ועדה רפואית
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

ועדה רפואית – טרטור מצדיק פיצוי כספי

אם המוסד לביטוח לאומי טירטר אתכם לוועדה רפואית שלא לצורך, אתם לא צריכים לספוג את העלבון ולחזור הביתה בבושת פנים. לפעמים אפשר לקבל פיצוי כספי רציני – רק צריך לעמוד על הזכויות ולא לוותר למערכות הבירוקרטיות הגדולות.


המקרה של ישראל זיידמן, שהתרחש לאחרונה, משקף את ההתנהלות הבעייתית של הועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי, במקרים מסוימים. זיידמן, תושב אילת, קיבל זימון לוועדה רפואית בתל אביב. הוא נסע שעות ארוכות לסניף המוסד, חיכה לשווא לוועדה שאיחרה ולבסוף בכלל לא התקיימה, כי ההרכב שלה לא היה תקין. ביהמ"ש פסק כי המוסד לביטוח לאומי התרשל, וישלם לזיידמן פיצוי של 3,900 ₪.

 ישראל זיידמן נפגע במהלך העבודה והגיש תביעת פיצויים לביטוח הלאומי. כשתביעתו התקבלה, ביקש זיידמן שיקבעו לו דרגת נכות לנפגע מעבודה. לאחר שלא היה מרוצה מהחלטת הוועדה הרפואית הראשונית והוועדה הרפואית לערערים, הגיש ערעור לבית הדין לעבודה על החלטתה. לשמחתו הרבה, התקבל ערעורו בבית הדין והוחלט שזיידמן יגיע לוועדה רפואית נוספת בהרכב אחר.


הטירטור: תל אביב במקום באר שבע

האזרח זיידמן, המתגורר בעיר אילת, הוזמן לוועדה רפואית דווקא בתל אביב, כ-350 ק"מ ממקום מגוריו. באילת לא מתקיימות ועדות רפואיות, אך בעיר הדרומית באר שבע, הממוקמת כ-240 ק"מ מאילת, דווקא כן. למרות זאת, קיבל זיידמן זימון לתל אביב. לטענת המוסד לביטוח לאומי, זאת משום שכתובתו הרשומה היא בראשון לציון.

 זיידמן סובל מסוכרת ובעיות גב, ולכן נזקק למנוחות רבות בדרך. הוא ובנו סיפרו בעדותם שיצאו מאילת בשעה 8:00, ומסעם המפרך והמיותר לתל אביב הגדולה הסתיים רק בשעה 15:00. כעבור 7 שעות, הגיעו השניים לוועדה הרפואית, אך היא התחילה באיחור של כשעתיים מהשעה שנקבעה.

בדף הוועדות הרפואיות של אתר הביטוח הלאומי נכתב "חשוב להקפיד להגיע בזמן שנקבע ושצוין בהזמנה. עם זאת שעת הוועדה היא משוערת וייתכן שתצטרך להמתין זמן מה לתורך". האם שעתיים נחשבים ל'זמן מה'?

 לבסוף נכנס זיידמן לוועדה, אך חיכתה לו הפתעה נוספת: הרכבה היה זהה להרכב שהיה בוועדה הקודמת. מכיוון שכך, נסיעתו של האזרח המטורטר הייתה לשווא. בכך, קבע השופט אחסאן כנעאן, הפר המוסד לביטוח לאומי את הוראת בית הדין לעבודה וחרג מהסטנדרט המצופה ממנו.


צדק מול ביטוח לאומי

השופט כנעאן תיאר את מסעו של זיידמן בפסק דינו: "התובע היטלטל מהעיר אילת בלוויית בנו, וכשהגיע לתל-אביב גילה להפתעתו, כי הועדה שנקבעה היא באותו הרכב שהיה בוועדה הקודמת. על כן, לא התקיים דיון בעניינו של התובע והוא חזר כלעומת שבא".

 המוסד לביטוח הלאומי ידע על מצבו הבריאותי הבעייתי של זיידמן, ובהחלט יכול היה לצפות שהגעה לוועדה לשווא תגרום לו נזק. על כך ציין השופט: "אין ספק בעיני כי הנתבע התרשל כלפי התובע עת זימן אותו לוועדה רפואית בהרכב זהה… על הנתבע להפעיל את כוחותיו בסבירות ובזהירות".

לטענת הביטוח הלאומי, מכיוון שהכתובת המעודכנת של זיידמן היא בראשון לציון, מסיר הדבר את האחריות מהמוסד. ביהמ"ש דחה טענה זו, וגם את הטענה שזיידמן יכול היה לבקש זימון לוועדה בבאר שבע ובכך להקל על עצמו.

השופט קבע: "הנתבע יכול היה להפחית את נזקיו, אולם זו חכמה בדיעבד. גם אם נניח שהתובע לא התגורר בעיר אילת אלא היה בביקור אצל בנו והוא הגיע משם לוועדה על רקע ביקור בנו, האם עובדה זו יכולה להסיר אחריות מהנתבע? העובדה שהתובע הגיע מאילת, בין אם התגורר שם ובין לאו, הינה בגדר עניין צפוי והנתבע (הביטוח הלאומי) לא יכול להלין על כך".

בית המשפט הדגיש כי עצם ההגעה לוועדה שלא התקיימה, היא העוול שנגרם לזיידמן. בסופו של יום, התקבלה טענתו של זיידמן בבית המשפט השלום בחיפה, ונקבעו לו פיצויים בסך של 3,900 ₪, הכוללים הוצאות עו"ד, הוצאות משפט ועוגמת נפש. איך אומרים בצבא? "לכל שבת יש מוצאי שבת", ולכל טרטור יש מחיר – גם בצבא וגם בחיים האזרחיים.

המוסד לביטוח לאומי הוא גוף חברתי בישראל, שמטרתו ליישם את מדיניות הרווחה ותפקידו לדאוג לאזרחי המדינה הזקוקים לעזרתו. במקרים שבהם הביטוח הלאומי מקשה על האזרחים הזקוקים לו, מעביר אותם הליכים בירוקרטיים מסורבלים ומטרטר אותם מעל ומעבר לנדרש – הוא צריך לפצות את הנפגעים בכסף.


לסיכום: כאשר הביטוח הלאומי מתנהל בצורה רשלנית וחסרת הגיון, ומטרטר אנשים חולים ללא התחשבות, הדרך היחידה לעשות צדק היא לדרוש פיצוי כספי הולם ומרתיע.

[שם ההליך בבית משפט השלום בחיפה: ת"א 12651-05-11; פסק הדין ניתן בתאריך 28/05/2013].

לבירור על סניפי הביטוח הלאומי

  • קיבלתם זימון לועדה רפואית? יש לכם שאלות על ועדה רפואית? צרו קשר דרך האתר או חייגו 5520*
  • התייצבות לועדה רפואית עלתה לכם כסף? תוכלו למלא טופס 743 ולקבל החזר כספי
צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם