הקשר בין נגיף הקורונה ולחץ דם גבוה

ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

לחץ דם גבוהלחץ דם גבוה הוא מצב רפואי מסוכן. הוא עלול להוביל למחלות לב, התקפי לב ואף דמנציה. בתקופה האחרונה פורסמו יותר ויותר מחקרים ועדויות המקשרים בין לחץ גבוה שאינו מטופל ובין סיכון לחלות באופן קשה במחלת קוביד-19, הנובעת מחשיפה לנגיף הקורונה (Covid-19).

 

במאמר מאת פרופ' עדי לייבה שפורסם במרץ 2020 באתר החברה ליתר לחץ-דם, נכתב כי בעבודה שכללה 1,099 חולים עם Covid-19 מוכח, נותחה תחלואת הרקע של 173 חולים עם מחלה קשה. התחלואה השכיחה ביותר בחולים הקשים היתה יתר לחץ דם (23.7%). בלטה גם מחלת הסוכרת ב-16.2%.

 

חוקרים משערים כי יתכן ועובדה זו, הכרוכה ביכולת מוגברת של נגיף הקורונה (Coronavirus) להיכנס לתא, עשויה להיות קשורה לשכיחות הגבוהה של לחץ דם גבוה וסוכרת בקרב חולים קשים, אך יש לציין שלא נבדק הטיפול התרופתי של החולים, כך שהנחה זו הינה ספקולטיבית למדיי".

 

המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) בארה"ב כבר קבע כי יתר לחץ דם, כמו גם לחץ דם גבוה, מכניס את החולים ממנו לקבוצת סיכון ("סיכון מוגבר") לחלות באופן קשה במחלת Covid-19. המלצת המרכז לקבוצת סיכון זו היא לצמצם מגע עם בני אדם נוספים, עד כמה שניתן, וכן לנקוט אמצעי הגנה כגון שטיפת ידיים, עטיית מסיכת פנים, שמירת מרחק, ניקוי וחיטוי משטחים, ולבצע בקרה שוטפת של תסמינים כגון חום גבוה, שיעול, קוצר נשימה ועוד.

 

במאמר מאת מכון דוידסון לחינוך מדעי נכתב כי ממצאים המצטברים ממדינות שונות בהן זוהו מוקדי התפרצות גדולים, כמו ארה"ב, סין, איטליה, ספרד, צרפת ובריטניה, מצביעים על סיכון מוגבר לתחלואה קשה ולמוות בכמה קבוצות חולים. סקירה משותפת (מטא-אנליזה) של נתונים משישה מחקרים מסין מצאה כי יתר לחץ דם, סוכרת, מחלת הריאות הכרונית COPD ומחלות לב וכלי דם כולם מהווים גורמי סיכון לפתח מחלת Covid-19 קשה וסיבוכים שונים. 

 

בעיר ניו יורק (ארה"ב), שסבלה מהתפרצות קורונה רחבת היקף, זוהה סיכון מוגבר לתמותה של חולי קורונה הסובלים ממחלות-רקע כגון יתר לחץ דם, סוכרת, כולסטרול גבוה, מחלות לב, מחלות כלי דם ו-COPD. במקום נמוך יותר ברשימת גורמי הסיכון נמצאים גם סרטן ומחלות כליות.

 

השערה נוספת היא כי הטיפול שניתן למי שסובלים מיתר לחץ דם מגביר את הסיכון לתחלואה קשה ולמוות. חלק מהחולים מקבלים תרופה הבולמת את הפעילות של אנזימים מסוג Angiotensin-converting enzymes, שמורידה את לחץ הדם על ידי הרחבת כלי דם. 

 

מחקרים על חולדות מצאו כי עיכוב האנזים הנ"ל מוביל לעלייה בכמות חלבוני ACE2 בתאי האפיתל בריאות ובתאים בכלי הדם ובמערכת העיכול. נגיף הקורונה, כאמור, משתמש בחלבון זה כדי לחדור לתאים. אף שטרם נמצאה השפעה דומה של תרופות אלו על בני אדם, חוקרים שיערו שהדבר עשוי להיות אחד המנגנונים המגדיל את הסיכון לסיבוכי הקורונה אצל הסובלים מיתר לחץ דם. 

 

עם זאת, מחקר אמריקני מ-2020 שבחן נתונים של 8,910 חולי קורונה מאומתים בכמה בתי חולים ברחבי אסיה, לא מצא קשר בין שימוש בתרופות המעכבות את פעילות האנזים לבין תמותה מוגברת מקורונה. לפיכך, נראה שיש צורך במחקר נוסף כדי להבין את המנגנון המדויק שהופך חולי לב ואנשים הסובלים מיתר לחץ דם, לפגיעים יותר לנגיף הקורונה.


איך זה עובד

סובלים מבעיה רפואית, חליתם? נבחרת המומחים של זכותי הכוללת: רופאים, יועצי מס, רואי חשבון ויוצאי הביטוח הלאומי עומדת לרשותכם עד לקבלת המגיע לכם ממס הכנסה, ביטוח לאומי וחברות הביטוח.

1
פגישה ללא עלות

ניתן לקיים פגישה פרונטאלית באחד מסניפי החברה או טלפונית עם מומחה זכויות. הכל ללא עלות וללא התחייבות.

2
בניית תיק רפואי

אנו מסייעים ללקוחותינו להגיש תביעה המגובה בסיכום רפואי מקצועי וממצה המגדיל משמעותית את סיכויי ההצלחה.

3
הגשת התביעה

לאחר בניית התיק על ידי המחלקה המקצועית הכוללת: רופאים, מומחי זכויות ויוצאי הביטוח הלאומי מוגשת התביעה למוסד הרלוונטי.

4
הכנה וליווי עד הצלחה

וות המומחים שלנו ילווה את התהליך מתחילתו ועד סופו כולל דיווח שוטף, הנחיות לקראת הוועדות הרפואיות עד להצלחה.

לקוחות מספרים
מה לקוחות מספרים עלינו
צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם