זכויות עובדים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

גיל פרישה מעבודה

  • גברים בישראל פורשים מעבודה רק בגיל 67
  • נשים פורשות חמש שנים קודם: בגיל 62
  • מעסיק יכול לחייב עובד לפרוש בגיל 67, אך אם העובד מבקש להמשיך לעבוד – בקשתו צריכה להישקל
  • גיל פרישה מוקדמת עומד על 60 לצרכי קבלת גמלה
  • חוק גיל פרישה (2004) מסדיר את הכללים

במדינת ישראל, לא היה בעבר חוק שמגדיר את גילאי הפרישה. כל זה השתנה ב-2004, ומאז עלה גיל הפרישה לגברים מ-65 ל-67. הנשים, לעומת זאת, זכו לכך שגיל הפרישה שלהן עלה מ-60 ל-62 בלבד. עם זאת, נקבע כי אסור לעשות הפליה בין נשים וגברים בנושא פרישה מעבודה. לנשים שמורה הזכות לעבוד על גיל הפרישה לגברים (67 כיום).

גיל פרישה חובה הוא מונח משפטי שמשמעותו – מותר לפטר עובד/ת בגיל 67. אך אם העובד והמעסיק חתמו על הסכם בו הוגדר גיל פרישה גבוה יותר או נמוך יותר מ-67, ההסכם תקף. מדובר על הסדרים חוקיים כגון הסכם עבודה קיבוצי (קולקטיבי / קבוצתי), צו הרחבה או הסכם עבודה אישי (לעובד מסוים בלבד) שנחתם ישירות בין העובד למעסיק.

גיל הפרישה מגדיר למעשה את המועד שבו העובד מתחיל לקבל פנסיה תעסוקתית. גם עובד שפרש ומוגדר גמלאי (פנסיונר) יכול להמשיך ולעבוד במשרות אחרות, במגבלות מסוימות.

חובתו של כל מעסיק בישראל לקבוע גיל פרישה אחיד לכל עובדיו. זהו הכלל, אך ניתן לחרוג ממנו – אם דרישות התפקיד מכתיבות גיל פרישה שונה. הדרישות ניתנות לבדיקה באופן אובייקטיבי (חיצוני) ולא רק על פי דעתו של המעסיק.

איסור הפליה על בסיס גיל – זהו העיקרון שלפיו פועלים במשק, לפי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה ובבתי הדין לעבודה.

מגזרים מיוחדים קובעים לעצמם גילאי פרישה שונים מן המקובל, למשל – אנשי צבא קבע, שוטרים, אנשי שב"כ, כבאים, סוהרים, שופטים, רבנים ועוד.

תוחלת החיים במערב הולכת ועולה בשנים האחרונות – לכן גיל הפרישה עולה בהתאם. העלאת גיל הפרישה לנשים היא בלתי נמנעת, כיוון שקרנות הפנסיה הותיקות צוברות כבר עכשיו גירעונות-ענק. גיל הפרישה לנשים אמור היה לעלות ל-64 החל משנת 2012, אך הכנסת והממשלה טרם קיבלו את ההחלטה בנושא.

בשנת 2020 צפוי להיות חלקם של בני 65+ באוכלוסיה למעלה מ-12%. נתון זה יעלה ל-13.7% עד שנת 2030. הזדקנות האוכלוסיה תחייב העלאת גיל הפרישה לנשים, שבכל מקרה תוחלת החיים שלהן גבוהה מזו של הגברים.

גברים ונשים רבים בישראל אכן ממשיכים לעבוד גם אחרי גיל הפרישה. אך רבים אחרים מעדיפים לפרוש לאחר עשרות שנים של עבודה פיזית קשה או מפרכת, חלקם עקב עייפות או שחיקה, וחלקם כדי להתפנות לעיסוקים אחרים – תחביבים, טיולים ומשפחה.


קריאה נוספת

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם