חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

דייוויד בלאט לא לבד: 10 עובדות חשובות על טרשת נפוצה

אוגוסט 22, 2019

מאמן הכדורסל הישראלי-אמריקאי דייוויד בלאט הפתיע את כולנו כאשר סיפר השבוע שהוא חולה בטרשת נפוצה מתקדמת ראשונית. אחרי ההלם, רבים תהו ועדיין תוהים – האם אפשר בכלל להבריא מן המחלה הזאת, איך היא מתפתחת ועד כמה היא מסוכנת?

 

  1. כל אחד יכול לחלות בטרשת נפוצה ("מולטיפל סקלרוזיס", או בקיצור MS): יותר מ-2 מליון אנשים ברחבי העולם חולים בטרשת נפוצה ומושפעים ממנה. היא נפוצה יותר בצד הצפוני של כדור הארץ מאשר בצד הדרומי (קבוצת סיכון היא אנשים לבנים בצפון אירופה). היא נפוצה יותר בקרב נשים מאשר בקרב גברים. היא נוטה להופיע יותר בגילאים 20-50 מאשר בגילאים אחרים, אבל בני אדם בכל גיל עלולים לחלות בה.
  2. הגורמים למחלה מגוונים מאוד – חלק מהגורמים למחלה הם גנטיים (תורשתיים), אבל גם גורמים סביבתיים תורמים להתפתחותה. גורמים אפשריים הם חשיפה מועטת מדי לקרני השמש, מחסור בויטמין די (D), עישון סיגריות, חולי סוכרת סוג 1 (נעורים), וגם זיהומים הנגרמים על ידי נגיפים (וירוסים). עד כה, אין הוכחה לכך שטרשת נפוצה מועברת מדור לדור.
  3. חלק מהתסמינים נפוצים וחלק לא – טרשת נפוצה עלולה לפגוע בראייה, במיוחד באחת מן העיניים. סימפטומים נוספים הם טשטוש בראייה, סחרחורות קשות, חוסר שיווי משקל, היעדר תחושה, חולשה, התכווצויות שרירים, רעידות, בעיות דיבור, דיכאון ואפילו כאבי פנים. לעומת זאת, דווקא כאב ראש אינו תסמין של טרשת נפוצה. גם תשישות, בלבול או ערפול חושים הם סימפטומים אפשריים, אבל חשוב להבין שכל תסמיני המחלה יכולים להופיע באופן בלתי צפוי, ולהיעלם כלעומת שבאו. בגדול, המחלה פוגעת בעיקר במערכת העצבים ובמערכת החיסונית.
  4. המחלה יכולה להתלקח ולהופיע פתאום – במצבים של חולשה, עייפות או זיהום, המחלה יכולה להופיע בבת-אחת אחרת תקופה ארוכה שבה היא "מושבתת". במצב של "רילאפס", טרשת נפוצה עלולה לשוב ולפגוע במערכת העצבים. ניתן לטפל בתסמינים שמופיעים לאורך שעות ארוכות ביממה. לאחר הטיפול, אם התסמינים נעלמים החולה נכנס לתקופה של הפוגה (רמיציה). תרופות נגד טרשת נפוצה נועדו, בין השאר, להאריך את תקופות ההפוגה עד כמה שניתן. תסמינים שהופיעו בעבר ואינם נחשבים חמור – אינם דורשים טיפול בהכרח, אפילו לא תרופתי.
  5. יש ארבעה סוגים של טרשת נפוצה – הסוג הנפוץ ביותר הוא ההתקפי (מהלך התקפי) – התקפים שמסתיימים בהחלמה. הסוג השני הוא "פריימרי פרוגרסיב" – מתקדם מההתחלה; זהו מצב יציב יחסית, ואין שיפור משמעותי בהמשך. הסוג השלישי הוא "סקנדרי פרוגרסיב" – התקדמות משנית; סוג זה דומה לסוג ההתקפי אך ההתקדמות עשויה להיות מלווה בהתקפים נוספים. הסוג הרביעי הוא התקפי מתקדם ("פרוגרסיב רילפסינג") – מצב מתקדם של המחלה המאופיין בהתקפים קשים ללא החלמה בהכרח, כאשר הטרשת ממשיכה להתקדם בין ההתקפים.
  6. ניתן לטפל בטרשת נפוצה – התקופה שבה התקפים קשים זכו לטיפול באמצעות סטרואידים בלבד, כבר הסתיימה. כיום כבר קיימות בשוק תרופות מתקדמות לטיפול בתסמיני המחלה וגם בקצב התקדמותה. בעתיד צפויות להגיע לשוק תרופות מתקדמות עוד יותר, המבטיחות שיפור נוסף באיכות החיים של חולי טרשת נפוצה.
  7. ניתן למנוע את התקדמות המחלה – הדור החדש של התרופות מסוגל להפריע להתקדמות טרשת נפוצה ואף לבלום את חדירתה לאיזורי המוח ועמוד השדרה, בין השאר בעזרת אינטרפרונים. תרופות אלו ניתנות באמצעות הזרקה, וחלק מהן באמצעות בליעה. תופעות הלוואי אינן משמעותיות כפי שהיו בעבר, והתרופות הללו ממשיכות להתקדם בהדרגה בכל מספר שנים.
  8. טרשת נפוצה לא בהכרח פוגעת בתוחלת החיים – בעזרת ההתקדמות המדעית בכל מה שנוגע לטיפול במחלה, חולים הזוכים לטיפול מודרני יכולים להמשיך לתפקד ואף לצפות לחיות תקופה ארוכה. במקרים מסוימים, אין פגיעה בתוחלת החיים הנורמלית, למרות ההתקפים שבאים והולכים. אמנם חלק מהחולים יזדקקו אולי למקל הליכה או כיסא גלגלים כדי לעמוד וללכת, כמעט 2/3 מן החולים כבר אינם מאבדים את יכולתם ללכת.
  9. חיים מלאים עם טרשת נפוצה – חולים המנהלים אורח חיים בריא ומאוזן, הכולל דיאטה קפדנית והתעמלות סדירה, יכולים אף להמשיך לעבוד. עם זאת, חשוב לשמור על אורח חיים שאינו כולל מתח רב (סטרס), חום גבוה (עבודה בשמש, למשל) או שהות באיזורים מזוהמים או חשופים לזיהומים. למשל, מאמן כדורסל כמו דייוויד בלאט ייאלץ לעבוד הרבה פחות קשה, לנסוע פחות ולהסתובב פחות באיזורים בעייתיים כמו בתי חולים, מטוסים ואולמות סגורים. חולי טרשת נפוצה צריכים להיזהר שלא לעבוד יותר מדי או להתאמץ יותר מדי – מכיוון שכניסה למצב של עייפות או חולשה עלול להוביל להתקפים ואף להחמרת המחלה.
  10. לא ניתן באמת להבריא מטרשת נפוצה – עד היום לא פותחה תרופה שמסוגלת להוביל להחלמה מוחלטת. למרות ההתקדמות האדירה במחקר, בטיפול ובתרופות – מי שאובחן כחולה טרשת נפוצה ייאלץ להכיר בעובדה שחייו ישתנו באופן בלתי הפיך.

 

מידע שימושי נוסף: טרשת נפוצה – המחלה והפיצוי

 

 

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם