חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

הביטוח הלאומי: "רק מגיל 3 נוכל לקבוע אם התינוקת תלויה לחלוטין באחרים"

מרץ 14, 2016

סיפורה המקומם של התינוקת כרמל בוים, שסובלת מגידול בראש אבל לא יכולה לקבל קצבת נכות מוגדלת, מפני שהיא עדיין לא בת שלוש. ח"כ קארין אלהרר: "אנחנו נשנה את החוק"

תינוקת בת חצי שנה מקיבוץ עין דור אובחנה עם גידול נדיר ביותר, הנקרא המנגיואנדותליומה, המשולב בתסמונת "קסבך מריט" (Kasabach-Merritt). הטיפול במחלה אינו מאפשר להכניס אותה לפעוטון, ולכן אמה נאלצה להתפטר מעבודתה כדי לטפל בה.

בעקבות פניית הוריה, אישר הביטוח הלאומי קצבת ילד נכה בגובה 2,500 ש"ח, על 100% נכות. אלא שקיימת בחוק גם קצבת נכות מוגדלת, במקרה של תלות מוחלטת בהורים.

לפי ניסוח הביטוח הלאומי: "אם ילדכם מקבל קצבה לילד נכה, ואתם סבורים שהוא תלוי לחלוטין בעזרת הזולת בפעולות היומיום (ניידות, הלבשה, רחצה, אכילה והיגיינה אישית), והוא לא נבדק בפעולות אלו – חשוב מאוד שתגישו לסניף הביטוח הלאומי הקרוב למקום מגוריהם טופס בקשה לבדיקת תלות (7824), כדי שנבדוק את מידת התלות של הילד בזולת. ילד שנמצא תלוי לחלוטין בעזרת הזולת זכאי לקצבה מוגדלת בשיעור 188%".

קצבת ילד נכה – מתוך אתר הביטוח הלאומי

באתר הביטוח הלאומי אף התבשרו הורים רבים כי "באפריל 2015, בעקבות עליית שכר המינימום, הוגדלה הקצבה לילדים התלויים לחלוטין בעזרת הזולת בביצוע פעולות היום יום לשיעור 188% – תוספת של 285 ש"ח לקצבה".

אך כאשר פנו ההורים לקבלת הקצבה המוגדלת, בסכום של כ-4,800 ש"ח – נענו בתשובה שלילית. מסתבר שניתן לקבל קצבה מוגדלת רק מגיל שלוש. עד גיל זה, לא ניתן לבדוק אם התינוקת תלויה לחלוטין בזולת. המצב האבסורדי הזה הקפיץ את חברת הכנסת קארין אלהרר, שכתבה כך:

"כשמיכל, אימא של כרמל, פעוטה בת חצי שנה המתמודדת עם גידול כלי דם נדיר בראשה, פנתה ללשכתי – היא ביקשה לתקן עוול שקורה ועלול לקרות בעתיד למשפחות נוספות ופוגע לא רק בה", הסבירה ח"כ אלהרר.

"מיכל תיארה את הקשיים המלווים את חייהם, האישפוזים החוזרים ונשנים, הטיפולים הקשים ובעיקר את המסירות שלה ושל בעלה לטיפול בבת. מסירות שמחייבת את הפסקת העבודה ואיבוד מקור פרנסה. זאת לצד זכאות לגמלת ילד נכה שלא לוקחת בחשבון תלות בזולת. למה? כי כרמל רק בת שישה חודשים וכל הפעוטות בגילה תלויים בזולת. כי כך כתוב בתקנות".

ח"כ אלהרר גילתה כי "השבוע פניתי לשר חיים כץ וביקשתי לשנות את התקנות כי ברור שכרמל ושכמותה תלויים בזולת (בעיקר בהורים) יותר מכל בן גילה כי אותה אי אפשר להשאיר אצל מטפלת או בפעוטון. אני מקווה ומאמינה שנצליח לשנות. המקרה של כרמל מראה שחייבים. אני חייבת לומר שביטוח לאומי פועל על פי החוק והטענה לא צריכה לבוא אליו – אנחנו נשנה את החוק".

בתקשורת פורסם כי שר הרווחה "הנחה את הביטוח הלאומי להעביר התייחסות ופתרון לנושא".

קריאה נוספת

זקוקים לסיוע בקבלת קצבת נכות מן הביטוח הלאומי? פנו ל"זכותי". התקשרו 5520* או צרו קשר עכשיו דרך אתר זכותי.

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם