זכויות רפואיות
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

פגיעה באצבעות היד – תאונת עבודה

פועל אינסטלציה נפגע באצבעות ידו ונותר עם נכות צמיתה. בהליך משפטי ארוך שנמשך תשע שנים פסק לו בית משפט השלום בנצרת סכום פיצויים כולל של 591,380 ש"ח. קבלן המשנה והקבלן הראשי גם הם נדרשו לשלם פיצויים.

מאת  מנכ"ל זכותי, וצוות זכותי (7 למרץ 2016)    


התובע, יליד 1981, פועל בתחום הצנרת והאינסטלציה, נפגע בתאונת עבודה שהתרחשה באתר בנייה בעיר קיסריה, ב-20 ביולי 2008. תוך נסיון הזזת צינור, נפל הצינור הכבד על כף ידו השמאלית של הפועל. התוצאה: פגיעה באצבעות ידו השמאלית ונכות צמיתה של 38% בגין הגבלה בכל אצבעותיו מלבד האגודל.

מן התיעוד הרפואי עולות הפגיעות הבאות:

1) קטיעה של קצה גליל דיסטלי של אצבע 5

2) פצע קרוע באצבע 2

3) שבר מרוסק של אצבע 2

הפועל טופל בבית החולים הלל יפה בחדרה. הרופאים ביצעו השלמת קטיעה, הטריה, תפירה וקיבוע. בהמשך קיבל טיפול אנטיביוטי בבית החולים בנהריה. בהמשך שוחרר לחופשת מחלה בת 20 יום, והוצאת תפרים שבועיים ממועד הניתוח. לאחר מכן עבר פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק. הוא סבל מהגבלת תנועה וכאבים בתנועות האצבעות. בדו"ח המכון לריפוי נכתב כי קיים קושי בכיפוף האצבע השנייה וכי קיים "קונטרקט ורה" באצבע החמישית שלו. בסך הכל היה הפועל במצב של אי-כושר עבודה במשך 93 ימים.

לאחר שחזר לעבודה, הוא היה מוגבל בתפקודו כיוון שלא היה מסוגל להפעיל את כף ידו השמאלית ולכן חזר לעבודה חלקית. שכרו נפגע ובהמשך טען כי נפלט משוק העבודה, כיוון שהתקשה למצוא מקום עבודה שיקבל אותו עם מגבלה בידו השמאלית הפגועה.

הפועל תבע את קבלן הבניין חאתם אסדי, מעבידו הישיר שהוא גם קבלן משנה. כמו כן תבע את הפניקס חברה לביטוח, המבטחת של המעביד. בהמשך הוסיף לרשימת הנתבעים את הקבלן הראשי (רום חן עבודות בניין ופיתוח + רום גבס חיפוי וקירוי). הביטוח הלאומי הצטרף כתובע שני כדי לקבל החזר על הגמלאות ששילם עד כה וימשיך לשלם בעתיד כתוצאה מתאונת העבודה.

הדיון המשפטי עסק בשאלת האחריות וחלוקתה בין הנתבעים – ובעיקר האחריות של קבלן המשנה לעומת אחריות הקבלן הראשי, והחלוקה הפנימין בית הקבלן היוצא (רום חן עבודות בניין) ובין הקבלן הנכנס (רום גבס).

לטענת הפועל שנפגע, קבלן הבניין אסדי נתבע בתור "מעביד אשר הנהיג שיטת עבודה מסוכנת, לא סיפק אמצעי עבודה מתאימים (לא כלי הרמה ולא כפפות), לא הנהיג נהלים כלשהם הנוגעים לבטיחות העובדים, ולא דאג להעסקת מנהלי עבודה ו/או מפקחים באתר". הקבלנים הראשיים נתבעו כיוון ש"לא דאגו לפיקוחעל האתר ולא דאגו לאמצעי בטיחות נאותים, והתרשלו בבחירת קבלן משנה שאינו מיומן". 

הפועל גם טען כי אין להטיל עליו אשם תורם להתרחשות תאונת העבודה באתר הבנייה. בנוסף טען הפועל התובע כי מגיעה לו דרגת נכות רפואית גבוהה יותר מזו שנקבעה לו – 50% ולא רק 38%. 

שלושת הנתבעים הראשונים טענו כי "התאונה נגרמה בשל חוסר תיאום בין התובע לעובד הנוסף". הם העבירו את האחריות לנתבעת הרביעית – הקבלן הנכנס (רום גב). כמו כן טענו כי הקבלן אסדי לא היה בשטח בזמן האירוע, ולכן הקבלן הנכנס אחראי.

השופטת אוסילה אבו-אסעד מבית משפט השלום בנצרת קבעה בפסק דינה מ-6/7/17 כי יש לקבל את התביעה כנגד הנתבע 1 ומבטחתו (הנתבעת 2), וכן כנגד הנתבעת 3, וכי דין התביעה כנגד הנתבעת 4 להידחות במלואה. השופטת קבעה כי אין כל מחלוקת בנוגע לאחריותו של המעביד הישיר, אך "עיקר המחלוקת היא בנוגע להטלת אחריות על הקבלן הראשי שהזמין את העבודות, ולעניין זהותו של אותו קבלן ראשי, קרי באם מדובר בנתבעת 3 או שמא בנתבעת 4".

השופטת מתחה ביקורת גלויה על הקבלן אסדי (הנתבע הראשון) בכך שלא הגיש ראיות מטעמו ולא חשף את מה שידע: "משלא עשה כן, הרי שדינו כדין מי שלא התייצב למשפט, ואין לו אלא להלין על עצמו". לגבי האפשרות למניעת התאונה, קבעה: "היה בידי הנתבע 1 והנתבעת 3 למנוע את התאונה ע"י נקיטת אמצעי זהירות סבירים…שעה שדרש מהתובע להזיז ולשאת צינור כבד משקל מבלי לספק לו כלי עזר- כגון כלי הרמה או כפפות לכל הפחות…דבר שאילץ את התובע להרים את הצינור בידיו, ובהמשך החליק הצינור מידי מר דבאח וגרם לתאונה".

השופטת אבו-אסעד הזכירה כי בפסיקה "נקבע כי מינויים של קבלני משנה אינו גורע מאחריותו של הקבלן הראשי שיוסיף וייחשב מבצע בניה". במקרה זה "איש לא העיד מטעם הנתבעת 3, וזו לא הביאה ראיות שיכולות ללמד על מינויו של מנהל עבודה, ועל מתן הדרכות לעובדים בביצוע העבודה הספציפית לצורך הזזת הצינור, ובכך גם הנתבעת 3 הפרה את חובת הזהירות שלה כלפי התובע". 

חלוקת האחריות

בבדיקת המקרה הגיעה השופטת למסקנה כי שני הנתבעים הראשונים (הקבלן אסדי וחברת הפניקס) יישאו ברוב האחריות (75%) לתאונה, ואילו הנתבעת השלישית (הקבלן היוצא, רום חן עבודות בנין ופיתוח) תישא ב-25% הנותרים.

בית המשפט בנצרת ניקה את הפועל התובע מכל אחריות לתאונת העבודה שפגעה באצבעות ידו: "אין זה המקרה להטיל על התובע אשם תורם, מאחר ומדובר בעובד שנענה לכל הדרישות של מעסיקו, ועזר בביצוע העבודות, מבלי שהוכח כי הוא תודרך כיצד לבצע את העבודה הספציפית הזו בבטחה, ולא הוכח כי סופקו לו כלי עבודה מינימאליים שיכלו למנוע את הסיכון אליו נחשף". 

בחוות הדעת הרפואית של המומחה ד"ר רינות נמצאה הגבלה ניכרת בתנועתיות אצבע 2; הגבלה קלה מאוד בכפיפות אצבעות 3-4 והגבלה ניכרת בתנועות המפרק הבין גלילי המקורב באצבע החמישית.

השופטת לא קיבלה את טענות התובע כאילו אינו עובד כלל בעקבות תאונת העבודה שנגרמה לו. בית המשפט קבע כי התובע אינו יכול לשוב לעבודתו כאינסטלטור אך יכול להשתלב במגוון עבודות פשוטות אחרות. לכן קבעה נכות תפקודית של 25%.

סיכום הפיצויים להם זכאי התובע בעקבות נזקי גוף שנגרמו לו בתאונת העבודה בקיסריה, בחלוף תשע שנים:

  • הפסדי שכר לעבר 160,900 ₪
  • הפסדי שכר לעתיד 268,900 ₪
  • הפסדי פנסיה 51,580 ₪
  • הוצאות רפואיות ונסיעות 10,000 ₪
  • עזרת צד ג' 20,000 ₪
  • כאב וסבל 80,000 ₪
  • סה"כ פיצויים לפני ניכוי תגמולי ביטוח לאומי: 591,380 ₪
  • ניכוי תגמולי מל"ל: 520,729 ₪
  • תשלום פיצוי על ידי נתבעות 1+2: 52,988 ₪
  • תשלום פיצוי על ידי נתבעת 3: 17,663 ₪
  • סך פיצוי בידי התובע: 70,651 ₪ 
  • הוצאות משפט (לחובת נתבעות 1-3): 2,500 
  • שכר טרחת עו"ד (לחובת נתבעות 1-3): 20% מסכום הפיצוי
  • הוצאות משפט ושכר טרחה לנתבעת 4 (לחובת התובע): 7,000 
  • שיפוי המל"ל (לחובת נתבעת 3): 130,182 ₪ + שכר טרחה 20%
  • ההליך:  ת"א 10474-10-10 פלוני נגד חאתם אסדי, הפניקס, רום חן, רום גבס
  • המוסד:  בית משפט השלום נצרת
  • מותב: השופטת אוסילה אבו-אסעד
  • מועד מתן פסק הדין: 06/07/2017

קריאה מומלצת באותו נושא – תאונות עבודה בישראל

נפגעת בתאונת עבודה? פנה לצוות "זכותי" לטיפול בזכויותיך הרפואיות.

התקשר 5520* או מלא שם וטלפון באתר.

רוצים לראות הוכחות? הנה חלק קטן של מכתבי התודה  מאת לקוחותינו הרבים.

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם