חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

אסטמה תעסוקתית: רתך מאשדוד ניצח את הביטוח הלאומי

ינואר 16, 2019

לאחר שהביטוח הלאומי סירב להכיר במחלת אסטמה של רתך בן 52 מן העיר אשדוד, קבע מומחה רפואי בתחום מחלות הריאות כי יש קשר סיבתי בין האסטמה ובין עבודת ריתוך של ברזל צבוע או נירוסטה. הסיבה: שאיפת ניקל ואיזוציאנטים אל הריאות.

אסטמה, מחלה של דרכי הנשימה, מתפתחת ברוב המקרים בתקופת הילדות. אסטמה תעסוקתית היא מחלת מקצוע התוקפת בעיקר מורים, מעצבי שיער, נגרים, מוסכניקים, מחסנאים, צבעים (צובעי בתים), רתכים, נהגים, יהלומנים ועוד.

הרתך מאשדוד טען כי חלה באסטמה בגלל עבודתו כרתך. הוא סיפק לבית הדין הוכחה ממכון רפואת שינה, לפיה הוא סובל מהפסקות נשימה תוך כדי שינה. בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע אימץ בתחילה את טענת המוסד לביטוח לאומי, לפיה האסטמה נגרמה כתוצאה משילוב של תחלואה טבעית, השמנה ולחץ דם.

בזכות חוות הדעת של ד"ר שבתאי ורסנו, מומחה רפואי בתחום הריאות, ועורך דינו של הרתך, עו"ד לינדנברג, חזר בו הביטוח הלאומי מטענתו הראשונית, והסכים להכיר בקשר הסיבתי שבין עבודת הריתוך ובין התפתחות מחלת האסטמה של העובד. בית הדין הפנה את התובע אל הוועדה הרפואית של המוסד, לקביעת שיעור נכות.

אסטמה תעסוקתית עלולה לפגוע בכל אדם מבוגר הנחשף לתנאי עבודה מזיקים. במקרה כזה, יש לפנות באופן מיידי אל רופא תעסוקתי ולקבל ממנו חוות דעת מפורטת, המתבססת על ניתוח מעמיק של תנאי העבודה הפיזיים והייחודיים של העובד. אם יתברר כי תפקודי הריאה של העובד הינם תקינים, קטנים הסיכויים לקבלת התביעה להכרה במחלת מקצוע.

ההכרה באסטמה תעסוקתית כמחלת מקצוע אינה חדשה. היא עשויה לזכות את הנפגע בקצבת נכות, שיקום מקצועי והטבות נוספות, בהתאם לחומרת המקרה. חשיפה משמעותית לכימיקלים, עשן, פיח, זיהום אוויר, אדי צבע, דלק ושמנים, חלקיקי מתכת – כל אלו עלולים להכרה באסטמה כמחלה הנובעת מן המקצוע של הנפגע.

אסטמה בעברית נקראת "קצרת" או "קצרת הנשימה". בספר הליקויים של הביטוח הלאומי היא מכונה לעתים "קצרת הסימפונות" או "גנחת הסימפונות". בלועזית: אסטמה ברונכיאלה (Asthma Bronchiale). התקפי אסטמה נדירים ללא סיבוכים אינם מזכים באחוזי נכות. התקפים קלים עם הפסקות ארוכות וללא סיבוכים עשויים לזכות ב-20% נכות בלבד. התקפים תכופים עם קוצר-נשימה בינוני עשויים לזכות ב-40% נכות. התקפים קשים יותר יוערכו בהתאם לסימנים קליניים והגבלות בכושר הפעולה של חולה האסטמה, עד 100% נכות.

 

כדאי לקרוא גם:

 

נפגעת בעבודה? חלית במחלת מקצוע? פנה ל"זכותי" לפגישת היכרות – נסייע לך ללא התחייבות!

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם