חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

מתי סכיזופרניה היא תאונת עבודה?

אוגוסט 11, 2013
גיל מנשה, איש שיווק בן 54, עבר התמוטטות עצבים, שעוררה התקף סכיזופרניה. הסיבה להתמוטטות היא ביטול הזמנה של חברה במסגרת עבודתו. על אף שמנשה אושפז בעבר והסתמן כי המחלה קיננה בו עוד טרם האירוע, הכיר בית המשפט באירוע כתאונת עבודה: "האירוע בגדר טריגר שהחיש והחמיר את התפרצות המחלה".

מאת  מנכ"ל זכותי, וצוות זכותי

גיל מנשה עבד כאיש שיווק בחברה משפחתית בבעלות אביו, העוסקת בשיווק שמנים מיוחדים למפעלי תעשייה. לחברה נגרמו לא פעם הפסדים כספיים מחברות אחרות שנסגרו והותירו אחריהן חובות כספיים, או פשטו את הרגל. החברה אומנם המשיכה להתקיים, אך בכל פעם שאחד מלקוחותיה פשט את הרגל, חשש מנשה לגורל העסק.

השיא הגיע בינואר 2007. מנשה הופיע במפעל 'וולקן' כדי לדון עם שלום לוגסי, מנהל המחסן ואיש הרכש של המפעל, בהזמנות בין החברות. לוגסי הודיע לו כי המפעל עומד להיסגר וכי ההזמנה מבוטלת, ומנשה קיבל את הבשורה בצורה קשה ביותר. "הרגשתי שהוא קיבל את ההודעה באופן קשה וראיתי שהוא במצב לא נעים ולא טוב ונראה עצוב מאוד. ראיתי אצלו משהו כמו נפילת מתח", תיאר לוגסי את מצבו של מנשה.

התמוטטות נפשית בעקבות המשבר בעבודה
לאחר שחזר מנשה למשרדי העסק המשפחתי, נעל את דלת הכניסה מבפנים ולא ענה לטלפונים של בני המשפחה שנפשו באילת. חבר המשפחה, פואד קרא, הוזעק למקום, הקיש זמן רב בדלת וצלצל בפעמון. כשלא היה מענה, התחיל פואד לצעוק ולקרוא בשמו של מנשה במשך זמן רב.

"תעזור לי, תעזור לי, אני חולה", מלמל מנשה כשפתח לבסוף לפואד את הדלת. לדברי פואד, מנשה צרח, צעק, נשכב בפתאומיות על הרצפה והתגלגל. פואד הזעיק את אשתו של מנשה והשניים העבירו אותו לקופת חולים לטיפול רפואי. מנשה הועבר לבית החולים רמב"ם, מצבו הנפשי המשיך להידרדר והוא אושפז בבית החולים טירת הכרמל במשך שלושה שבועות.

מנשה חזר לעבוד בעסק המשפחתי במשך כשמונה חודשים. בפועל בקושי תפקד ואף התמוטט פעם נוספת. בעקבות האירועים, החליט מנשה, בעזרתו של עו"ד יואב צח-וכס ,לתבוע את הביטוח הלאומי וביקש להכיר בפגיעה הנפשית שחווה כ תאונת עבודה. תחילה דחה בית הדין האזורי לעבודה את תביעתו ועל כך הוא ערער.

גורם המזרז מחלה נחשב כתאונת עבודה
"אני סבורה כי מנשה סובל  מסכיזופרניה מסוג רדיפתי", העידה ד"ר פנינה דורפמן-אתרוג, המומחית הרפואית מטעם בית הדין. את האבחון ביססה ד"ר דורפמן-אתרוג על הסימפטומים של המחלה, הכוללים חרדה כללית ובלבול חשיבתי, שאפיינו את האשפוז של מנשה.

סכיזופרניה (בעברית: שסעת או נפש שסועה) היא מחלה נפשית מתמשכת מקבוצת המחלות הפסיכוטיות. בין מאפייני המחלה: מחשבות שווא, הזיות, שמיעת קולות, הפרעות בדיבור, בעיות קוגניטיביות, קשיים תפקודיים מבחינה מקצועית וחברתית, התנהגויות משונות ועוד.

לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה נודע כי למנשה היו בעיות נפשיות קודמות, ואף אושפז בעבר לפני האירוע. "להערכתי אין קשר בין האירוע בעבודה לבין הופעת המחלה. האירוע מהווה גורם דחק ולא סיבה למחלה הנפשית של התובע", הסבירה ד"ר דורפמן-אתרוג. היא קבעה כי אין להתייחס לאירוע בעבודה כסיבה לפרוץ התקף הסכיזופרניה, אך כי יש להתייחס אליו כגורם מזרז העלול להחמיר את מהלך הסכיזופרניה ולדחוק בהתפרצותה. כלומר, ביטול ההזמנה היה הטריגר, מקרה המהווה גירוי שמוביל להתחלת פעולה כלשהי, שהוביל להתפרצות המחלה אצל מנשה.

בהסתמך על עדות המומחית, קבעה סגנית נשיא בית הדין, השופטת איטה קציר: "הסכיזופרניה קיננה בתובע…יחד עם זאת, האירוע הנ"ל היה בגדר טריגר שהחיש והחמיר את התפרצות המחלה, ואלמלא אותו אירוע, ההתפרצות הייתה נדחית למועד מאוחר יותר". השופטת הורתה לביטוח הלאומי להכיר באירוע כתאונת עבודה ולפצות את מנשה בהוצאות שכר טרחה לעו"ד.

למידע נוסף על תאונות עבודה:

אם יש לכם שאלות בנושא תאונות עבודה, או לבירור זכאות, צרו קשר באתראו התקשרו 5520*

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם