זכויות רפואיות
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

פטור ממס – שאלות ותשובות לדוגמא

לפניכם שאלות לדוגמא בנושא פטור ממס הכנסה. האמור בדף זה נכתב באופן כללי, ומובהר כי הוא אינו ייעוץ משפטי.


  • לבת שלי יש סוכרת נעורים ב-15 שנה האחרונות, היא בת 23 ועובדת במשרה מלאה, המקשה על איזון המחלה. האם היא זכאית לפטור ממס הכנסה?
    תשובה: סוכרת בדרך כלל מקנה מקסימום 65% נכות. יש לקבל מינימום 90% נכות בחישוב משוקלל על מנת להיות זכאי לפטור ממס, ולכן הסיכויים שלה לקבל פטור ממס הם כנראה נמוכים.
  • בעקבות תאונת עבודה, קיבלתי 23% נכות לצמיתות. בנוסף, אני סובל ממחלת לב, קרדיומיופטיה, ויש לי סוכרת מבוגרים. האם אוכל לקבל פטור ממס הכנסה?
    תשובה: לפי המצב שלך, כנראה לא תהיה זכאי לפטור ממס, כיוון שלא תגיע ל-90% נכות.
  • אבי בקרוב ייצא לפרישה מוקדמת, הוא בן 61 וחולה פרקינסון בדרגה 3. כמו כן, הוא סובל מדיכאון והוא מטופל בתרופות ויש לו גם אטרופיה בכפות ידיו. האם ניתן להגיע עם הליקויים הללו ל-90% נכות?
    תשובה: לפי תיאור המצב של אביך, הסיכויים לא גבוהים להגיע ל-90% נכות, אך מומלץ להתייעץ עם מומחה מקצועי.
  • עברתי טיפול נגד הפטיטיס סי, אך הטיפול לא הצליח. האם אני זכאית להטבות מס? האם ניתן לקבל החזרי מס רטרואקטיבית?
    תשובה: את כנראה זכאית לפטור ממס רטרואקטיבית על תקופת הטיפול שבמהלכה ניתן לקבל 100% נכות. ניתן להגיש תביעה למס הכנסה. ניתן לקבל החזרי מס עד 6 שנים בדיעבד.
  • אני נשא HIV (איידס) בשנתיים האחרונות. האם אני זכאי לפטור ממס הכנסה כיום וגם רטרואקטיבית מאז שנעשיתי נשא?
    תשובה: ניתן לקבל פטור ממס רק אם מקבלים לפחות 90% נכות, ובתור נשא שאיננו חולה, אתה כנראה לא זכאי לאחוזי נכות (אלא אם כן יש לך בעיות בריאותיות אחרות שאנחנו איננו יודעים עליהן).
  • אני סובלת מטרשת נפוצה ומתקשה ללכת. האם ניתן לקבל הנחה בתשלומי מס הכנסה לפי דרגת הנכות?
    תשובה: ניתן לקבל פטור ממס החל מ-90% נכות. לפי הביטוח הלאומי, בדרך כלל אין אפשרות לקבל פטור חלקי או הנחות כלשהן בהתאם לדרגת הנכות.
  • בוועדה של ביטוח לאומי לאחר הגשת תביעה למס הכנסה נקבעו לי 54% נכות משוקללים לצמיתות. קיבלתי 100% נכות במשך 6 וחצי חודשים. האם אני יכול לקבל החזרי מס רטרואקטיביים על תקופה זו?
    תשובה: ייתכן שאתה זכאי לפטור בסכום של כ-35,000 ש"ח מאחר שקיבלת 100% נכות ל-6 וחצי חודשים. הפטור נגזר מכ-65,000 ש"ח לשנה לפי חלק יחסי, כלומר 65,000/12*6.5. יש לפנות לפקיד השומה בסניף הקרוב אליך ולקבל אישור.
  • אני בת 85 וזכאית לגמת סיעוד מלאה. האם זכאות זו היא כמו אחוזי נכות על מנת לקבל פטור ממס?
    תשובה: אחוזי סיעוד ואחוזי נכות הם שני דברים שונים. כדי לקבל פטור ממס, יש לפנות לפקיד השומה ולבקש טופס הפניה לוועדת ביטוח לאומי, שבה יש לתבוע אחוזי נכות. אם תהיי זכאית ל-90% נכות לפחות בחישוב משוקלל, אולי תוכלי לקבל פטור ממס.
  • בעלי פנסיונר והוא קיבל 85.6% נכות. האם מגיע לו פטור ממס?
    תשובה: אם בעלך משלם מסים מקצבת הפנסיה, יש לברר אם ניתן להעלות את אחוזי הנכות ל-90%, המזכים בפטור ממס. יש לברר גם אפשרות לקבל קצבת סיעוד במידה שהוא עונה על הקריטריונים.
  • למה צריך לפנות למס הכנסה כדי לקבל פטור ממס, ולא ניתן לפנות לביטוח לאומי?
    תשובה: ניתן לפנות למס הכנסה או לביטוח לאומי כדי לקבל פטור ממס, ויש לקבל לפחות 90% נכות בחישוב משוקלל. הפנייה למס הכנסה כרוכה בתשלום אגרה. יש להחליט לאיזה גוף כדאי לפנות לפי פרטי המקרה.

  

  • אמי מוכרת כסיעודית ויש לה אישור למטפל. אני שכיר, תומך בה כלכלית וההוצאות גבוהות. האם אני יכול לקבל החזר מס?
    תשובה: ניתן לקבל החזר מס רק אם אתה משלם למוסד סיעודי. במקרה כזה, החישוב הוא: 35% מהסכום שעובר את הכנסתם השנתית כפול 12.5%.
  • אני פנסיונר בן 64 וחולה סוכרת. עברתי כמה ניתוחים בשנים האחרונות להסרת גידול במעי, הסרת כיס המרה וכליה אחת. טופלתי בכימותרפיה והיום אני מטופל בהקרנות עקב גידול נוסף שהתגלה. האם אני זכאי לאחוזי נכות?
    תשובה: לפי תיאור מצבך, הינך זכאי ל-100% נכות, ותוכל לקבל פטור ממס הכנסה וקצבת שר"מ. עליך לפנות לביטוח לאומי ולהגיש תביעה לקצבת נכות כללית ושר"מ. לאחר שייקבעו לך אחוזי הנכות, יש לפנות לפקיד השומה ולקבל פטור ממס.

  

  • נקבעו לי 89% נכות בועדה רפואית, 100% נכות זמנית לשנה ו-10% נכות לצמיתות בעקבות תאונת עבודה. האם ניתן לשקלל את כל אחוזי הנכות כדי להגיע ל-90% נכות ולקבל החזרי מס?
    תשובה: אי אפשר לשקלל אחוזי נכות כללית ונכות מעבודה, אך ייתכן שיעגלו לך את אחוזי הנכות ל-90% ותקבל פטור ממס הכנסה.
  • יש לי צלקות גדולות באיזורים שונים בגוף, אך הן לא גורמות לנזק בריאותי. האם מבחני מס הכנסה יתחשבו בכך רק אם יש השלכות רפואיות לקיומן?
    תשובה: לפי סעיף 75 של תקנות הביטוח הלאומי, השלכה רפואית היא לא הכרחית. במידה שהצלקות מכוערות, מגרדות ומפושטות, אולי יתחשבו בהן.
  • עברתי ניתוח מעקפים, האם אני זכאי לפטור ממס הכנסה?
    תשובה: ניתן לקבל 100% נכות לתקופת ניתוח המעקפים וההחלמה, ולאחר מכן אחוזי הנכות ייקבעו לפי מצב הלב ותפקודו. ברוב המקרים, על מנת לקבל פטור ממס יש לקבל 90% נכות במשך חצי שנה לפחות.
  • אני חולה סרטן, קיבלתי 100% נכות ופטור ממס הכנסה לצמיתות. לאחרונה, יצאתי לפנסיה ואני מקבל משכורת ממבטחים שהיא פחות ממחצית מהמשכורת שקיבלתי כשעבדתי. מבטחים ביקשו שאספק אישור על פטור ממס. האישור שקיבלתי חסר הגיון, שכן על פיו עליי לשלם 45% מס. בעבר כשהרווחתי פי 2 יותר, לא ניכו לי מס בכלל. מה עליי לעשות?
    תשובה: 100% נכות לצמיתות מקנים פטור ממס עד הכנסה של כ-570,000 ש"ח לשנה. הפטור הנמוך שקיבלת נראה חריג, ניתן לפנות אל פקיד השומה ולבקש שיבררו את העניין, אולי נפלה טעות.
  • הגשתי תביעה לקצבת נכות כללית אך היא נדחתה בוועדה רפואית. במכתב שבישר על הדחייה צוין שיש לי 100% נכות רפואית בזמן בדיקת התביעה. האם אני זכאית להקלות במס או שאינני זכאית מאחר שבקשתי נדחתה?
    תשובה: קבלת קצבת נכות איננה קשורה בהכרח לפטור ממס. במידה שקיבלת 100% נכות לתקופה של חצי שנה ומעלה, ניתן להגיש תביעה לפטור ממס.
  • אני מקבל פנסיה חודשית בגין נכות מעבודה. האם תשלומים אלו פטורים ממס כפי שקצבת נכות של ביטוח לאומי פטורה ממס?
    תשובה: ניתן לפנות לפקיד השומה עם פוליסת הביטוח ואישור מהחברה המשלמת את הפנסיה, ולפי איזה סעיף של מס הכנסה ניתנת הפנסיה. הפקיד יבחן כל מקרה לגופו של עניין, ויחליט האם הפנסיה פטורה ממס.
  • בעבר, נקבעו לי 100% נכות זמנית למשך כ-4 שנים, אך לא תבעתי קצבה. לאחר סיום התקופה, הגשתי דוחות למס הכנסה וקיבלתי פטור ממס על אותן שנים. לאחרונה מימשתי פיצויים מקרן הפנסיה שהפקיד לי המעסיק באותן שנים. האם אני זכאי לפטור ממס על פיצויים אלו?
    תשובה: ניתן לקבל פטור ממס על הכנסות מיגיעה אישית. אם אכן מימשת את הפיצויים רק לאחרונה, ייתכן כי אינך זכאי לפטור ממס.

הבהרה: כל השאלות והתשובות בדף זה נכתבו באופן כללי, ומובהר כי התוכן אינו מהווה ייעוץ משפטי.


למידע נוסף:

לסיוע אישי במיצוי זכויות רפואיות ופטור ממס, צרו קשר באתר זכותי או התקשרו לצוות "זכותי" בטלפון הבא:  5520*

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם