זכויות רפואיות
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

סרטן ריאות – פגיעה בעבודה

בית הדין האזורי לעבודה בחיפה קיבל את תביעתו של נגר יליד 1954, שחלה בסרטן הריאות, להכיר בו בתור "נפגע עבודה". התביעה התקבלה ב-21 באוקטובר 2020, כחמש שנים לאחר שהמוסד לביטוח לאומי דחה את תביעתו. בית הדין מצא קשר סיבתי בין חשיפה אל אבק עץ ובין סרטן ריאות, על בסיס חוות דעת של מומחה רפואי.


נגרים רבים בכל העולם עובדים בחללים סגורים (נגריות). במסגרת עבודתם השוטפת, נגרים נחשפים לחומרים כימיים כגון לכה (ורנית/ורניש), צבעים, אציטון, דבק מגע, מדללים (טינר), סילר להתזה. כמו כן, נגרים תמיד חשופים למגוון סוגי נסורת עץ – סיבית, פורמייקה, סנדוויץ' ועוד.

חוות דעת רפואית מטעמו של ד"ר ראובן יעקובוביץ, מומחה רפואה תעסוקתית, קבעה כי חשיפה לאבק עץ קשה (בוק, אלון) לא הוכחה ככזו המחוללת סרטן ריאות, אלא "רק" סרטן של מערות הפנים – כמו למשל, גידול בסינוסים עקב סרטן חלל האף והסינוסים ("סרטן מערות האף").

חוות דעת רפואית נוספת, אותה ביקש התובע, ניתנה ע"י ד"ר שבתאי ורסנו – מומחה מחלות ריאה. ורסנו ציין כי התובע אובחן כסובל מסוג סרטן המכונה אדנוקרצינומה בתוך הריאה הימנית. בדומה לקודמו, גם ורסנו הזכיר כי הגופים הרשמיים העוסקים בנושא רפואי זה, לא מצאו קשר סיבתי מוכח בין אבק עץ ובין סרטן ריאה.

ד"ר ורסנו קבע כי קיימת חשיבות לשאלה האם התובע הוא מעשן. אכן, עישון קשור להתפתחות סרטן הריאה, לפי המחקרים. לפיכך, אם יתברר כי התובע עישן – הקשר בין עיסוקו כנגר ובין הסרטן היה בסבירות של פחות מ-30%. אם לא עישן – הקשר מגיע לסבירות של מעל 50% לעיסוקו כנגר.

בחוות דעתו, הדגיש המומחה הרפואי כי לא מדובר ב"תאונת עבודה" במובן החד-פעמי והפתאומי של המילה. הפגיעה בעבודה היא איטית, מתמשכת, חוזרת ונשנית במשך השנים, לפי מנגנון ה"מיקרוטראומה" הידוע בפסיקה.

החלק המשמעותי בחוות דעתו של ד"ר ורסנו נגע לקביעתו לפיה "אבק עץ נחשב כקרצינוגן בבני אדם על פי ארגונים בינלאומיים מוכרים…ארגונים כגון IARC או NIH לא קבעו כי יש לשלול לחלוטין מכל בכל את האפשרות שאבק עץ עלול לגרום לסרטן ריאות, ואבק עץ כן מוכר על ידם, ללא ספק, כקרצינוגן של דרכי הנשימה העליונות".

בחוות הדעת מצוטט מחקר רב-היקף שנערך בקנדה על 1,600 חולי סרטן, בו נמצא "קשר סטאטיסטי משמעותי בין חשיפה תעסוקתית ניכרת ומצטברת לאבק עץ לבין סרטן ריאה".

בית הדין נתן משקל רב לחוות דעתו של ד"ר ורסנו – ולכן החליט לקבוע יש להכיר בפגיעתו של התובע כפגיעה בעבודה – למרות שאין עדיין תמימות-דעים מדעית בנושא זה.

במילותיה של שופטת בית הדין, אילת שומרוני-ברנשטיין: "כאשר חוות הדעת המסיקה על קיום קשר בין מחלת התובע לבין עבודתו היא חוות דעת של מומחה מטעם בית הדין, הרי שיש מקום לקבל את חוות דעתו בעניין זה, הגם אם אין מחקר רפואי המוכיח באופן וודאי את הקשר בין עבודה עם עצים קשים לבין סרטן ריאות".


  • שם ההליך: עב"ל (ערעור ביטוח לאומי) – 29256-09-15 פלוני נגד המוסד לביטוח לאומי
  • מוסד שיפוטי: בית הדין האזורי לעבודה, חיפה
  • מועד מתן פסק דין: 21/10/2020

קריאה נוספת


נפגעת בעבודה? פנה לצוות "זכותי" לטיפול בזכויותיך הרפואיות.
התקשר 5520* או מלא שם וטלפון באתר.
רוצה הוכחות? הנה מכתבי התודה של לקוחותינו הרבים.

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם