מחלות נפש – מסגרות שיקום

ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

כל אתגר ומגבלה – בין אם מדובר בקושי גופני או נפשי – מלווה מטבע הדברים במורכבות ייחודית משלו. כשמתמודדים עם אתגרים נפשיים – במקרים רבים, מצטרפים למשוואה גם נדבכים נוספים שהופכים את המצב למורכב יותר – כמו הבושה שיכולה להופיע, היחס של הסביבה, שיפוטיות מכוונת ולא מכוונת וגם העובדה שמדובר בקושי "שקוף" לכאורה, שאינו בולט לאחרים סביבנו כמו פגיעות גופניות.

כיום, המדינה אמורה לספק למתמודדי נפש אפשרויות רבות לשיקום בקהילה, במסגרות מגוונות שמתאימות לאנשים עם צרכים ואתגרים שונים. התהליך נועד לא רק לצלוח את האתגרים הנפשיים, אלא לאפשר לאדם ללמוד, להתפתח ולהגביר את השליטה על חייו בכל המישורים. כדי לעשות זאת, חשוב להכיר את הזכויות של אנשים עם מחלות נפש – ואת כל מסגרות השיקום שאפשר להיעזר בהן.

 

מחלת נפש

מי זכאי לשיקום בעקבות מחלות נפש? 

משרד הבריאות מחויב לספק תהליך שיקום מוגדר, מסודר ומתאים, לכל אזרח ישראלי מעל גיל 18, שמתמודד עם מגבלה נפשית. הזכאות ניתנת למי שעברו ועדה רפואית ונקבעה להם נכות בעקבות הפרעה או מחלה נפשית בשיעור של יותר מ-40 אחוזים. זו, נדגיש, הוועדה הרפואית שגם משפיעה על קצבת הנכות הנקבעת במוסד לביטוח לאומי. 

לאחר שהוועדה רפואית קבעה אחוזי נכות, יש לקבל אישור נוסף לזכאות לתוכנית שיקום. בקשת הזכאות למסגרות שיקום נבחנת על ידי ועדות שיקום אזוריות, אשר אליהן יידרש מתמודד הנפש לפנות באופן ישיר, או להיעזר באנשים קרובים שמלווים אותו או בגורם מקצועי.

מה כולל סל השיקום למתמודדי נפש? 

על פי הערכת משרד הבריאות, כ-20 אלף ישראלים מתמודדים עם מגבלה נפשית הדורשת שיקום במסגרת ייעודית. השיקום, נדגיש, אינו מתמקד במישור הנפשי בלבד, אלא מערב תחומי עשייה רבים שנועדו לשפר את איכות חייהם ובריאותם של מתמודדי הנפש. 

החוק מגדיר כי סל השיקום יספק סיוע במציאת דיור, לרבות רכישת ציוד המתאים לכך, איתור מקור תעסוקה או השכלה, פיתוח יכולות חברתיות, תחביבים, טיפולי שיניים, טיפולים פסיכותרפיים וכן סיוע וליווי לבני המשפחה ולמעגלי התמיכה הקרובים של מתמודדי הנפש.

מהן מסגרות השיקום לנפגעי מחלות נפש ואיך מגיעים אליהן? 

מסגרות השיקום למתמודדי נפש בישראל מופעלות על ידי ארגונים פרטיים ומפוקחות על ידי משרד הבריאות. זאת מתוך שאיפה לייצר מגוון רחב של אפשרויות שיקום לאנשים עם מחלות נפש, ולאפשר לכל אחד למצוא את זו שמתאימה לו.

מסגרות השיקום כוללות בין היתר הוסטלים ודיור מוגן לנפגעי נפש הזקוקים לתשומת לב רבה – אך גם ארגונים שמסייעים במציאת פיתרון מגורים באופן עצמאי, תוך עזרה בפתרון בעיות שעלולות להתעורר בתהליך.

אישה מדוכאת

ברחבי הארץ פזורים גם מרכזי שיקום תעסוקתי, אשר באמצעותם יכולים מתמודדי הנפש לרכוש כישורים הנחוצים לשוק העבודה, לרכוש השכלה, להשלים בגרויות או למצוא עבודה שמתאימה להם. בחלק מהמסגרות ניתן גם ללמוד כיצד לייצר קשרים חברתיים ועסקיים, כיצד להתלבש נכון לעבודה ואיך להגביר את הסיכויים לפיתוח קריירה לצד האתגרים הנפשיים. 

גם מועדונים חברתיים שפרוסים ברחבי הארץ מסייעים לאנשים עם מחלות נפש לפתח יכולות חברתיות ולרקום מערכות יחסים משמעותיות. אלו מקומות שמאפשרים מפגש עם אנשים שמתמודדים עם אתגרים דומים – ובהם ניתן לחלוק, לשתף ולהכניס לחיים תוכן חדש, בריא ומעצים. 

אם אתם או יקיריכם מתמודדים עם אתגרים נפשיים – חשוב להבין שכיום בהחלט ניתן לעשות הרבה כדי לשפר את המצב ולצבוע את החיים בגוונים בהירים יותר. כדי לעשות זאת, חשוב לוודא שאתם מבינים כיצד למצות את כלל הזכויות שמגיעות לכם מהמדינה – ועדיף לעשות זאת בעזרת גורם מנוסה, אשר ילווה אתכם ויבטיח שתקבלו את העזרה שבאמת תשפיע לטובה.

איך זה עובד

סובלים מבעיה רפואית, חליתם? נבחרת המומחים של זכותי הכוללת: רופאים, יועצי מס, רואי חשבון ויוצאי הביטוח הלאומי עומדת לרשותכם עד לקבלת המגיע לכם ממס הכנסה, ביטוח לאומי וחברות הביטוח.

1
פגישה ללא עלות

ניתן לקיים פגישה פרונטאלית באחד מסניפי החברה או טלפונית עם מומחה זכויות. הכל ללא עלות וללא התחייבות.

2
בניית תיק רפואי

אנו מסייעים ללקוחותינו להגיש תביעה המגובה בסיכום רפואי מקצועי וממצה המגדיל משמעותית את סיכויי ההצלחה.

3
הגשת התביעה

לאחר בניית התיק על ידי המחלקה המקצועית הכוללת: רופאים, מומחי זכויות ויוצאי הביטוח הלאומי מוגשת התביעה למוסד הרלוונטי.

4
הכנה וליווי עד הצלחה

וות המומחים שלנו ילווה את התהליך מתחילתו ועד סופו כולל דיווח שוטף, הנחיות לקראת הוועדות הרפואיות עד להצלחה.

לקוחות מספרים
מה לקוחות מספרים עלינו
צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם