חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

העלאת קצבאות הנכות בינואר 2020: למה זה לא קורה

דצמבר 5, 2019

מאות אלפי מקבלי קצבאות הנכות בישראל ממתינים בסבלנות לחודש ינואר 2020, המועד הרשמי שבו היו אמורות הקצבאות לעלות. נכון לעכשיו, ההעלאה כנראה לא תתבצע, והסיבה ידועה לכל: לא קמה ממשלה חדשה בישראל. משרד האוצר הכין המלצה – אך היא לא מיושמת עקב המשבר הפוליטי.

מגוון ארגונים חברתיים בישראל כתבו נייר עמדה משותף בנושא חשוב זה – מתווה הפעימה הבאה. ארגוני הנכים העבירו את עמדתם הנחרצת, לפיה יש ליישם את החוק כפי שנכתב, ללא דיחוי. עמותת "נכה לא חצי בן אדם" פירסמה הודעה על פגישה שהתקיימה השבוע, בו כתבה בין השאר: "פגישה מוצלחת עם ד״ר איליה סטמבלר שותפנו מ'ותק', וניר בריל מהמועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה. בפגישה, דנו בין היתר במתווה הפעימה הבאה ואנו מחכים לראות מה יהיו המלצות הוועדה הבין-משרדית, נגיב בהתאם".

לדברי ארגוני הנכים, פעימת ינואר 2020 אמורה להוציא מאות אלפי נכים ממעגל העוני. ראשי הארגונים רואים באי-העברת הפעימה של ינואר 2020 כהפרת ההסכם בין המדינה לנכים. ממשלת המעבר, הלכה למעשה, אינה מסוגלת להעביר את הכספים שהבטיחה לנכים באוקטובר 2019.

אלכס פרידמן, יו"ר ארגון "נכה לא חצי בן אדם" כתב ב-19 בנובמבר כי "החוק קבע שהתקציב יועבר בשלוש פעימות, אחת החל מחודש מרץ 2018 ועוד שתיים בינואר 2020 ובינואר 2021, בכפוף להמלצות צוות בין משרדי. למרות בקשות ארגוני הנכים, הצוות המקצועי לא הוקם בזמן ופקידי האוצר החלו להשתמש בתירוץ הפלונטר הפוליטי בניסיון לבטל את הפעימות הבאות. במנהג אופייני, הם החלו למרוח את הזמן ולהשאיר מאות אלפי אנשים עם מוגבלות, שזקוקים לכל שקל, בחוסר ודאות וחשש".

לדברי שחר אילן (כלכליסט), "הממשלה ממשיכה להתכחש להתחייבות שנתנה לבצע את הפעימה השלישית של העלאת קצבאות הנכים". הפתרון המהותי לבעיה הוא שילוב הנכים במעגל התעסוקה. בפועל, כ-40% ממשרדי הממשלה ושאר הרשויות אינם עומדים בחובה המינימלית שלהם בחוק, להעסיק נכים ב-5% לפחות מכוח העבודה שלהם.

ב-1 בדצמבר 2019 פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי 47% מהנכים בישראל אינם גומרים את החודש. בשנת 2018 חלה הרעה ממשית במצבם של הנכים המועסקים במשק. 61% מהנכים אינם מרוצים ממצבם הכלכלי – זאת לעומת 35% בשאר האוכלוסייה. כ-786 אלף אנשים בישראל סובלים מהפרעה תפקודית חמורה, ושיעורם באוכלוסיה מזנק ל-35% בגילאי 65 ומעלה.

סכום קצבאות הנכות ששילם הביטוח הלאומי ב-2018 עומד על 22.5 מיליארד שקלים, עלייה של 17% לעומת שנת 2017. ציבור של כ-415 מבוטחים מקבל קצבאות נכות כיום. יישום שתי הפעימות הראשונות בחודש מארס 2018 העלה את סכום הקצבה מ-2,500 ש"ח ל-3,212 ש"ח.

מכיוון שהמשבר הפוליטי לא צפוי להסתיים בחודשים הקרובים, הסיכוי להעברת פעימת ינואר 2020 נחשב נמוך. הנכים ייאלצו להמתין בסבלנות עד מרץ-אפריל 2020 לפחות. כך שנכון לעכשיו, העלאת קצבת הנכות במהלך 2020 עלולה להתעכב לפחות עד האביב.

עדכון (יולי 2020): המשבר נמשך ואף מעמיק עקב התפרצות נגיף הקורונה. אמנם הוקמה ממשלה חדשה, אך נוצר מחסור של כ-400 מליון שקלים ביתרת התקציב שהועמדה לפי חוק קצבאות הנכים המתוקן. עקב מחאות הנכים במהלך יוני 2020, ובעקבות מו"מ מואץ עם האוצר, החליטו שרי האוצר והרווחה לפעול במשותף בממשלה כדי להגיש המלצה עבור מועדים חדשים לפעימה השלישית והרביעית.

 

עוד בנושא קצבאות הנכות ומאבק הנכים

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם