זכויות רפואיות
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

התחשמלות – תאונת עבודה

התחשמלות היא אחד מגורמי המוות המובילים בתחום תאונות העבודה בעולם, וגם בישראל. פועלים ועובדי בניין, חשמלאים ואנשי מקצוע רבים מתנהלים בסביבות עבודה מסוכנות, חשופים לקוי מתח גבוה, חוטים חשופים ומכשירי חשמל לקויים. מכת חשמל במתח גבוה עשויה לגרום לדום לב מיידי.


  • כאשר אדם נחשף לחשמל כאשר עורו רטוב, מספיק מתח של כ-100 וולט (Volt) כדי לגרום למותו. לעומת זאת, כאשר העור יבש לגמרי, רק מתח של כ-500 וולט ומעלה עשוי לגרום לפגיעה קשה עד מוות. זרם חשמלי של 50 מילי-אמפר (mA) ומעלה נדרש כדי לסכן את חייו של אדם שהתחשמל.
  • כל מעסיק שתחתיו עובדים פועלים בקרבת קווי חשמל מסוכנים, חייב לנקוט אמצעי זהירות כדי לוודא שהפועל לא ייפגע מהתחשמלות. תקנות הבטיחות בעבודה קובעות כי עבודה בקרבת קווי חשמל דורשת מרחק מינימלי של חמישה מטרים לפחות מקווי חשמל במתח גבוה, או לבצע הפסקת חשמל יזומה לפני התחלת העבודה.
  • במקרים רבים, ביצוע הפסקת חשמל כללית לצורך ביצוע עבודות בנייה, שיפוץ או חשמל, גורר מורת-רוח מצד הארגון הסובל מהפסקת החשמל. כאשר קבלן או מנהל נאלץ לנתק את החשמל כדי להגן על עובדיו, יופעלו עליו לחצים לקצר ככל האפשר את משך הפסקת החשמל, לעתים תוך פגיעה באיכות העבודה ובטיחות העובדים.
  • גם במקרה שבו העובד מתרשל בעצמו ("אשם תורם"), עלול בית המשפט להטיל אחריות פלילית על מעסיק שלא דאג לסביבת עבודה מוגנת מפני התחשמלות. במקרה כזה, רשלנות תורמת מצד הקורבן אינה רלוונטית לקביעת אחריות במישור הפלילי – כך על פי הפסיקה הישראלית.
  • כדי למגן עובד מפני התחשמלות, ניתן להשתמש באמצעי מיגון ומניעה כגון איפוס פוטנציאלי חשמלי (שיטת האיפוס), הארקת הגנה (הַאֲרָקָה = חיבור חשמלי מלאכותי מבודד), זינה צפה (IT), הפרד מגן, מפסק מגן (מפסק פחת) או בידוד מגן. כמו כן יש לנעול נעלי עבודה חזקות ולהימנע בכל מחיר בעבודה ברגליים יחפות, לחות או רטובות.

ב-2009 התחשמל למוות פועל בן 22 מדרום הארץ, באתר בנייה ברחוב דפנה ברעננה. הפועל עסק בעבודות איטום ליד ארון חשמל גדול, התחשמל, התמוטט על הקרקע ואיבד את הכרתו. צוות מגן דוד אדום שהגיע למקום ניסה לבצע בו נסיונות החייאה, אך לשווא: מותו נקבע במקום. חוקרי תאונות עבודה נשלחו למקום כדי לקבוע חשד לרשלנות מצד מתקין ארון החשמל. מקרים כאלו עשויים להוביל לכתב אישום פלילי נגד מנהל העבודה בשטח, או אף מנהלים בכירים בארגון.

אם נפגעתם מהתחשמלות בעבודה, פנו ל"זכותי" כדי לקבל סיוע במיצוי זכויותיכם הרפואיות.

ניתן לתאם פגישת היכרות חינם ללא כל התחייבות מצדכם. התקשרו 5520* או צרו קשר דרך אתר "זכותי"

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם