חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

דו"ח השכר של המוסד לביטוח לאומי: איפה מרוויחים פחות משכר המינימום

דצמבר 1, 2019

בעיר החרדית מודיעין עילית 61% מהשכירים מרוויחים פחות משכר המינימום. נתון דומה מופיע גם בעיר החרדית בית"ר עילית (60%), כאשר בני-ברק לא רחוקה בהרבה: יותר ממחצית התושבים (52%) השכירים מרוויחים פחות משכר המינימום בישראל. נתונים אלו הופיעו בדו"ח השכר של המוסד לביטוח לאומי לשנת 2017, שפורסם באמצע נובמבר 2019.

 

שכר המינימום, נכון לסוף 2019, עומד על 5,300 ש"ח לחודש.

 

מבין הערים הגדולות (200 אלף תושבים ומעלה), דווקא בירת ישראל (ירושלים) ממוקמת בתחתית הרשימה, עם שכר ממוצע שהוא 82% מהשכר הממוצע במשק.

 

כשליש מן השכירים בישראל משתכרים פחות משכר המינימום, בממוצע הארצי. מדובר על 34% מן השכירים. הדו"ח אינו מכיל נתונים על ההבדלים בין שכירים במשרה מלאה לעומת שכירים במשרה חלקית. בהחלט סביר להניח שחלק משמעותי מן השכירים המשתכרים פחות משכר המינימום – עובדים בחצי משרה (למשל, נשים חרדיות המגדלות משפחות ברוכות-ילדים).

 

בעוד השכר החודשי הממוצע של שכירים עמד על 10,953 ש"ח, השכר הממוצע לחודש בשנה אחת של השכירים עמד ב-2017 על סכום של 9,388 ש"ח – כי חלק מהשכירים אינם עובדים בהכרח כל השנה. עצמאים מרוויחים כ-15% יותר מהשכירים: השכר הממוצע של העצמאים בישראל עמד על 10,881 ש"ח.

 

מי מרוויח למעלה מכפליים שכר המינימום? נתח של כ-10% מן השכירים. בתל אביב, למשל, כ-3% מן השכירים הרוויחו פי 4 משכר המינימום. בעיר סביון, כ-15% מן השכירים מרוויחים פי 4 משכר המינימום. סביון הוא המקום עם השכר הממוצע הגבוה בישראל (כ-20 אלף ש"ח. לעומת סביון, בכפר הבדואי ביר הדאג' (באר חיל) השכר הממוצע הוא רק 5,800 ש"ח.

 

דו"ח השכר של הביטוח הלאומי מכיל גם נתונים על פערים בין גברים לנשים: אישה משתכרת בממוצע כ-68% פחות מגבר. הפערים הגדולים ביותר נרשמו בכפרים הערביים. על פי הדו"ח, ההכנסה הממוצעת של משפחה עובדת בישראל היא 21,583 ש"ח. כמעט 10% מן העובדים השכירים עובדים אצל יותר ממעסיק אחד. בכל הנוגע לעולים חדשים – ככל ששהותו של העולה בארץ קצרה יותר, כך הכנסתו נמוכה יותר.

 

נתוני הביטוח הלאומי מבוססים על מאגר מידע 3.83 מליון עובדים שכירים שונים, שקיבלו שכר בחודש אחד לפחות. הנתונים מבוססים גם על מאגר של 280 אלף עובדים עצמאיים. שמו של מחבר הדו"ח הוא מרק רוזנברג.

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם