חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

חיים כץ מנסה להציל את הביטוח הלאומי מקריסה כלכלית

ספטמבר 13, 2018

השבוע הטיל השר כץ פצצה בישיבת הממשלה: ההסכם עם האוצר יבוטל, ויסתיים הנוהל לפיו עודפי הביטוח הלאומי הולכים לכיסוי גירעון הממשלה. מדובר ב-20 מיליארד שקלים לשנה, שישמשו לשיפור מצבו הפיננסי הנואש של המוסד

הביטוח הלאומי עומד בפני סכנה קיומית – ושר הרווחה חיים כץ עשה השבוע צעד דרמטי להצלתו. בישיבת הממשלה שהתקיימה השבוע הודיע כץ כי יבטל את הסכם העודפים ההיסטורי עם משרד האוצר.

המשמעות: עודפי הגבייה של המוסד לביטוח לאומי לא יעברו יותר למשרד האוצר. מדובר על סכומי-עתק של למעלה מ-20 מיליארד ש"ח בכל שנה. ב-2018 צפוי הסכום לעמוד על 23.5 מיליארד ש"ח. במשרד האוצר לא אהבו את ההחלטה, שתיצור "בור" תקציבי של כ-10 מיליארד ש"ח לממשלה.

לשר הרווחה אין ברירה: קרן הביטוח הלאומי תתרוקן בשנת 2037, על פי תחזיות עדכניות. הגירעון בביטוח הלאומי נובע ממצב של עלייה בהוצאות המוסד, שתעבור את סכום ההכנסות בשנת 2022, על פי ההערכות הנוכחיות.

חשוב שציבור המבוטחים הישראלי יידע, שמדובר על הסכם שנחתם ב-1980וקובע כי כל עודפיי הגבייה של הביטוח הלאומי יופקדו באגרות חוב ממשלתיות. כך, למעשה, הולכים כספי המוסד אל מימון תקציב המדינה באמצעות שוק ההון – לא בדיוק הצעד המתאים עבור מוסד שתפקידו אספקת רשת בטחון סוציאלי נדיבה לאזרחים.

השר כץ מקווה לשפר את האיתנות הפיננסית של המוסד לביטוח לאומי, כך שלא יואשם ברשלנות במקרה של משבר עתידי. טענתו של כץ, לפיה לא ייתכן מצב שבו כספי המבוטחים הולכים למימון הוצאות הממשלה, היא סבירה בהחלט. ב-2017, למשל, לקחה הממשלה 11 מיליארד שקלים מן העודפים של הביטוח הלאומי.

אחת הסיבות המרכזיות לגירעון הביטוח הלאומי היא העלייה בתוחלת החייםבישראל. העלאת גיל הפרישה בוודאי תועיל למצבו העגום של הביטוח הלאומי, אך החלטה כזו טרם התקבלה – בעיקר כיוון שהיא אינה פופולרית בציבור. העלאת גיל הפרישה לנשים, למשל, טובה לביטוח הלאומי אך רעה לזוגות הצעירים בישראל – סבתא לא תוכל לבוא ולשמור על הנכדים, כי היא תמשיך לעבוד 5 שנים נוספות.

האם המאבקים בין משרד הרווחה ובין משרד האוצר יועילו לנו, המבוטחים? נכון לעכשיו, קשה לדעת. גם לאחר ביטול ההסכם ההיסטורי בין האוצר לביטוח הלאומי, אין לדעת אם המוסד אכן יסכים להגדיל את ההוצאות שלו, ולהיות נדיב יותר בחלוקת מיליארדי שקלים של קצבאות, גמלאות והטבות לציבור מבוטחיו. באותה מידה, אין כל ודאות שמשרד האוצר יסכים לשתף פעולה עם העצמאות החדשה של הביטוח הלאומי.

כדאי לקרוא גם
צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם