זכותי
תפריט:
русский عربيه EN

תפריט ראשי

  • עמוד הבית
  • זכויות רפואיות
  • מכתבי תודה
  • המומחים שלנו
  • חדשות ועדכונים
  • וידאו
  • אודות
  • צור קשר
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף!

חייגו עכשיו 5520*

או השאירו פרטים ונחזור אליכם
שם טלפון

מה שמגיע, בלי להגיע: בימים אלו אנו מקיימים פגישות טלפוניות חינם, ללא התחייבות ומבלי לצאת מהבית. קיימת גם אפשרות לתיאום פגישה פרונטאלית עם מומחה בחברה, בהתאם לנהלי משרד הבריאות.

עמוד הבית » חדשות ועדכונים » תלונות הציבור נגד המוסד לביטוח לאומי ב-2012

תלונות הציבור נגד המוסד לביטוח לאומי ב-2012

22.05.2013
בחר/י נושא
  • המוסד לביטוח לאומי
  • מילון מונחים
  • מחלות וליקויים
  • נכות כללית
  • תאונות עבודה
  • ועדה רפואית
  • עקרות בית
  • זכויות עובדים
  • זכויות החולה
  • פטור ממס
  • ניידות
  • סיעוד
  • קישורים רלוונטיים
המוסד לביטוח לאומי ממשיך להיות הגוף המוביל בדו"ח נציב תלונות הציבור, גם ב-2012. במהלך השנה הוגשו כ-1,393 תלונות כנגד המוסד, פי 2 בהשוואה למשטרת ישראל, הניצבת במקום השני ברשימה. על מה התלוננו האזרחים שלנו?

מאת אלון אהרונוב, מנכ"ל זכותי

לא קיים גוף במדינת ישראל שנגדו מוגשות כל כך הרבה תלונות, כמו המוסד לביטוח לאומי.

ע"פ הדו"ח השנתי של נציב תלונות הציבור מ-2012, כ-3,871 (25.6%) מהתלונות היו על משרדי ממשלה.  כ-4,429 (29.3%) מהתלונות היו עלמוסדות מדינה: המוסד לביטוח לאומי, משטרת ישראל, צה"ל, מערכת בתי המשפט, רשות האוכלוסין וההגירה, רשות האכיפה והגבייה, מינהל מקרקעי ישראל ומוסדות אחרים. 

3,642 (24.1%) מהתלונות היו על גופי שלטון מקומי: רשויות מקומיות – עיריות, מועצות מקומיות ומועצות אזוריות – ועדים מקומיים וגופים מוניציפליים אחרים, כגון ועדות מקומיות לתכנון ולבנייה, איגודי ערים ותאגידי מים וביוב.

1,729 (11.4%) מהתלונות היו על גופים ציבוריים: חברות תשתית ותחבורה, מוסדות חינוך ומדע, קופות חולים ועוד.

1,452 (9.6%) מהתלונות היו על גופים שהנציבות אינה מוסמכת לברר תלונות שהוגשו עליהם, כגון בנקים וחברות טלפון.

המוסד לביטוח לאומי ניצב במקום ה-1 במספר התלונות (1,393 במספר), ובפער ניכר ממשטרת ישראל (במקום ה-2), אך אין שינוי משמעותי במספר התלונות שהוגשו נגדו מאז 2010.

 הנושאים העיקריים של התלונות על הביטוח הלאומי ב-2012 נגעו לזכאות לגמלאות, גביית חובות המוסד והליכי ההוצאה לפועל, והשירות לציבור.

מתוך 1,640 נושאים שהטיפול בהם הסתיים, כ-19% מתוכם (161) היו נושאים שהתלונה בעניינם נמצאה מוצדקת. רק 851 נושאים הוכרעו לגופו של עניין, כאשר בשאר הנושאים הבירור הופסק (611) וחלק מהנושאים נדחו על הסף (178).

תלונות לדוגמה

אי-טיפול בבקשות להגדלת קצבת נכות: עובדי המוסד לביטוח לאומי אינם מטפלים בבקשות להגדלת קצבת נכות בשל ירידת הכנסות (תקנה 17), בגלל עיצומים הנמשכים כבר יותר מעשר שנים. לפי הדו"ח, הנציבות פנתה למוסד בדרישה למצוא פתרון למצב שבו נשללת מנפגעי עבודה במשך שנים האפשרות להגיש בקשה להגדלת קצבת הנכות שלהם. הנציבות הדגישה כי שלילתה של אפשרות זו פוגעת פגיעה קשה וממושכת בציבור המבוטחים.

ליקויים במינוי מקבל גמלה: מתלונן התגורר עם אמו ועם אחותו הנכה, ודאג לכל מחסורה של האחות. הוא קבל בתלונתו על שהמוסד לביטוח לאומי אינו משלם לאחותו את קצבת הנכות המגיעה לה או ממנה אותו למקבל הגמלה (הקצבה) עבורה. בעקבות התערבות הנציבות, שולמה לו הקצבה המגיעה לו, ואף למפרע.

שלילת הזכאות להחזר כספי עקב טיפול לקוי: בעקבות תלונה שהסתיימה במקרה מצער, הציעה הנציבות למוסד לבחון את האפשרות לתקן את החוק ולקבוע בו שגם מי שאינו מוגדר "שאיר" של נפטר, יהיה זכאי לקבל הפרשי גמלת סיעוד שהנפטר היה זכאי להם, אם יוכיח שסיפק את צרכיו לפני פטירתו.

ניכוי סכומים בגין תשלום יתר:  המתלוננת, אם חד-הורית הסובלת ממצוקה כלכלית וממצב בריאותי לקוי, קיבלה בשנים 2004-2008 מהמוסד לביטוח לאומי קצבת נכות כללית, אף שלפי אחוזי הנכות שנקבעו לה היא לא הייתה זכאית לקבל את הקצבה. 

עם גילוי הטעות חויבה המתלוננת ב-127,304 ש"ח, ששולמו לה ביתר, והחוב נוכה מקצבתה החודשית ומתשלומים אחרים שקיבלה מהמוסד. בעקבות פניית הנציבות שבה הוועדה ודנה בעניינה של המתלוננת והחליטה לבטל כליל את יתרת חובה למוסד.

ביטול חוב שנגרם בשל רשלנות: במרץ 2008 קבע המוסד לביטוח לאומי כי המתלונן חייב לו 266,144 ש"ח בגין קצבת נכות כללית ששולמה לו בטעות במשך כמה שנים (להלן – החוב). החוב נוצר לאחר שהתברר למוסד שהכנסתו של המתלונן מעבודה עולה על תקרת ההכנסות המזכה בקצבת נכות כללית. בעקבות התערבות הנציבות, ולאחר שהתכנסה ועדה רפואית בפעם השלישית כדי לדון בחובו, היא החליטה למחוק את כל החוב.

ליקויים בטיפול בבקשה לביטול חוב שמקורו בתשלום קצבאות ביתר:  עקרת בית עיוורת מקבלת קצבת נכות מהמוסד לביטוח לאומי. בעלה של המתלוננת הוא אלכוהוליסט, ואינו משתתף בהוצאות המחיה של המשפחה. לבני הזוג יש ארבעה ילדים, שניים מהם עיוורים ומוכרים כנכים על ידי המוסד.  המתלוננת קבלה על שבשנת 2009 דרש ממנה המוסד לשלם לו 104,279 ש"ח בגין קצבת ילד נכה ששולמה לה בשנים 1994-1985 עבור בתה. לטענת המוסד, מכיוון שהבת שהתה באותן שנים במוסד לעיוורים היא לא הייתה זכאית לקצבה.

הנציבות ופנתה למוסד והדגישה כי נוכח הליקויים שנמצאו בדרך פעולתו בעניינה של המתלוננת, מן הראוי שהוועדה לביטול חובות תשקול לבטל את החוב כולו. ואכן, בעקבות פנייתה החוזרת של הנציבות החליטה הוועדה לביטול חובות ביוני 2012 לבטל את החוב כולו.

שלילת דמי אבטלה שלא כדין:  המוסד דחה תביעה לתשלום דמי אבטלה של אחות, שנדרשה לצאת לקורס חובה להכשרה מקצועית, ולאחר מכן פוטרה; המוסד נימק את דחיית התביעה בכך שתשלום דמי אבטלה מותנה בצבירת תקופת אכשרה של 300 יום שבמהלכה עבד העובד ושולמו עבורו דמי ביטוח לאומי – ואילו עקב השתתפותה בקורס, נעדרה מעבודתה. 

נציבות תלונות הציבור הסבה את תשומת לב המוסד לכך שההשתתפות בקורס נכפתה על המתלוננת והייתה תנאי להמשך העסקתה במקום עבודתה.
מאחר שלפי הוראות הדין, אין להביא בחשבון לעניין תקופת האכשרה את הימים שבהם נעדר עובד מעבודתו מסיבות שאינן תלויות בו, הייתה עמדת הנציבות כי אין מקום להביא בחשבון את הימים שבהם נעדרה המתלוננת מעבודתה כדי להשתתף בקורס ההכשרה. בעקבות כך בחן המוסד בשנית את זכאותה של המתלוננת וקבע כי היא זכאית לתשלום מלוא דמי האבטלה.

משלוח הודעת עיקול שלא כדין: המתלונן, עורך דין שבבעלותו משרד בחיפה, קיבל מהמוסד לביטוח לאומי (להלן – המוסד) במרץ 2012 הודעה בדבר הטלת עיקול על נכסים שהוא כביכול מחזיק או עתיד להחזיק, אף שהחוב שבשלו הוטל העיקול היה של חייב שאינו מוכר לו כלל.

בתגובתו על התלונה הודה המוסד כי אין לו כל מידע המקשר בין המתלונן לחייב, אך טען כי לפי הוראות הדין ניתן לשלוח הודעה בדבר הטלת עיקול על נכסים המצויים בידי צד שלישי, גם אם אין ודאות שנכסים אלה מצויים בידו. בעקבות התערבותה של הנציבות שונו נהליו הפנימיים של המוסד. בנהלים החדשים הונחו פקידי הגבייה לנקוט משנה זהירות בביצוע עיקולים על נכסים של החייב המצויים בידי צד שלישי.

"זכותי" מסייעת לאלפי ישראלים לקבל את הכסף המגיע להם מן המוסד לביטוח לאומי ומשרדי ממשלה נוספים. בדקו עכשיו חינם אם מגיע לכם כסף. 

ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף!

חייגו עכשיו 5520*

או השאירו פרטים ונחזור אליכם
שם טלפון

מה שמגיע, בלי להגיע: בימים אלו אנו מקיימים פגישות טלפוניות חינם, ללא התחייבות ומבלי לצאת מהבית. קיימת גם אפשרות לתיאום פגישה פרונטאלית עם מומחה בחברה, בהתאם לנהלי משרד הבריאות.

  • המוסד לביטוח לאומי
    • יד מכוונת
    • סניפים
      • רשימה
  • מילון מונחים
  • מחלות וליקויים
    • קורונה
    • מחלות של מערכת הדם
    • מחלות לב
    • סרטן
    • סוכרת
    • מחלות נפש
  • נכות כללית
  • תאונות עבודה
  • ועדה רפואית
  • עקרות בית
  • זכויות עובדים
  • זכויות החולה
  • פטור ממס
  • ניידות
  • סיעוד
  • קישורים רלוונטיים
pageid1965

"לא בכל יום אתה נתקל במקצוענות, אכפתיות, עשייה מעל ומעבר, ומתן סיוע תוך השגת תוצאות במהירות"

עפר כרמל

26.08.2020 להמלצה

"אני אסיר תודה לצוות הנפלא של זכותי"

אלי בר

19.08.2020 להמלצה

"ריגשתם מאוד אותי ואת משפחתי. היה לי הכבוד להכיר שקיימת בישראל חברה הוגנת ומרשימה כזו"

עוזי מסיקה

27.01.2020 להמלצה
  • לכל מכתבי התודה
  • אולי גם לך מגיע כסף?
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף!

חייגו עכשיו 5520*

או השאירו פרטים ונחזור אליכם
שם טלפון

מה שמגיע, בלי להגיע: בימים אלו אנו מקיימים פגישות טלפוניות חינם, ללא התחייבות ומבלי לצאת מהבית. קיימת גם אפשרות לתיאום פגישה פרונטאלית עם מומחה בחברה, בהתאם לנהלי משרד הבריאות.

  • image_icon פגישה
    חינם!
  • image_icon ליווי אישי
    צמוד
  • image_icon 2 דקות
    מהרכבת
  • image_icon צרו קשר

סניף תל אביב

  • בית מיקרודף, דרך השלום 2 (פינת יגאל אלון)
  • מיקוד: 6789202
  • טלפון: 5520* או 03-7119628
  • פקס: 03-624-0369

סניף חיפה

  • קניון סינמול (Cinemall) / לב המפרץ – קומה 3
  • טלפון: 5520* או 04-8401354/1
  • פקס: 04-8401369

סניף ירושלים

  • בניין מגדל העיר (קומה 10) רחוב בן יהודה 34
  • טלפון: 5520* או 02-6501066
  • פקס: 02-6501080
  • Youtube
  • Google Plus
  • Facebbok

זכויות רפואיות

  • זכויות רפואיות
  • נכות כללית
  • תאונות עבודה
  • ועדה רפואית
  • מחלות מקצוע
  • מקרים לדוגמה

מחלות וליקויים

  • סוכרת
  • התקף לב
  • סרטן – המחלה והפיצוי
  • אירוע מוחי
  • פיברומיאלגיה
  • צרידות

תחומי התמחות נוספים

  • פנסיית נכות
  • עקרות בית
  • חוק הפוליו
  • חוק סיעוד
  • פטור ממס
  • ניידות

אודותינו

  • אודות זכותי
  • המומחים שלנו
  • חזון ומשימה
  • סניפים
  • כיצד להגיע
  • יצירת קשר

אתר זכותי

  • מפת אתר
  • מדיניות פרטיות
  • הצהרת נגישות

השירות של "זכותי" כולל סיוע וליווי באמצעות מומחים מקצועיים בהליך מימוש הזכויות הרפואיות, ואינו מהווה ייעוץ משפטי או ייצוג משפטי.

ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף!חייגו עכשיו 5520*או השאירו פרטיכם ונחזור אליכם:

שם טלפון

מה שמגיע, בלי להגיע: בימים אלו אנו מקיימים פגישות טלפוניות חינם, ללא התחייבות ומבלי לצאת מהבית. קיימת גם אפשרות לתיאום פגישה פרונטאלית עם מומחה בחברה, בהתאם לנהלי משרד הבריאות.

מה שמגיע, בלי להגיע: בימים אלו אנו מקיימים פגישות טלפוניות חינם, ללא התחייבות ומבלי לצאת מהבית. קיימת גם אפשרות לתיאום פגישה פרונטאלית עם מומחה בחברה, בהתאם לנהלי משרד הבריאות.