חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

בג"ץ: חוק הפוליו תקף בישראל גם לפני 1948

אוקטובר 22, 2010

בשורה טובה לחולי פוליו – מעתה יוכלו לקבל פיצוי גם תושבי ישראל שחלו בפוליו לפני הקמת המדינה.

בבג"ץ 10771/07 נקבע ב-1/2/2010 כי החוק חוק פיצוי נפגעי פוליו יחול גם על התקופה שלפני 1948.
שמות העותרים: שמואל גוירצמן, נתן גורסקי, יצחק גיל-עד, אמנון וייס, עמוס שלפמן, אורה אנלין, אהרן שדר, דב בקר, רות קורין, צביקה פוטשניק, זוהר דרויאן, דניאל שחר, רונית הויזמן.

שופטי בית המשפט העליון נדרשו לפרשנות סעיף 1 לחוק, הקובע כי מטרת החוק הינה  "לפצות את נפגעי הפוליו שלקו בישראל במחלת שיתוק ילדים ובכך לבטא את מחויבותה של מדינת ישראל כלפיהם".

המילה "בישראל", על פי בג"ץ, היא גם ארץ ישראל המנדטורית, ולא רק ישראל העצמאית שאחרי 1948.

הנקודה המהותית בפיצוי נפגעי פוליו היא אחריות המדינה. בפסק הדין מצוטט נציג משרד המשפטים, עו"ד שי סומך, שאמר: "הנושא הזה של אנשים שחלו במחלת פוליו בישראל, הוא מרכיב חשוב כדי למנוע את הסכנה של חקיקת מחלות. זה מרכיב שמציין שמדובר כאן באחריות מדינה ולא בסתם חוק מחלה".

השופט אדמונד לוי הוסיף כי "על-פי הגישה שאומצה בחוק פיצוי נפגעי פוליו, נושאת המדינה באחריות בשל התפרצותה של המחלה ואי מניעת הידבקותם של החולים בה…המחוקק ביקש להצהיר על אחריות ציבורית והיסטורית כלפי ציבור של חולים ששהה בארץ ונפגע כתוצאה ממחלה קשה שמערכת הבריאות התקשתה להתמודד עימה".

לדברי השופט דנציגר, שדעתו בעתירה התקבלה כדעת הרוב, "העתירה מתקבלת במובן זה שהביטוי 'בישראל' בחוק מכוון הן לחולים שחלו במחלת פוליו במדינת ישראל לאחר קום המדינה והן לחולים שחלו במחלת פוליו בארץ ישראל לפני קום המדינה והכל בתנאים שנקבעו בחוק. תוצאה זו מתיישבת עם לשון החוק ותכליתו כפי שפורט לעיל, וכן עם אחריותה הציבורית והמוסרית של המדינה לחולי פוליו שחלו במחלה בשטחי ארץ ישראל לפני קום המדינה".

לפסק הדין המלא בעניין פיצוי חולי פוליו בישראל שלפני 1948

חולי פוליו – צרו קשר בדחיפות  עבור מימוש זכויות רפואיות לפי חוק הפוליו.
התקשרו עכשיו 5520* ל"זכותי" – 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע.

עוד בנושא פוליו:

 

 

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם