חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

מבקר המדינה: הציבור הפסיד מיליארדים בגלל אי-מיצוי זכויותיו מול רשות המסים

אוקטובר 28, 2015
רשות המסים גבתה מס ביתר בהיקף כספי המוערך בכמה מיליארדי ש"ח לאורך השנים, כך נקבע בדו"ח השנתי 66א של מבקר המדינה. רשות המסים גם לא יזמה להחזיר סכומים אלו, ולא הודיעה על כך לאזרחים.

מבקר המדינה מותח ביקורת קשה על רשות המסים בדו"ח השנתי שלו. תחת הכותרת "הפסדים הנגרמים לציבור השכירים בשל גביית מס ביתר", נקבע באופן חד משמעי: "הרשות גבתה מס ביתר בהיקף כספי המוערך בכמה מיליארדי ש"ח לאורך השנים. הרשות לא יזמה להחזיר סכומים אלו, ולא הודיעה על כך לאזרחים".

הדוגמה המרכזית לתופעה כואבת זו: רשות המסים גבתה מס ביתר בהיקף כספי המוערך לאורך השנים בכמה מיליארדי ש"ח מציבור השכירים שעבדו רק חלק משנת המס. בשנת 2012 לבדה עמד סכום זה על כ-563 מיליון ש"ח".

בנוסף, על פי דו"ח המבקר, רשות המסים "גבתה מס ביתר בהיקף כספי המוערך לאורך השנים בכמה מאות מיליוני ש"ח מציבור השכירים אשר עבדו אצל יותר ממעסיק אחד ולא ערכו תיאום מס. בשנת 2012 לבדה עמד סכום זה על כ-74 מיליון ש"ח".

המבקר חושף כי במקרה של ניכוי הוצאת אש"ל, היו אלו רק עובדי רשות המסים שידעו על זכות 'סודית' זו: "במשך השנים נמנעו שרי האוצר מעדכון סכומי הוצאות האש"ל המרביים המותרים בניכוי, ועקב כך סכומי האש"ל שיכול הציבור לנכות מהכנסתו לא היו ריאליים. עדכון סכומים אלו בשנת 2011 אפשר לציבור לנכות מהכנסתו לשנים 2010-2009 סכום הנאמד בכ-1.2 מיליארד ש"ח , אך הרשות לא פעלה לפרסום עובדה זו. לשנים 2010-2009 הוגשו דוחות ספורים להחזר מס שכללו את ניכוי הוצאות האש"ל, ורובם הוגשו בידי עובדי הרשות ועובדי היחידה להוצאה לפועל העובדים עמם".

גם בתחום החסכון הפנסיוני, הציבור לא מודע לזכויותיו ולכן מפסיד סכומים אדירים של כסף. דו"ח המבקר קובע כי "אופן חישוב ההטבות בגין ההפקדות לחיסכון הפנסיוני הוא מורכב, וציבור החוסכים מתקשה בהבנתו. אזרחים רבים אינם ממצים את מלוא זכויותיהם בהפקדות לחיסכון הפנסיוני. הרשות לא פיתחה כלים מקצועיים מתאימים, לרבות כלים ממוחשבים, אשר יש בהם כדי לסייע בידי הציבור לחלק לצורכי מס את הפקדות התא המשפחתי לחיסכון הפנסיוני, באופן מיטבי – כך שישלמו פחות מס".

דו"ח המבקר נוגע בליקויים כואבים נוספים:

  • הפסדי הציבור בגין אי-מיצוי פריסת מס שבח
  • ליקויים בטיפול בהחזרי מס במשרדי השומה
  • משלוח הודעות ודרישות לכתובת דואר שגויה
  • ליקויים בטיפול בפורשים לפנסיה במשרדי השומה
  • ליקויים בשירות לנישום במשרדי השומה
  • ליקויים בשירות לנכים ולעיוורים במשרדי השומה ובביטוח הלאומי

בעקבות ריבוי הליקויים ברשות המסים, מזכיר מבקר המדינה כי "על הרשות לגבות מס אמת מהנישומים, להימנע מגביית מס ביתר, ואם נגבה – לבצע פעולות להחזירו".

המבקר ממליץ לרשות המסים לבדוק את "היקף אי-מיצוי הזכויות ואת החסמים התורמים להיווצרותו". כמו כן, "ראוי כי הרשות תשלב בתכניות העבודה שלה פתרונות להסרת החסמים ודרכים להגדלה של היקף מיצוי הזכויות באופן יזום, בין היתר באמצעות הטמעת מודל שירות יעיל במשרדי השומה".

לסיכום, המבקר מזכיר לא מדובר בנושא פעוט, וכי "ההיקף הכספי הגלום באי-מיצוי זכויות של נישומים וגביית מס ביתר נאמד בכמה מיליארדי ש"ח". עם זאת, רשות המסים "אינה יוזמת את מתן הזכויות לאלו הזכאים להן". הבעיה המרכזית, לדעת מבקר המדינה, היא שרשות המסים "אינה פועלת לספק לציבור באופן מלא ושקוף את המידע המצוי ברשותה, ובייחוד מידע על עצם קיום הזכות למיצוי הטבות מס שונות ועל התנאים לקבלתן". [כל ההדגשות בכתבה זו לא הופיעו בדו"ח המבקר; צוות זכותי].

קראו גם:

  

 למידע נוסף על פטור ממס הכנסה, זכויות רפואיות מול ביטוח לאומי ומשרדי הממשלה השונים, פנה עכשיו למוקד "זכותי" דרך האתר או בטלפון *5520.

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם