זכויות רפואיות
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

נפילה ממדרגה שבורה

מציל בחוף הקשתות באשדוד נפל מסוכת המציל בגלל מדרגה שבורה. למרות שהנפילה הוכרה בתור תאונת עבודה, עיריית אשדוד וחברת הביטוח חלקו על חבותן לפצות את המציל ולא הגיעו להסכמה בנוגע לגובה הפיצוי. בית המשפט השלום בירושלים פסק למציל הנפגע פיצוי כספי על סך 43,500 ₪.

מאת  מנכ"ל זכותי, וצוות זכותי (13 ספטמבר 2016)


המציל אהרון כץ, יליד 1953, החל לעבוד כמציל בעיריית אשדוד כבר בשנת 1977. ב-4 ביולי 2009 הוא ירד בפעם הראשונה מסוכת המציל של חוף הקשתות באשדוד, בו החל לעבוד באותו יום בפעם הראשונה בחייו. בגלל מדרגה שבורה, נפל אל הקרקע. 

מר כץ לא היה חוזר כלל לסוכת המציל, לולא החליטה עיריית אשדוד לפתוח במהלך להחזרת מצילים שכבר ירדו מסוכת המציל ועברו לתפקידים אחרים, חלקם לוגיסיטיים. בעת העלייה לסוכת המציל, לא קרה דבר. אך בזמן הירידה מן הסוכה, כדי להתפנות לשירותים, "אחת המדרגות התהפכה תחת רגלו והוא נפל מגובה אל הקרקע", כך על פי נוסח פסק הדין.

תמונות מן הסוכה אישרו כי אחד משני הברגים של המדרגה היה משוחרר. התובע פנה מיד לטיפול רפואי, והתעודה הרפואית שהוכנה על סמך עדותו הראשונית ציינה במפורש "נפילה במדרגות בזמן עבודה", וכמו כן "מעד במדרגות סוכת מציל".

סוכת מציל

השופטת מיכל שרביט קבעה בפסק דינה מ-21 באוגוסט 2016 כי "לא יכול להיות חולק כי המדרגה הפגומה מהווה מפגע לו אחראית עיריית אשדוד". עוד נקבע כי המצילים האחרים שעבדו באותה הסוכה שכחו להזהיר אותו מפני המדרגה הפגומה, דהיינו – המפגע היה ידוע קודם לכן. עדותו של המציל נמצאה מהימנה, ואילו העירייה לא טענה כלל כי המדרגה היתה תקינה. השופטת שרביט אף מצאה לציין, בנזיפה מרומזת כי "העירייה לא הביאה כל ראיה לבדיקות שגרתיות כלשהן שהיא מבצעת ביחס לתקינות סוכות המצילים לרבות המדרגות המשמשות אותן".

בעקבות ניתוח זה, הגיעה השופטת שרביט למסקנה כי עיריית אשדוד היא האחראית למפגע הגלום במדרגה הפגומה ממנה נפגע התובע, ולכן היא חייבת לפצות את המציל על נזקיו הגופניים. מכיוון שהיתה זו הפעם הראשונה שבה מר כץ החל לעבוד בסוכת חוף הקשתות האשדוד, אין במעשיו אשם תורם לתאונת העבודה.

עקב ויכוח בין מומחי שני הצדדים, מינה בית המשפט מומחה רפואי מטעמו, כדי להגיש חוות דעת רפואית. פרופ' רמי מושיוב קבע כי "התאונה הנדונה הותירה אצל התובע נכויות צמיתות בשיעור 5% בגין הצוואר ובשיעור 5% בגין אגודל יד ימין. נכות זמנית בשיעור 100% נקבעה לתקופה שמיום התאונה 4.7.09 ועד יום 2.10.09 בה שהה התובע בחופשת מחלה". הצדדים אימצו את חוות דעתו של פרופ' מושיוב.

בכל מה שנוגע להפסדי שכר, היעדרותו של התובע מן העבודה נמשכה שלושה חודשים. הנתבעות טענו כי התובע קיבל שכר מלא בתקופת היעדרותו, ומכיוון שהשופטת שרביט אימצה את טענתן, נקבע כי אין לפסוק פיצויים בגין תקופת אי-הכושר של מר כץ, המציל.

התובע פרש לגימלאות ב-30 לספטמבר 2010, בהיותו בן 57. בית המשפט דחה את טענת התובע כאילו אלמלא תאונת העבודה שעבר בסוכת המציל, היה ממשיך לעבוד כמציל. לכן התובע לא קיבל פיצוי על הפער שבין שכרו עובר לתאונה ובין שכרו בפנסיה מרגע הפרישה ועד הגיעו לגיל הפרישה (67 שנה). ומכיוון שלא עבד כלל מאז הפרישה, לא נפסק פיצוי בגין הפסדי שכר מעת הפרישה, כמו גם פיצוי בגין גריעה בזכויות סוציאליות.

חישוב הפיצויים כפי שנפסקו:

  • פיצוי על עזרה מן המשפחה: 3,000 ₪
  • פיצוי על הוצאות רפואיות ונסיעות: 500 ₪
  • פיצוי על כאב וסבל: 40,000 ₪
  • סה"כ פיצוי לתובע: 43,500 ₪
  • תוספת שכר טירחה לעורך דין (23.4%) כולל מע"מ

  • שם ההליך: ת"א 5332-07-11 כץ נ' עיריית אשדוד ואח'
  • הצדדים: אהרון כץ (תובע) נגד עיריית אשדוד, הכשרת הישוב חברה לביטוח בע"מ (נתבעות)
  • המוסד השיפוטי: בית משפט השלום ירושלים
  • השופט/ת: מיכל שרביט
  • מועד מתן פסק הדין: 21 אוגוסט 2016

כדאי לקרוא גם

נפגעת בתאונת עבודה? פנה לצוות "זכותי" לטיפול בזכויותיך הרפואיות.

התקשר 5520* או מלא שם וטלפון באתר.

רוצה הוכחות? הנה מכתבי התודה של לקוחותינו הרבים

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם