חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

המוסד לביטוח לאומי ניסה לשלול קצבת שירותים מיוחדים מצעיר בעל שיעור נכות כללית של 100%

דצמבר 30, 2014

בחור צעיר הסובל ממחלה גנטית חשוכת מרפא והוגדר על ידי המוסד לביטוח לאומי כבעל 100% נכות, יצא למכינה בתנאי פנימייה אשר אמורה להכין אותו לחיים עצמאיים. לכן, ביטוח לאומי החליטו לשלול ממנו את זכאותו לקצבת שירותים מיוחדים בטענה שהמכינה מספקת לו גם שירותי סיעוד ושיקום.

המחלה ממנה סובל אהוד פרקש שמשון הצעיר, דיסאוטונומיה משפחתית, גורמת לו להתקפים של עליות לחץ דם קיצוניות, כאבי בטן, חולשה, בחילות והקאות. ההתקפים מגיעים באופן פתאומי ובתדירות גבוהה שלא ניתן לחזותה מראש.

בעקבות מחלתו, הגדיר  המוסד לביטוח לאומי את הצעיר כנכה בשיעור של 100% וכזכאי ל קצבת שירותים מיוחדים בשיעור של 50%.

ב-2009 החליט הצעיר להצטרף למכינת "כנפיים – מכינה לחיים" המקבלת מימון על ידי מחלקת השיקום של משרד הרווחה. המכינה מתוארת כ"מכינה לחיים עצמאיים עבור צעירים עם נכויות מוטוריות ו/או חושיות". לאחר הצטרפותו, החליט הביטוח הלאומי לשלול מהצעיר את קצבת השירותים המיוחדים המגיעה לו, בתואנה שבמוסד בו הוא מתגורר עקב השתתפותו במכינה כבר מעניק לו שירותי רפואה, שיקום וסיעוד. 

 הצעיר שחש כי החלטת הביטוח הלאומי אינה ראויה, הגיש תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה מאחר שלטענתו המכינה כלל אינה מספקת שירותים שכאלה. שופטת בית הדין, מיכל אריסון-חילו,  קבעה ב-7 לאפריל 2013  (עב"ל 31303-01-13) ש"מכינת 'כנפיים' בה משתתף שמשון מיועדת להקנות לו כישורי חיים וכלים לנהל את חייו באופן עצמאי, ואינה מספקת לו שירות רפואי, סיעודי או שיקומי". אך הביטוח הלאומי סירב להשלים עם החלטה זו ועירער לבית הדין הארצי לעבודה.

כמו בית הדין האזורי בחיפה, גם בית הדין הארצי לעבודה קבע בפסק הדין מה-30 לנובמבר 2014 (עב"ל  44397-03-13) ש"לא ניתן לראות במכינת 'כנפיים' מוסד המעניק 'שירותי שיקום'". בנוסף, קיבל הצעיר עזרה שיקומית וסיעודית מאביו, שנמצא בכוננות בעבור בנו 24 שעות ביממה.   

לכתבה המלאה:  שלילת קצבת שירותים מיוחדים

קראו עוד באותו נושא

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם