זכויות רפואיות
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

קצבת שירותים מיוחדים – זכאות, קריטריונים והטבות

מי זכאי לקצבת שירותים מיוחדים לנכים?

קצבת שירותים מיוחדים (ובקיצור, קצבת שר"מ) ניתנת לאזרחי ישראל, המבוטחים בביטוח לאומי, מעל גיל 18 ועד 6 חודשים לאחר גיל הפנסיה. הקצבה מיועדת למקרים מיוחדים, שבהם המבוטח תלוי באחרים על מנת לבצע פעולות יום יום בסיסיות, כגון לבישה, אכילה, רחצה, שליטה על הסוגרים וניידות בבית, או שהוא זקוק להשגחה צמודה בכל שעות היממה כדי למנוע סכנת חיים לאחרים או לעצמו.

בנוסף, קיימים מצבים מסוימים שבהם מבוטח גם זכאי לקצבת שירותים מיוחדים: עיוור בעל נכות רפואית בשיעור 90% ומעלה החי לבדו או עם בן זוג עיוור, עיוור בעל נכות רפואית בשיעור 90% שנקבעה לו נכות רפואית נוספת בשיעור 50% ומעלה עקב חירשות, חולה שעבר השתלת מח עצם, השתלת כליה, לב, ריאה, כבד, לבלב וחולה שמקבל טיפול בדיאליזה לפחות פעמיים בשבוע.


מה הם הקריטריונים לקבלת הקצבה?

  • מבוטח בביטוח לאומי שחי בישראל בין גיל 18 ו-3 חודשים ועד גיל הפנסיה. מבוטח המקבל קצבת נכות כללית ונקבעה לו נכות רפואית בשיעור של 60% ומעלה, או מבוטח שאינו מקבל קצבת נכות אבל נקבעה לו נכות רפואית בשיעור של 75% ומעלה. סעיף זה מותנה בכך שהוא לא מקבל קצבת נכות לנפגעי עבודה, או שהכנסתו החודשית היא לא מעל פי חמישה סכום השכר הממוצע במשק.
  • מבוטח שאינו מקבל הטבות במסגרת קצבת ניידות, אלא אם כן, נקבעה לו ניידות בשיעור של 100%, או שהוא מרותק למיטה או לכיסא גלגלים.
  • המבוטח אינו נמצא במוסד שניתן לקבל בו שירותי סיעוד, רפואה או שיקום.

משך תקופת הזכאות לקצבת שר"מ (ציר הזמן – ימים, חודשים, שנים)

ניתן לקבל קצבת שירותים מיוחדים החל מהראשון בחודש שבו הוגשה התביעה, במידה שעברו 90 יום לפחות מהיום שהמבוטח קיבל זכאות לקצבת נכות. אם המבוטח אינו מקבל קצבת נכות כללית, הוא זכאי לקצבת שירותים מיוחדים החל מהיום שבו נקבעה לו נכות רפואית בשיעור של 75%.

נכה שהוכחה תלותו באדם אחר במשך חצי שנה ברציפות לפחות ונקבעו לו 75% נכות רפואית, זכאי לקצבה 30 יום בלבד מהיום שקיבל זכאות לקצבת נכות. תנאי זה מתאפשר רק אם לא קיבל גמלת ילד נכה באותה תקופה.

במידה ומגישים תביעה לקצבת שירותים מיוחדים עד 6 חודשים לאחר גיל הפרישה, ניתן לקבל את הקצבה אם נקבעה זכאות בדיעבד.


איך ניתן להגיש תביעה לקבלת שר"מ?

יש למלא טופס 7849 של ביטוח לאומי (הורדת קובץ PDF) על מנת להגיש תביעה לקצבת שירותים מיוחדים. את הטופס יש לשלוח בדואר, בפקס או להגיש אותו פיזית באחד מסניפי הביטוח הלאומי. יש לצרף לטופס את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים לתביעה.

תביעה לקצבת שירותים מיוחדים

טופס בל/ 7849


מהם שיעורי קצבת שירותים מיוחדים?

(הנתונים מעודכנים למאי 2021)

  • קצבת שר"מ בשיעור 50%: סכום קצבה 1,427 ש"ח (עשיית רוב פעולות היום-יום)
  • קצבת שר"מ בשיעור 112%: סכום קצבה 3,374 ש"ח (עשיית כל פעולות היום-יום)
  • קצבת שר"מ בשיעור 188%: סכום קצבה 5,341 (תלות מוחלטת – מי שתלוי לגמרי באדם אחר)
  • תוספת נכה מונשם: תוספת קצבה בסכום 1,850 ש"ח.

שימו לב: למיטב ידיעתנו, גם באתר הביטוח הלאומי אין מחשבון לחישוב קצבת שירותים מיוחדים.


מהן הזכויות וההטבות הנוספות של מקבלי קצבת שירותים מיוחדים?

מקבלי קצבת שירותים מיוחדים זכאים למגוון זכויות, הנחות והטבות בארגונים ובמוסדות שונים: חברת החשמל, רשות המים, משרד השיכון והבינוי, משרד האוצר (מס הכנסה, מס רכישה) משרד הרווחה (הנחה בטלפון, טיפול ושיקום), משרד התחבורה (הנחה בכרטיסיות, תו נכה), משרד הבריאות, רשויות מקומיות (ארנונה) ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י).

קצבה מיוחדת לעולים נכים קשים מתחלקת לשני סוגי קצבאות:

  1. שירותים מיוחדים לעולה – קצבה מיוחדת לעולים נכים קשים בני 18 ועד גיל הפנסיה. זכאים מהיום ה-91 לעלייתם ועד סוף השנה. קצבת 50% לעולה שווה 1,115 ש"ח; קצבת 112% לעולה שווה 2,496 ש"ח; קצבת 188% לעולה שווה 4,191 ש"ח.
  2. נכות כללית לעולה – במידה שנמצא זכאי לקצבת שירותים מיוחדים לפי הסעיף הנ"ל, יכול להימצא זכאי לקצבת נכות מהיום ה-181 לעלייתם ועד סוף אותה שנה.

למידע נוסף על קצבת שירותים מיוחדים ולסיוע בתהליך, מלאו פרטים כאן באתר זכותי או התקשרו 5520*

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם