חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

דו"ח מבקר המדינה 2008 בעניין קצבת נכות

מאי 6, 2008
מבקר המדינה הקדיש בדו"ח 2008 פרק מיוחד בנושא תשלום קצבאות נכות של המוסד לביטוח לאומי.

מאת 

ב-2006 שילם ביטוח לאומי קצבאות נכות בסך כולל של 5.59 מיליארד שקלים ל-178 אלף זכאים. לפי נתונים אלו, אחד מכל 40 ישראלים מקבל קצבת נכות.

על פי דו"ח המבקר:

1) למקצת המבוטחים שילם המוסד קצבת נכות אף שעל פי הכנסתם הם לא היו זכאים לה;
2) למקצתם הוא שילם קצבת נכות גדולה או קטנה מהקצבה שהם היו זכאים לה על פי הכנסתם;
3) למקצתם שילם תוספת תלויים שהם לא היו זכאים לה משום שלתלוי שבעבורו שולמה הייתה הכנסה גדולה מההכנסה המותרת לעניין זה.

ממצאים אלה מצביעים על ליקויים בבדיקות שעושה המוסד בנוגע להצהרות המבוטחים והתלויים בהם בדבר הכנסתם.

אגף נכות כללית במוסד מתנה את המשך התשלום של תוספת תלויים בעד ילדים שכבר מלאו להם 18 הלומדים במסגרת על-תיכונית או משרתים בצה"ל או בשירות לאומי, בהגשת אישורים על לימודיהם או שירותם כאמור, אף שהמידע מתקבל במוסד.

יש שבגלל אי-הגשת האישורים האמורים לא שילם המוסד למקבלי קצבת נכות תוספת תלויים עבור ילדים כאמור אף שהיו זכאים לקבלה; ויש שהמוסד המשיך לשלם למבוטחים תוספת תלויים עבור ילדיהם אף שפקעה זכאותם לתוספת משום שהילדים כבר השתחררו מצה"ל או מהשירות הלאומי. לחלק מהמבוטחים לא שילם המוסד תוספת תלויים עבור ילד שנולד להם לאחר מועד הגשת תביעתם לקצבת נכות.

עד יוני 1999 לא שולמה תוספת תלויים למקבלי קצבת נכות שהם חברי קיבוץ. באותו חודש נקבע כי יש לחשב את קצבתם כמקובל לגבי יתר המבוטחים הרשומים במערכת נכות. נמצא כי למקצת המבוטחים האלה, שלכאורה היו זכאים על פי נתוניהם לתוספת תלויים, לא שילם המוסד את התוספת.

למקצת מקבלי קצבת נכות שילם המוסד תוספת תלויים עבור בן זוג או ילד המקבל קצבה מכוח עצמו אף שלפי החוק אין לשלם קצבה, ובכלל זה תוספת תלויים, בזכותו של אדם המקבל קצבה.

המעקב של המוסד אחר מקבלי קצבה היוצאים לחו"ל לקוי, ועקב כך אין לאגף נכות כללית מידע על כל מקבלי הקצבה השוהים בחו"ל. אי-ביצוע מעקבים לאיתור מקבלי קצבה שעזבו את הארץ אינו מאפשר למוסד לבדוק אם הם זכאים להמשיך ולקבל את הקצבה. בנסיבות אלה יש שהמוסד משלם קצבאות נכות גם למי שאינם זכאים לקבלן.

לפי החוק והתקנות שהותקנו על פיו, המוסד מעביר לגופים ציבוריים המממנים את שהייתם של מבוטחים במוסדות חלק מהקצבה שהמבוטחים זכאים לה, לאחר ששילם חלק ממנה למבוטחים ולתלויים בהם. נמצא כי לא תמיד המוסד מקבל מידע מהגופים הציבוריים על מקבלי קצבת נכות השוהים במוסדותיהם, ועקב כך הוא אינו מחלק את קצבתם וכן ממשיך לשלם להם גמלאות שבשל שהייתם במוסד הם אינם זכאים להן.

כדי למנוע ככל האפשר מתן תשלומי יתר או תשלומי חסר למקבלי קצבת נכות, המליץ מבקר המדינה שהמוסד לביטוח לאומי יפעל לשיפור הקישורים בין המערכת הממוחשבת של אגף נכות כללית לבין מערכות אחרות במוסד ומחוצה לו.

עוד על ביטוח לאומי:

 

 

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם