חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

קצבאות הסיעוד עלו השנה ב-2.6 מיליארד שקלים עקב הקורונה

ינואר 21, 2021

עקב עלייה משמעותית במספר מקבלי קצבת סיעוד, נאלצה המדינה לשלם תוספת של כ-2.6 מיליארד שקלים בשנה האחרונה.


הסיבה המיידית לשינוי בתחום הסיעוד: נזקי משבר הקורונה של 2020-2021. הרקע הכללי: הרפורמה בקצבאות הסיעוד, שנכנסה לתוקף בנוב' 2018.

מנתוני דו"ח שנתי של המוסד לביטוח לאומי, עולה כי העלייה בקצבאות הסיעוד עלולה לפגוע ביציבותו הפיננסית של הביטוח הלאומי. לאחר כניסת הרפורמה, הוערכה תוספת העלות שלה ב-1.8 מיליארד ש"ח בשנה. אך בפועל, עלותה הריאלית הסתכמה ב-4.1 מיליארד ש"ח בשנה.

הרפורמה בקצבאות הסיעוד יצרה מדיניות מקלה, והרחיבה את כמות הזכאים לקצבה. עקב משבר הקורונה, זינק מספרי מקבלי הקצבה ב-46,000 איש. נכון לאוקטובר 2020, מספר מקבלי קצבת סיעוד עומד על כ-252,000 זכאים.

משבר הקורונה הגביר את הבידוד החברתי של אוכלוסיית הקשישים והחולים הסיעודיים בישראל. דרגת הזכאות של אלפי זכאים הוחמרה בהתאם. עקב האיסור על ביקור בני משפחה בתקופות הסגר וביניהן, המבודדים פנו לקבלת עזרה סיעודית של אנשי מקצוע (מטפלות ומטפלים, בעיקר) – מה שנקרא "דרגה ראשונה".

האם אכן הביטוח הלאומי נמצא בדרך לגירעון קיומי? לכאורה, העלייה בסכומי קצבאות הסיעוד מקרבת את מועד הגירעון בכמה שנים. אמנם הביטוח הלאומי משלם גם סכומי-עתק למובטלי הקורונה, באמצעות דמי אבטלה, אך גם קצבאות הסיעוד מחלישות את האיתנות הפיננסית של המוסד.

עקב הרפורמה, החליטו כ-60% מהזכאים להמיר חלק מהקצבה לכסף מזומן. משבר הקורונה הוביל למצבים שבהם לא ניתן היה לספק שירותים סיעודיים לחלק מן הזכאים שנזקקו להם, ולכן החליטו חלק מהם להמיר את הקצבה לכסף. לפי סקרים שבוצעו, רוב מקבלים הקצבה אינם מרוצים ממנה.

עקב התארכות משבר הקורונה גם אל תוך אמצע 2020, וחוסר הוודאות סביב תקופות הסגר הבאות, נראה כי הביטוח הלאומי ייאלץ לשלם מיליארדי שקלים נוספים, מעבר למתוכנן, כדי להקל במקצת על מצבם החמור של מקבלי קצבאות הסיעוד.

 

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם