חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

דו"ח העוני 2018: עלייה בעוני ילדים וקשישים, עלייה באי-השוויון

דצמבר 31, 2019

המוסד לביטוח לאומי פירסם ביום האחרון של 2019 את דו"ח העוני המסכם את השנה הקודמת, 2018.

הנתונים קודרים:

  1. יותר ילדים עניים
  2. התרחבות פערים כלכליים בין גברים לנשים
  3. יותר קשישים עניים
  4. יותר משפחות ערביות עניות
  5. סמנכ"ל מחקר בביטוח הלאומי: "התוצאה בהשוואה בינלאומית נשארת עגומה…המאמצים בישראל מתגמדים בהשוואה למאמצים המקובלים במדינות מתוקנות"

למעשה, מאז שישראל הצטרפה לגוש מדינות הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD), מצב העוני לא רק שלא השתפר, אלא נותר בין הגבוהים ביותר בהשוואה לכל שאר מדינות הגוש. דו"ח העוני ל-2018 מצביע על דריכה במקום. תחולת העוני של נפשות למעשה לא השתנה מ-2017 ל-2018.


הנתון המדאיג ביותר בדו"ח הוא העלייה בשיעור העוני של ילדים, מ-29.6% ל-30%. העלייה אמנם נראית קטנה, אך למעשה זהו שיעור עוני חמור, השני בחומרתו ב-OECD, אחרי טורקיה. גם בקרב קשישים ("אזרחים ותיקים"), התרחבה מגמת העוני: מדד עומק העוני של קשישים במגמת עלייה ברורה, מ-27.7% בשנת 2017 ל-32% בשנת 2018. הפתרון למצוקת הקשישים טמון בהצמדת קצבאות הזקנה לשכר הממוצע במשק, לפי מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי.

שיעור העוני בקרב נשים עלה ב-0.2% בעוד שיעור העוני של גברים ירד ב-0.8%, וכך נוצר פער נוסף של 1% בין נשים לגברים.

מדד ג'יני (אי-שוויון) גם הוא במגמת עלייה, והוא גבוה ב-10% בהשוואה למדינות מפותחות (ב-2017 היה גבוה ב-5%).

שיעור העוני של נפשות בישראל אחרי מיסים וקצבאות עומד ב-2018 על 16.8%, הרחק מן הממוצע של ה-OECD שעומד על 11.5% בלבד. רמת הקצבאות גם היא נשחקת, עקב ההצמדה למדד המחירים לצרכן, ולא לפי רמת החיים במשק.

ההיחלצות מן העוני היא כמעט בלתי אפשרית עבור אימהות עצמאיות: "אם עצמאית עם ילד אחד חיה בעוני גם אם היא עובדת במשרה מלאה בשכר מינימום ומקבלת קצבת ילדים…אצל זוגות שבהם שני בני הזוג עובדים משרה מלאה בשכר מינימום המצב מעט יותר טוב אך עדיין מצביע על בעיה קשה להיחלץ מעוני באמצעות עבודה וקצבאות אוניברסליות,  שכן רק משפחות עם עד שני ילדים לא יחיו בעוני".

לפי דו"ח העוני, חומרת העוני של מקבלי הבטחת ההכנסה בגיל העבודה היא כיום כ-45% מעל לזו של כלל האוכלוסייה החיה בעוני. זוהי תוצאה ישירה של הקיצוץ הגדול בקצבאות שהתרחש ב-2003, קיצוץ שעדיין נותן את אותותיו בחברה הישראלית.

סמנכ"ל המחקר הבכיר של הביטוח הלאומי, דניאל גוטליב, הזהיר כי איום קריסת הביטוח הלאומי יגדל, אם לא יבוצע מהלך של חיזוק איתנותו הפיננסית. אם לא יתוקן המשבר, המוסד נמצא בסכנת פשיטת רגל בעוד כ-15 שנה.

מחברי דו"ח העוני: מירי אנדבלד, דניאל גוטליב, אורן הלר, להב כרדאי.

חומרת העוני FGT דוח העוני 2018


דו"ח העוני: קריאה נוספת

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם