חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

דו"ח חמור של מבקר המדינה נגד המוסד לביטוח לאומי

מאי 17, 2017

המבקר בדק את טיפול המוסד לביטוח לאומי בתביעות נגד צד שלישי (שיבוב) ומצא כי הביטוח הלאומי הפסיד מאות מליוני שקלים בגלל טיפול לקוי ורשלני בתביעות מול חברות הביטוח הגדולות

לפי הערכת הגורמים המקצועיים במוסד לביטוח לאומי, מאחר שבמשך שנים לא מיצה בט"ל את מלוא פוטנציאל זכותו לשיבוב (תביעת כספי פיצוי מצדדים שלישיים) מחברות הביטוח, הוא הפסיד כסף רב, והחשש הוא שמדובר במאות מיליוני ש"ח.

מבקר המדינה גם מותח ביקורת חריפה על הלשכה המשפטית של המוסד לביטוח לאומי, בראשות היועץ המשפטי עו"ד עמוס רוזנצויג, המכהן בתפקידו מאז 2010.

על פי הדו"ח השנתי 67ב שפורסם אתמול (16/5/17) על ידי יוסף חיים שפירא, "משנת 2006 הביטוח הלאומי ער לכך שהוא מפסיד סכומים ניכרים של כספי פיצויים מצדדים שלישיים (כספי שיבוב) משום שהוא אינו מאתר את כל התיקים שבהם עילת שיבוב, אולם הוא לא פעל במשך שנים רבות לאיתור כל תיקי השיבוב הרלוונטיים ובהתאם לתבוע את כספי השיבוב המגיעים לו. אי-מיצוי פוטנציאל השיבוב משמעו ויתור על כספי ציבור, והנהנות העיקריות מכך הן חברות הביטוח".

המבקר מביא דוגמה מדויקת להתנהלותו של היועץ רוזנצויג וקובע כי פעולותיו של היועץ המשפטי בוצעו שלא לפי כללי מינהל תקין ובמצב של חשש לניגוד עניינים ואחריותו בכל הנוגע להסכם עם חברה א' (שם החברה אינו מופיע בדו"ח).

המבקר קובע כי בפעולותיו של עו"ד רוזנצויג בולטות הפרות חוזרות ונישנות של כללי מינהל תקין המהוות כשל מקצועי ומחדל ניהולי. לעו"ד רוזנצויג הייתה היכרות אישית עם בעל השליטה בחברה א' ועם בנו ששימש מנכ"ל חברה א' עד סוף 2013. היכרות זו נוצרה על רקע מקצועי במהלך עבודתו של עו"ד רוזנצויג כיועץ המשפטי של בנק מסוים במשך כעשור עד 2005, שנים שבהן היה בעל השליטה בחברה א אחד מבעלי השליטה בבנק.

ביקורת חריפה נמתחת בדו"ח על מעורבות פסולה של אגף הביקורת הפנימית בביטוח הלאומי, על אי-מימוש אחריותו המקצועית של חשב הביטוח הלאומי, ואי הפעלת שיקול דעת עצמאי של מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי בזמן תקופת הבדיקה, פרופ' שלמה מור-יוסף

מסקנות הדו"ח בנושא זה הן כי על המוסד לביטוח לאומי לפעול באופן נמרץ ואקטיבי ליישום תהליכים למיצוי מלוא פוטנציאל השיבוב הגלום במלאי תיקי הגמלאות הקיים ובתיקי גמלאות עתידיים. לשם כך, עליו להאיץ את בדיקת מלאי התיקים הקיים, להכין ללא כל דיחוי תכנית עבודה סדורה ולהקצות משאבים שיאפשרו לו לממש את מלוא פוטנציאל השיבוב, לבחון את אחריותו של היועץ המשפטי – ולהגדיר את האופן שבו תיעשה עבודת המטה ויתקבלו ההחלטות במקרים שבהם הוא מתפשר על זכויות המגיעות לביטוח הלאומי.

לסיכום, מבקר המדינה קובע כי המוסד לביטוח לאומי הפסיד מאות מיליוני שקלים וממשיך להפסיד כספים האמורים להגיע בסופו של דבר לקופה הציבורית, וזאת משום שהוא אינו מממש את מלוא הפוטנציאל של זכותו לשיבוב בגין תיקי גמלאות רבים. מצב זה מקורו גם בעובדה שתיקי גמלאות מתיישנים עוד בטרם בדק בט"ל אם יש לו זכות שיבוב בהם, כאשר הנהנות העיקריות מכך הן חברות הביטוח. 

קריאה נוספת בנושא:

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם