומשו בחברות רק באותם מקרים שבאמת יש צורך במעורבות של מומחה. נכון, אנחנו עושים מיון, אני מניחה שבכל החברות עושים מיון. אצלנו המיון הוא בהחלט בגלל שרוב העובדים שלנו עבדו בעבר בביטוח לאומי…

דנה רון (מנחה):שזה יתרון עצום…

אביבה גולן: זה מאוד חשוב, ישבתי במאות וועדות, ניהלתי את המערכת של הועדות הרפואיות. אני יודעת מה הצרכים, אני יודעת לקרוא חומר רפואי, גם מכוח ההשכלה שלי, ואני חושבת שיש בזה גם חיסכון, כי היום כשהולכים ומגישים תביעות, הרבה פעמים מוציאים המון כספים על חוות דעות רפואיות – ואני מהנסיון שלי יודעת, שאין צורך.

דנה רון (מנחה):באילו מקרים בעצם מגיע לאדם פיצוי מהמדינה, בגין נכות למשל?

אביבה גולן: הנקודה היא שהזכויות הן רבות, מגוונות והמקור שלהן שונה. לדוגמה: במקרה של ניידות, המקור של הזכות הוא הקושי בניידות בגלל פגיעה ברגליים, רק ברגליים. למשל, בנכות כללית, המקור של הזכות הוא אי-יכולת לעבוד בגלל מצב בריאותי. למשל, בנפגעי עבודה, המקור של הזכות הוא הפגיעה בעבודה, והנכות הרפואית שהיא השאירה. זאת אומרת, יש כל מיני מקורות לזכות. ניתן ללכת לאיבוד ולחשוב שלמשל, אם אני נכה – באופן אוטומטי מגיע לי כסף, ולא כך היא.

דנה רון (מנחה):האם אדם שמקבל פיצויים מהמדינה, אסור לו לעבוד לעולם? זה דינו?

אביבה גולן: זו שאלה טובה. נפגעי עבודה – מותר לעבוד רגיל ומלא. במקרי ניידות, עדיף לעבוד – כי כשעובדים מקבלים יותר. בנכות כללית, המקור של הגימלה היא שהאדם לא מסוגל לעבוד, אבל מספטמבר 2009 יש שינוי: ועדת לרון המליצה, ויש אפשרות לנכה כללי לעבוד עד 3,600 שקל, ובמקרים מיוחדים עד 4,900 שקל, ועדיין יקבל את קצבתו. יש נטייה לעודד אנשים כן לעבוד, ולא להפסיק לעבוד, להיפך.

דנה רון (מנחה):מי האדם הזכאי לקצבת ניידות, למשל?

אביבה גולן: לגבי קצבת ניידות, יש רשימה של ליקויים – יש שיתוקים, יש בעיות של מפרקים שמנביעים מהן בעיה בניידות. ואז, בהתאם לאחוזים שנקבעים במשרד הבריאות, נותנים את הזכויות – שזה יכול להיות גם קצבה, ומה שחשוב לא פחות – הלוואות עומדות, זאת אומרת: כסף לקנות אוטו. חלק מהמיסים משולמים על ידי הביטוח הלאומי, ואז האיש יכול לקנות אוטו.

דנה רון (מנחה):אז יש כאן סבסוד מסוים, השתתפות ואז הוא יכול לקנות לעצמו רכב.

אביבה גולן: ואם האדם עובד, הוא מקבל קצבה יותר גבוהה כדי להגיע לעבודה עם הרכב שלו. זה בהחלט לטובת האנשים.

דנה רון (מנחה):מי זכאי לקצבת סיעוד?

אביבה גולן: בנושא סיעוד – המחסום הוא גיל. זאת אומרת, לפני גיל פרישה, שזה אצל גברים 67 ואצל נשים 62 וחצי, זה הולך ועולה. הגיל המינימלי הוא גיל הפרישה.

דנה רון (מנחה):רציתי להגיד שזה חבל, אבל זה לא חבל – היום כולם רוצים עוד לעבוד, תוחלת החיים יותר ארוכה, וכולנו רוצים למשוך את זכותנו לעבוד, מה שנקרא.

אביבה גולן: המחסום הראשון, כאמור, הוא מחסום הגיל. מעבר לזה, צריכה להיות תלות באדם אחר בצרכים היומיומיים. פה לא מדובר על נכות: יכול להיות אדם מאוד נכה, אבל אם הוא מסוגל לתפקד, לאכול, לשתות, להתקלח, להתלבש, להישאר לבד – הוא לא יהיה זכאי לקצבת סיעוד. המדד שם הוא תלות ולא עבודה. בגיל הזה אנחנו כבר לא מצפים שאנשים ילכו לעבוד, למרות שאני למשל דוגמה אחרת לגמרי, כי אני בגיל מאוחר התחלתי קריירה שנייה. אבל בגיל הזה מחפשים תלות באדם אחר בתפקודים היומיומיים.

דנה רון (מנחה):מי שהגיע לגיל פנסיה – אילו קצבאות מגיעות לו? מה עליו לדעת?

אביבה גולן: זה אחד הדברים החשובים שאני מעבירה עליו סדרת הרצאות בנושא סיוע בזכויות לקראת גיל הפנסיה. כשאתה מתכנן את הדברים כמה שנים לפני הפנסיה, יש להניח שכשתגיע לגיל הפנסיה, תקבל יותר. הדברים הבסיסיים הם כמובן קצבת זקנה, הדברים הנוספים, אם מגיע, זה סיעוד. אם היה לנו השכל והחוכמה לעשות את הדברים מראש, אז גם קצבת ניידות תמשיך אחר כך. אי אפשר לתבוע אחרי גיל הפנסיה, אבל עד גיל הפנסיה מותר. למשל, אם נפגעת בעבודה והגימלה שלך גבוהה מקצבת זיקנה, תקבל אותה למלוא חייך. אני השגתי לאדם קצבה של 33 אלף שקלים לחודש, והוא ימשיך לקבל את זה לכל החיים, זה לא יפסיק.


הראיון עם אביבה גולן שודר בתכנית "תהיו בריאים" עם דנה רון (ערוץ 2, ימי ד' וה' ב-10 בבוקר). כאמור, אביבה גולן כבר אינה עובדת ב"זכותי".

שאלות בנושא ביטוח לאומי, הזכויות שלכם, מחלות ונכויות? צרו קשר עם "זכותי" עוד היום

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם