חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

גבייה כפולה של דמי ביטוח בריאות

מרץ 22, 2016

ביטוח לאומי יחזיר 25 מיליון ש"ח עבור דמי ביטוח בריאות כפולים שנגבו מנכים

22.03.2016

האם הביטוח הלאומי גבה שלא בצדק דמי בריאות פעמיים מגמלאים נכים עובדים? בית המשפט המחוזי בלוד קבע שכן, ואילץ את המוסד לביטוח לאומי להחזיר 25 מיליון שקל שנגבה שלא כדין.

מכתבה שפורסמה היום לראשונה ב"כלכליסט" היום עולה, שבתביעה ייצוגית הנידונה בבית המשפט המחוזי בלוד, תבעו שני גמלאים נכים עובדים את המוסד לביטוח הלאומי על כך שגבה מהם את דמי הבריאות – פעמיים.

בתביעה הייצוגית נטען כי דמי ביטוח הבריאות שולמו על ידם גם כחלק מקצבת נכות, וגם מתוך דמי הפנסיה ששילמו כשכירים. לפי החוק, ביטוח לאומי רשאי לגבות את דמי ביטוח הבריאות המינימאליים מקצבת הנכות, אלא אם כן לנכה יש הכנסה נוספת מעבודה או מקרן הפנסיה. במקרה זה צריך הביטוח הלאומי לגבות את דמי הבריאות ממקור ההכנסה הנוספת. לפיכך, ע לפי התביעה, חיובי הביטוח הלאומי בוצעו בניגוד לחוק.

תחילה התנגד הביטוח הלאומי לתביעה וביקש לפסול אותה בטענה שלא הוגשה בתום לב, ומאחוריה מניעים אישיים ורצון להפחית תשלומים אישיים. אך כאמור, בית המשפט חשב אחרת, והורה לו להשיב את הכספים למבוטחים.

 צילום מסך מתוך אתר הביטוח הלאומי – ניכוי דמי ביטוח בריאות מינימליים בסכום של 103 ש"ח

בישראל מחויבים המבוטחים לשלם דמי ביטוח בריאות מכל הכנסות בשיעור הקבוע בחוק. אך אם אדם אינו עובד, וחי ללא הכנסות, דמי ביטוח הבריאות שישלם יהיו מינימאליים. במקרה שנידון בבית משפט, התובעים קיבלו קצבה בהיותם גמלאים, אך עבדו במקביל, ולכן אירעה טעות – ודמי ביטוח הבריאות נגבו מהם פעמיים.

לפי הערכת התובעים, התביעה כיסתה רק מקרה של נכים גמלאים שיצאו לעבודה. מספרם של אלו מוערך בכ-20,000 מבוטחים בלבד. עם זאת, יתכן וקביעת בית המשפט תשפיע גם על גורלן של קבוצות נוספות העומדות בקריטריון התשלום הכפול כגון נכים הנמצאים בפנסיה מוקדמת. כך, מספר הזכאים הכולל יכול להגיע עד 47,000 בני אדם בישראל. המוסד לביטוח לאומי החל בהחזרת הכספים לכ-10,000 מבוטחים ששילמו פעמיים, אך התהליך צפוי לקחת זמן.

המוסד לביטוח לאומי טען כי הגבייה הכפולה אירעה כתוצאה מטעות במערכות המחשב, אך בשנים האחרונות לא נעשו עדכונים למערכת, למרות שהיה ידוע כי קיימות בהן בעיות גבייה. תביעה דומה הסתיימה ב-2011 עם הוראות לתקן את המצב, אך השינויים וההמלצות לא יושמו.

בתגובה לידיעה שפורסמה ב"כלכליסט", מסר הביטוח הלאומי: "אנו מקבלים מידע ממעסיקים בתום שנה ורק לאחר עדכון מרשות המסים. הדבר מוביל לכך שאדם שקיבל קצבת נכות והחל לעבוד, מנוכים ממנו דמי בריאות גם מהקצבה וגם משכרו, כי לא ידוע לנו שהוא עובד. הובלנו שינוי חקיקה ומעסיקים יחויבו לעדכן באופן שוטף".

   

עוד בנושא המוסד לביטוח לאומי

זקוקים לסיוע בקבלת קצבת נכות מן הביטוח הלאומי? פנו ל"זכותי". התקשרו 5520* או צרו קשר עכשיו דרך אתר זכותי.

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם