חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

יחידה משטרתית חדשה תילחם בתאונות העבודה באתרי בנייה

מאי 30, 2018

המשרד לבטחון פנים תיקצב את היחידה ב-12 מליון ש"ח בשנה, והיא תהיה חלק מיחידת להב 433 של משטרת ישראל

היחידה החדשה תחל לפעול בחודשים הקרובים ותכלול כ-12 חוקרים המתמחים בתאונות עבודה באתרי בנייה ברחבי הארץ. עקב ריבוי התאונות, הפצועים וההרוגים הרבים בענף הבנייה הישראלי, הוחלט לחקור מקרים בהם מתקיים חשד לאירוע פלילי.

הקמת היחידה מהווה הודאה מצידו של משרד העבודה והרווחה, בכך שאינו מסוגל להתמודד עם הבעיה. ריבוי תאונות העבודה בתחום הבניין הוביל לביקורת קשה כנגד שר הרווחה חיים כץ, תוך חשיפת העובדה שקיים מחסור משמעותי במפקחי בנייה ברמה ארצית.

הפורום למניעת תאונות עבודה בירך על הקמת היחידה והוסיף כי "זהו ניצחון אזרחי חשוב ביותר למען הבטיחות ולמען פועלי הבניין שבמשך שנים הוזנחו והופקרו אל מותם מבלי שאף אחד יתן דין וחשבון". מארגון "קו לעובד" נמסר כי "הקמת היחידה היא פרי מאבק ציבורי שחשף את ההפקרות בניהול חקירות פליליות בתחום תאונות העבודה, דבר המנע אפשרות של מיצוי דין עם קבלנים רשלניים".

תקציב היחידה ע"י משרד האוצר יחל בפועל רק בשנת 2019 אך הקמתה הוקדמה, כאמור, כבר לשנת 2018. ההחלטה קודמה בעזרת גלעד ארדן, השר לבטחון פנים.

יו"ר הסתדרות הבניין והעץ, יצחק מויאל, אמר כי  "אני שמח שהמאמצים שלנו בהסתדרות עובדי הבניין והעץ והלחץ שהפעלנו בשנים האחרונות על משרדי הממשלה הצליחו להזיז משהו בכל מה שקשור לאכיפה של תאונות באתרי הבנייה בארץ".

בדיון מיוחד שהתקיים בנושא זה בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת ב-5 בפברואר 2018, אמר יו"ר הועדה ח"כ אלי אללוף: "אי אפשר להמעיט מההשפעה של המשטרה. כשהמשטרה נכנסת למקום זה מיד מחייב רצינות יתר של שאר המערכת. כשמשרד העבודה מחזיק במשך שנתיים וחצי רק 18 פקחים בשביל 13,000 אתרי בנייה  זה רק אומר איזו רשלנות מטורפת של מדינה, לא של גוף, של משרד זה או אחר. ולכן כשאנחנו מעיזים בצדק לבקש מכם יותר מעורבות, יותר מהירות, יותר התערבות, זה מפני שאתם הגוף שנותן הרגשה לאזרח שהדברים נלקחו ברצינות על ידי המדינה אפילו, לא רק המשטרה. ופה יש לכם תפקיד אדיר, שהוא משנה התנהגויות. זה יחייב יותר את משרד העבודה, שהוא שונה ממה שהיה לפני שישה חודשים". 

דוגמה להתנהלות הבעייתית של חקירת תאונות עבודה באתרי הבנייה בישראל סיפקה בוועדת העבודה של הכנסת הגברת ליליאן זידאן: "ג'ואד הבן שלי היה בן 19 והוא נפל מגובה של 23 קומות ובסוף התיק נסגר מחוסר ראיות. אף אחד במשטרה לא חקר את החברים שלו בעבודה. מה שהיה בעבודה, איך שהוא נפל – הוא היה עובר ממקום למקום על לוח עץ ולוח העץ הזה נשבר והוא נפל למטה. ללא קשירות. ללא בטיחות, לא כלום. ובסוף אין ראיות ואין אף אחד שאשם וככה נסגר התיק. בהתחלה כשידעתי על התאונה שהבן שלי נפל, אני ידעתי מהחברים שלו. אף אחד במשטרה לא פנה אלי וגם במהלך החקירות, במהלך כל השנתיים וחצי, לא ידעתי כלום".

הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין, אמרה בדיוני הוועדה כי "לצערי תפקוד המשטרה בנושא של תאונות באתרי בניינה הוא לא ראוי להצדעה. אני באמת אומרת את זה בצער גדול. לא חוקרים ולא מגישים כתבי אישום. השורה התחתונה היא שבאף אחד מהתיקים האלה לא מוגשים כתבי אישום ומסוף שנת 2015 אנחנו גם יודעים איך נראו אתרי הבנייה האלה ולא צריך מומחיות מיוחדת".

תגרי טוענת שהקמת היחידה המשטרתית החדשה היא בבחינת מאוחר מדי: "מאחר שאמרתם לפני שנה שבשביל לעשות את מה שאתם חייבים לעשות כבר היום אתם צריכים להקים יחידה ייעודית לנושא הזה, הייתם צריכים לעשות את זה כבר לפני שנה. גם היועץ המשפטי לממשלה אמר לכם את זה לפני שנה. אמר לכם את זה גם בנובמבר לפני שלושה חודשים. אז זה היה צריך לקרות היום".

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך אמר בדיון הוועדה: "אני חושב שלא יכול להיות שאת כל הבקרה של הרגולציה של כל המדינה המשטרה תעשה. המשטרה תהיה שותפה כדי לייצר את ההרתעה, אבל בסוף משרד העבודה צריך לעשות פה. הרי זה לא יכול להיות שיש כללים ואף אחד לא בודק אם עומדים בהם או לא עומדים בהם. ללא ספק המשטרה צריכה להיות כאשר קורה אסון חלילה, והיא מוכנה להיות גם לפני זה, כפי שאמרתי, אבל היא צריכה את השותף שאיתו אפשר לעשות מה שנקרא את ריכוז המאמץ על הדברים הנכונים".

המפכ"ל אלשיך הוסיף בעניין הקמת היחידה כי "אנחנו נשמח לדחוף את זה. ברגע שיהיה סיכום, לא משנה על איזה, אני אשמח שהוא יהיה סיכום על שנת 2018. אם יהיה סיכום על שנת 2019 אנחנו נעשה כל מאמץ להקדים אותו, כיוון שאנחנו יודעים, כשיש משאבים, אנחנו יודעים לעשות ויסותים. בסופו של דבר מדובר פה במשאבים ייחודיים שאנחנו צובעים לזה. זה לא עוד איזה חוקר בתחנת משטרה ואנחנו רוצים להשקיע בהכשרה ובהקמה של הדבר הזה, לעשות אותו מקצועי ככל שניתן".

ארגון 'קו לעובד' סיכם את המצב כיום כך: "מדינת ישראל מפגינה אזלת יד מתמשכת בטיפול בתופעת תאונות העבודה המרובות בבניין. בכל שנה עשרות עובדים נהרגים עקב תנאי בטיחות לקויים, ואין איש נותן את הדין. מספר ההרוגים בישראל הוא פי 2.5 ל-100,000 עובדים, ביחס לאיחוד האירופי. הפיקוח הממשלתי נמוך – ביקור אחד ל- 3 שנים באתר עבודה".

בשנת 2017 נהרגו בתאונות בניין 35 בני אדם, ונפצעו 229. נכון לזמן כתיבת שורות אלו, בשנת 2018 נהרגו בתאונות עבודה בבניין עד כה 17 בני אדם.

קריאה נוספת

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם