חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

הגדלת קצבאות נכות נפגעי עבודה: מסתמן פתרון

אוקטובר 31, 2013
תקנה 17, שנחקקה לפני 12 שנה, אמורה הייתה לאפשר לנפגעי עבודה להגדיל את קצבת הנכות שלהם. אלא שעובדי המוסד לביטוח לאומי לא עמדו בלחץ התביעות, סרבו לטפל בבקשות והמבוטחים הופקרו. לאחרונה מסתמן הסכם שיבטיח עתיד ורוד לתובעים חדשים ואף לזכאים בעבר.

מאת  מנכ"ל זכותי, וצוות זכותי

ככלל, נפגעי עבודה רשאים להגיש תביעה לביטוח לאומי על מנת לקבוע דרגת נכות צמיתה. בהתאם לדרגה שתיקבע לנכה על ידי הועדה הרפואית, ייקבע גם גובה קצבתו. מכיוון שבמקרים רבים הנזקים כתוצאה מ פגיעה בעבודה מתגלים לאחר שחולף זמן מה מהאירוע, קיימת אפשרות לשנות את רמת הנכות הצמיתה.

תקנה 17 בתקנות הביטוח הלאומי נכנסה לתוקף בספטמבר 2001. בשנים האחרונות, לא יושמה התקנה על ידי המוסד לביטוח לאומי, בטענה שהיא יצרה עומס על עובדי המוסד וקיים מחסור בעובדים. זן הסיבה שביטוח לאומי סירב בתוקף לטפל בתביעות אלו והעובדים אף פתחו בעיצומים.

בשנים האחרונות ניסה הועד הארצי להסתדרות למצוא פתרון לעיצומי העובדים והטיפול החסר בתביעות. חלק מהנפגעים הגישו תביעות לבית הדין לעבודה, שהן מלכתחילה סוג תביעות שעלול להימשך זמן רב. רבים אף איבדו את זכותם להגדיל את דרגת הנכות, שכן ניתן להגישה בתקופה של עד חמש שנים מקביעת דרגת הנכות.

לאחרונה פורסמו ידיעות על כך שנרקם לו הסדר חדש בין ועד עובדי סניפי הביטוח הלאומי לבין ההנהלה שיאפשר ליישם את התקנה ולהתחיל ולדון בבקשות שדנו בהן בעבר, גם בחדשות. כשהודיע המוסד לביטוח לאומי שהוא מתחיל לטפל בבקשות שהצטברו בסניפי תל אביב ויפו, הורה ועד העובדים לעצור תהליך זה, בנימוק שהמוסד עשה זאת בהליך חד צדדי.

משמעות הדבר היא שקבלת הבקשות תאלץ את המוסד לשלם סכומי כסף גדולים מאוד, הכוללים גם מבוטחים שהגישו בקשה בעבר ולהעלות את קצבתם. כ- 38 אלף נכי תאונות עבודה שציפו בכיליון עיניים לרגע זה, יוכלו לזכות סוף סוף בטיפול בבקשתם.

המבוטחים אמנם תלויים בהחלטותיה של ועדת הרשות, אבל החלטותיה נתונות לביקורת שיפוטית, וניתן לערער לבית הדין לעבודה במידת הצורך. לבית הדין צפויים גם לפנות המעוניינים בהחזר רטרואקטיבי על כך שלא דנו בבקשתם עד היום.

לפי התקנה, אם לנכה דרגת נכות של 20% ומעלה, הוא רשאי להגיש תביעה נפרדת כדי להגדילה לזמן בלתי מוגבל. עם זאת, יש לזכור כי גם הביטוח הלאומי יכול לערוך דיון מחודש ולהקטין את דרגת הנכות. השאלה העיקרית שעודנה עומדת על הפרק היא אם יהיה מספיק כוח אדם להוציא זאת לפועל.

דיון מחודש ניתן לבקש רק במקרה של החמרת המצב הרפואי ולא במקרה של שינוי ביכולת ההשתכרות. בנוסף, את התביעה לשינוי דרגת הנכות לפי ס' 17, ניתן להגיש רק פעם בשנה במידה ש:

  • חלפה שנה מאז נקבעה דרגת הנכות ל-20% ומעלה
  • מאז שנקבעה נכות לצמיתות לא חלפו 5 שנים
  • דרגת הנכות נקבעה החל מ-13/9/1996

ועדת הביטוח הלאומי היא בעלת הסמכות לשנות את גודל דרגת הנכות מבלי שיעלה הצורך לפנות ל ועדה רפואית. הוועדה מורכבת מפקיד שיקום, רופא מוסמך ועובד של ביטוח לאומי ויכולה להגדיל את דרגת הנכות עד למחצית מהדרגה הצמיתה.

מידע נוסף:

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם