זכויות רפואיות
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

חוות דעת רפואית

בכדי לקבל הכרה כנפגע עבודה, גורמים שונים (לדוגמא: ביטוח לאומי) מבקשים להציג חוות דעת רפואית. זהו מסמך אשר מכיל חוות דעת רפואית שניתנה על ידי רופא מומחה באותו תחום שבגינו הוגשה התביעה.

חוות דעת רפואית משפטית ניתנת לבית המשפט על ידי רופא שנחשב מומחה בתחומו. המומחיות של הרופא אמורה להעניק לחוות הדעת רמה גבוהה של אמינות ולהפוך אותה לראיה או הוכחה.

כאשר אזרח פונה לבית משפט בתביעה לפיצויים שנגרמו בגלל נזקי גוף בעקבות תאונת עבודה, למשל, הוא נדרש להגיש חוות דעת רפואית על ידי רופא מומחה מטעמו שתוכיח את סיבת התביעה תוך תמיכה בעמדותיו.

הרופא המומחה שנותן חוות דעת רפואית מתבקש להעריך את מידת הפגיעה והנכות של המטופל, וקובע את דרגת הנכות על סמך התקנות של ביטוח לאומי המפרטות את הפגיעות השונות שבעקבותיהן נוצרה הנכות ואת גובה הנכות עצמה.

ישנם מקרים שבהם בית המשפט מחליט למנות רופא מומחה מטעמו, וזאת כדי לקבל חוות דעת רפואית מקצועית אשר תסייע לו להגיע להחלטה או לסיים סכסוך מורכב באמצעות הכרעה מבוססת.

תהליך הבדיקה של המוסד לביטוח לאומי כולל דיון בפני ועדה רפואית. ועדה זו מורכבת מרופא מומחה בתחום הפגיעה של הנפגע אשר קובע את אחוז הנכות הרפואית (גובה אחוזי הנכות הוא שייקבע את גובה הקצבה), ומזכיר ישיבה שתפקידו לרשום את דוח הועדה.

כמה עולה חוות דעת רפואית? מחיר של חוות דעת מטעם רופא מומחה נע בין כמה אלפי שקלים, ברוב המקרים, ועד עשרות אלפי שקלים במקרים מורכבים יותר. ככל שרמת המומחיות הנדרשת גבוהה יותר, וככל שהמקרה הרפואי מסובך יותר או תקדימי, כך יעלה מחיר חוות הדעת. אם מדובר בחוות דעת של מומחה בינלאומי (רופא זר), העלות תגדל בהתאם. במקרה של תביעה משפטית, התובע משלם על חוות הדעת כחלק מהוצאות המשפט.

לפי פסק דין של בית הדין הארצי לעבודה, זכותו של מבוטח לקבל העתק של חוות דעת רפואית במסגרת הליך של ועדה רפואית בביטוח הלאומי; זאת, אף על פי שהטיפול בתביעת המבוטח טרם הסתיים.


חוות דעת רפואית שנייה

זכותו של כל אדם לפנות מטעמו לקבלת חוות דעת רפואית שנייה (Second Opinion).

המטרות בקבלת חוות דעת רפואית שנייה הן שמיעת דעה נוספת וקבלת החלטה בהתאם, ולהעניק למטופל ביטחון בדבר ההחלטה שהתקבלה עוד בחוות הדעת הראשונה.

הוועדה הרפואית בביטוח הלאומי מחויבת לבחון את חוות הדעת הרפואית הפרטית, המכונה גם “חוות דעת שנייה”, מכיוון שהיא מתווספת לחוות דעתו של הרופא בוועדה.

חוות דעת רפואית שנייה של רופא מומחה עשויה להגדיל את הסיכוי לשכנע את הועדה הרפואית בביטוח לאומי בהכרת המצב כתאונת עבודה או כנכות קבועה, או להפוך החלטה קודמת.


באילו מקרים נדרשת חוות דעת רפואית ע"י ביטוח לאומי?

  • תאונת עבודה – כאשר התובע נפגע בתאונה במסגרת העבודה.
  • מחלת מקצוע – מחלה הנגרמת בעקבות נזקים מצטברים שנגרמו בעקבות עבודה.
  • נכות כללית – אדם שנפגע בתאונה שאינה תאונת דרכים או תאונת עבודה, או שחלה במחלה שאינה מאפשרת לו להמשיך לעבוד ולהתפרנס כבעבר.
צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם