זכויות רפואיות
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

אחוזי נכות לצמיתות

אם החליטה ועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי שמצבו של הנפגע הוא קבוע ואינו עשוי להשתנות, היא תקבע לו דרגת נכות לצמיתות (לתמיד). זוהי, למעשה, נכות צמיתה שהיא נכות קבועה. זאת, להבדיל ממצב של "נכות זמנית", סטטוס משפטי ארעי, שנקבע לכל היותר לתקופה של שנה אחת.

לכאורה, נכות צמיתה היא תשלום לכל החיים, נכון? זהו, שלא נכון: גם אם המוסד לביטוח לאומי מחליט על קביעת סטטוס של "נכות לצמיתות", הוא עדיין יכול לזמן את הנפגע לדיון שנקרא "בדיקה מחדש". זאת, כאשר הועדה הרפואית סבורה כי המצב השתנה לטובה עקב נסיבות כמו הזמן שחלף, או מכל סיבה רפואית אחרת (הטבה, החלמה, שיפור כלשהו). הדבר מעוגן בחוק: קביעת דרגת אי-כושר להשתכר כפופה לבדיקה מחדש על ידי המוסד.

בחוק עצמו, לא מופיעה המילה "נכות לצמיתות". החוק מבחין אך ורק בין דרגת נכות זמנית ובין דרגת נכות יציבה. הביטוח הלאומי, באמצעות פקידי התביעות והועדות הרפואיות, מוסמך לבחון מחדש את דרגת אי-כושרו של הנפגע להשתכר. כך, למשל, גם נכה הסובל משיתוק עשוי לגלות כי הביטוח הלאומי סובר כי ישנן עבודות מסוגים שונים שהוא מסוגל לבצע, למרות נכותו.

כאשר נקבעת נכות לצמיתות (נכות קבועה), בוחנת הועדה הרפואית של הביטוח הלאומי אם הנכות של נפגע העבודה משפיעה באופן כלשהו על יכולתו לחזור לעבודה. לפי תקנה 15, מותר לוועדה להגדיל את דרגת הנכות עד חצי (50%) מדרגת הנכות שנקבעה לו. דוגמה: אם נקבעה נכות לצמיתות של 30%, הועדה רשאית להגדיל ב-15% נוספים (חצי מ-30%), ולכן דרגת הנכות המוגדלת תעמוד על 45% לכל היותר (30+15).

בניגוד למצבו של נפגע עבודה שנקבעו לו אחוזי נכות לצמיתות, נכה עבודה שנקבעה לו דרגת נכות זמנית והוא אינו מסוגל לעבוד באף עבודה (ואין לו הכנסות אחרות) יכול להיות מוכר בתור "נכה נזקק" ולקבל 100% נכות לתקופה של עד 4 חודשים.

לכן חשוב להבין כי מבחינת הביטוח הלאומי, המושג "לצמיתות" איננו "לנצח נצחים" או "לתמיד". מצב רפואי יכול להשתנות בעתיד – לטובה או לרעה. במקרה של שינוי לרעה, ניתן להגיש תביעה להכרה בהחמרת מצב. זוהי למעשה תביעה חוזרת – בקשה לבדיקה מחדש. במקרה של שינוי לטובה, עשוי הביטוח הלאומי לזמן את הנפגע לבדיקה מחדש מיוזמתו, ובניגוד לרצונו של הנפגע, כמובן; במקרה כזה, עלול המוסד לביטוח לאומי לקבוע לאחר דיון מחודש, כי עקב השינוי במצב הרפואי ניתן לשלול מן הנפגע הקצבה או חלק ממנה.

נפגעי עבודה רבים מאמינים בטעות כי קביעת אחוזי נכות לצמיתות מבטיחה להם הכנסה קבועה לעשרות שנים. חשוב לדעת כי זה לא המצב, במקרים רבים. מצב רפואי עלול להישאר כפי שהוא, להחמיר או להשתפר בהדרגה. לפיכך, המונח "לצמיתות" בהקשר של אחוזי נכות הוא שונה לחלוטין ממה שאנו מכירים בחיי היום-יום.


צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם