זכויות רפואיות
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

כאבי גב תחתון – תאונת עבודה

קונדיטורית במאפייה נפגעה בגבה, במהלך עבודה קשה על סופגניות חנוכה. הביטוח הלאומי סירב להכיר בפגיעה כ"אירוע תאונתי" בעבודה. בית הדין האזורי לעבודה בת"א קיבל את טענות הנפגעת והכיר באירוע כתאונת עבודה.


חג החנוכה הוא גם חג הסופגניות. הישראלים מתנפלים על המאפיות ורוכשים כמות עצומה של סופגניות לכל המשפחה. כאן נכנסת פלונית לסיפור: קונדיטורית ילידת 1975, שבחג החנוכה של 2016 עבדה שעות ארוכות על זילוף מילוי לסופגניות, תוך כדי רכינה והתכופפות.

כך תיארה הנפגעת את שאירע לה ב-28 בדצמבר 2016:

"בזמן העבודה, תוך כדי עבודה בחנוכה באותו תאריך, הרגשתי כאב חד בגב. עשיתי סופגניות והייתי מרימה את המגשים ובחנוכה הייתי מרימה את המגשים כי היה לחץ, ואז באותו זמן כששמתי בסטנד היה לי כאב חד משהו שנשרף לי בגב, ומהכאב הזה עד היום אני סובלת".

כדי להוכיח פגיעה בעבודה, נדרש הנפגע להצביע על סיבתיות, כפי שדורש סעיף 83 לחוק הביטוח הלאומי. הנפגעת העידה כך:

"הלחץ שהיה לי באותו חג גרם לכאב להתפרץ, אני עבדתי באותו זמן 7 ימים של 8 שעות של עבודה, אותו תהליך של עבודה רק שנוסף לזה שאני מרימה את המגשים אני מסיימת את התהליך ושמה את זה על העגלה. זה היה לחץ מטורף של עבודה בלי הפסקה של פעולות בדיוק כמו שתיארתי לך בהתחלה".

לדברי התובעת, היא הרגישה "כאב חד בגב התחתון". כאשר פנתה למעסיק שלה, בעל הבית (יוסי), הוא אמר לה "קחי משחה וזה יעבור". בית הדין מצא את עדותה של התובעת אמינה ומהימנה.

יומיים לאחר האירוע במאפיה, פנתה הנפגעת לטיפול רפואי. היא קיבלה הפנייה אל אורתופד, לפי הנוסח הבא: "תלונות החולה: החולה מספר ימים עם כאבי גב תחתון עם החמרה בשכיבה. הכאבים מקרינים לרגל – לא מסוגלת להתכופף. החולה טוענת שכאבים כאלו סובלת מדי פעם בשנים אחרונות. עובדת בקונדיטוריה וכל השעות עומדת בעבודה".

בית הדין התייחס בפסק דינו לעובדה כי המעסיק כתב כך בשאלון אותו התבקש למלא: "בזמן שהיא נפגעה בקושי יכלה לעמוד על הרגליים, עבדה וישבה עבדה וישבה".

מגשי סופגניות בקונדיטוריות מקצועיות אינם קלים בהכרח. לפי עובדות פסק הדין, משקלו של מגש סופגניות גדול מגיע עד 7 קילוגרם. פסק הדין מתייחס ברצינות לנתון עובדתי זה, בהיותו חשוב להוכחת הקשר הסיבתי בין העבודה של הקונדיטורית ובין כאבי הגב התחתון מהם סבלה. וחשוב לא פחות: לפני האירוע, התובעת לא התלוננה בפני המעסיק על כאבי גב כלשהם.

ב"ויקיפדיה" למשל, נכתב כי "פעילות גופנית, במיוחד כזו הכוללת מתח רב על השרירים או פגיעות חוזרות ונשנות עלולה לגרום לפגיעה בגב התחתון ובצוואר". הגב התחתון הוא למעשה האיזור המותני של הגוף (המותניים).

התוצאה: בית הדין הכיר בכאבי גב תחתון של הקונדיטורית בתור "אירוע תאונתי", או למעשה – תאונת עבודה במאפייה, "כך שבעת שהרימה מגש במהלך יום עבודתה היא חשה כאב חד בגבה".

בית הדין החליט כי "ימונה מומחה, יועץ רפואי מטעם בית הדין, בתחום האורתופדי, לבחינת שאלת הקשר הסיבתי בין התאונה לפגיעת התובעת".


  • שם ההליך: ב"ל 60484-06-18 פלונית נ' המוסד לביטוח לאומי
  • מועד מתן פסק הדין: 31/05/2020
  • שופטת: שרון אלקיים, בית דין אזורי לעבודה (תל אביב)

קריאה נוספת

 

עברת תאונת עבודה? חלית ונפגע תפקודך? התקשר עכשיו ל"זכותי" לקבלת סיוע אישי בזכויותיך הרפואיות. סייענו לאלפי ישראלים לקבל את הכסף המגיע להם.

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם