חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

הביטוח הלאומי יקבל מאות מליוני שקלים בשנה מחברות הביטוח

מרץ 30, 2014

כשני מיליארד שקלים השייכים ללקוחות שתבעו את חברות הביטוח מוחזקים אצל חברות הביטוח, בעוד למעשה שייכים לביטוח הלאומי. סעיף בחוק ההסדרים מחייב את חברות הביטוח לדווח, החל מתחילת 2014, על הכספים המוחזקים ולהעבירם לביטוח הלאומי. הצעד יחסוך מאות מליוני שקלים לביטוח לאומי

מאת  מנכ"ל זכותי, וצוות זכותי

מבוטחי הביטוח הלאומי זכאים לקצבה עקב נכות או פיצוי על אובדן כושר עבודה כתוצאה מתאונות עבודה או תאונות דרכים. במקביל, אזרחים רבים מבוטחים גם בביטוחים פרטיים בחברות ביטוח, ומקבלים גם מהן פיצוי בעבור אירועים דומים.

חברת הביטוח מנכה מהפיצוי שהיא מעניקה את כספי הביטוח הלאומי, ואמורה להעביר לו כספים אלו – אך היא לא תמיד עושה זאת, והכסף נותר בקופתה. באמצעות "תביעת שיבוב" (שבה גוף ביטוח תובע צד שלישי בשם המבוטח) יכול הביטוח הלאומי לגבות את הכספים שלא דווחו לו על ידי חברות הביטוח.

הבעיה היא שבאלפי מקרים בשנה, חברות הביטוח אינן מדווחות לביטוח הלאומי על התביעות, ואילו המוסד לביטוח לאומי מצידו,  עקב רשלנות או עומס, לא פעל לגביית הסכומים. התוצאה: הרווח כולו של חברות הביטוח. בעוד הסכום המוחזק בידי חברות הביטוח עמד בשנת 2013 על כ-2 מיליארד שקלים, בשנה שעברה הועברו לקופת המוסד כ-500 מליוני שקלים בלבד.

בניסיון להביא לשינוי המצב, פנה עו"ד עמוס רוזנצוויג, היועץ המשפטי של הביטוח הלאומי לפרופ' עודד שריג, המפקח לשעבר על הביטוח במשרד האוצר, לשינוי המצב. מכיוון שפעולה של העברת כל הכספים היתה עשויה לערער את מצב ענף הביטוח בישראל, הושגה פשרה לפיה החברות מצידן יחויבו לדווח, ואילו הביטוח הלאומי יפעל לגביית הכספים. כצעד המשך התומך במגמת הרחבת תביעות השיבוב, הוביל רוזנצוויג תיקון בחוק ההסדרים.

חובת דיווח שתחסוך מאות מליונים

סעיף 56(9) לחוק ההסדרים, שאושר בכנסת ונכנס לתוקף בינואר 2014, שם קץ למצב שבו חברות הביטוח מרוויחות על חשבון הביטוח הלאומי ומבוטחיו. על פי החוק החדש, "מבוטח ידווח למוסד על כך שהוא או צד שלישי שהוא מבוטח שלו חייבים לשלם לזכאי בשל גמלה ששילם או שעתיד לשלם המוסד". כלומר, יחויבו חברות הביטוח להעביר דיווח מיוזמתן למוסד לביטוח הלאומי (החל מתחילת חודש מרץ) על הכספים שבקופותיהן ושייכים למוסד.

השלב הבא הוא העברת הכספים לביטוח הלאומי מדי שנה. במידה ולא יעשו כן חברות הביטוח, המחלקה המשפטית של הביטוח הלאומי תהיה רשאית להגיש תביעות משפטיות כנגד החברות שלא יעבירו את הכסף. התוצאה של המהלך תהיה שיפור מצב הביטוח הלאומי והתייעלותו בסכומים של כמאות מיליוני שקלים בשנה, אך פגיעה בחברות הביטוח.

עם זאת, כדי לא לפגוע אנושות בענף הביטוח, התביעות לא יחולו למפרע, קרי על התקופה שלפני כניסת החוק. כלומר, חברות הביטוח לא יצטרכו להעביר כספים מהתקופה שלפני שנת 2014 אל הביטוח הלאומי. כספים אלה מוערכים בסכומים של כמיליארד שקלים ואולי אף יותר. 

  • אולי גם לכם מגיע כסף מחברות הביטוח או מהמוסד לביטוח לאומי. התקשרו עכשיו לזכותי 5520* או צרו קשר באתר
צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם