זכויות רפואיות

הצמדת קצבת הנכות לשכר המינימום

בשנים האחרונות נאבקים ארגוני הנכים למען הגדלת קצבאות הנכות שלהם, בטענה שהקצבאות הנוכחיות אינן מאפשרות קיום מינימלי. אזרחי המדינה משלמים דמי ביטוח לאומי מתוך המחשבה שאם יהפכו, חס וחלילה, לנכים - המדינה תאפשר להם קיום בכבוד. אלא שהמציאות הנוכחית, עבור נכים רבים, איננה כזו: קצבאות הנכות בישראל הן מן הנמוכות בעולם המערבי.

 

מאז עליית מחירי הדיור, הפך יוקר המחיה לעניין של חיים ומוות. נכים שאין בבעלותם דירה נאלצים לשלם את רוב קצבתם למען תשלום שכר דירה - ולא נשארים עם כסף שיאפשר להם לרכוש מזון ותרופות. באחת ההפגנות התוודה אחד המפגינים, אלי בוסקילה, שהוא נאלץ לגור בתוך מרתף, כיוון שאיננו מסוגל לממן את שכר הדירה, בהיותו נכה שחי על קצבת נכות.

 

שכר המינימום יעלה ב-2017 מ-4,650 ש"ח ל-5,300 ש"ח, לפי מימוש הפעימות המוגדרות בחוק המתוקן. בהשוואת קצבת הנכות לנפש במונחי כוח קנייה בדולר של ארה"ב דורגה ישראל בשנת 2007, ואף בשנת 1995, במקום ה-26 מתוך 31 מדינות ארגון ה-OECD.  בשנים אלו, קצבת הנכות לנפש בישראל היתה נמוכה ב-80% מהקצבה הממוצעת לנפש, במדינות ה-OECD.

 

כ-80% מהנכים נשענים על קצבת הנכות שלהם, העומדת על סכום מירבי של כ-2,200 ש"ח - פחות ממחצית שכר המינימום. לכן הנכים זועקים לאחרונה את הסיסמה "נכה אינו חצי-בן-אדם". אלפי נכים המתגוררים לבדם וללא ילדים, מצויים בחרפת רעב, על סף התמוטטות כלכלית. חלקם נמצאים בחובות שאין באפשרותם להחזיר.

 

הנסיונות האחרונים, בסוף שנת 2015, להעביר חקיקה בכנסת שתבצע הצמדה של קצבת הנכות לגובה שכר המינימום במשק - נכשלו. הצעות החוק הופלו על ידי הממשלה בגיבוי משרד האוצר, הטוען שיישום החוק אינו אפשרי. האוצר טוען כי הצמדת קצבאות הנכות לשכר המינימום ידרוש כיסוי תקציבי של 6 מיליארד ש"ח, סכום עצום שאינו מצוי כעת בקופת המדינה.

 

אם המדינה אינה מסוגלת לממן קפיצה משמעותית בסכום קצבת הנכות, עד כדי הצמדה לשכר המינימום, דבר לא מונע ממנה להחליט על קביעת תוספת לקצבת הנכות, כך שתעמוד, למשל, על סכום של כ-3,500 ש"ח עבור מקבלי קצבת נכות מלאה (100% נכות).

 

בין השנים 1975-1995 גדל מספר מקבלי קצבת נכות פי 20, לפי נתוני הביטוח הלאומי שפורסמו ב-2009. בשנים האחרונות גדל מספרם ב-57%. ב-2009 תועדו למעלה מ-200,000 מקבלי קצבת נכות בישראל. עם זאת, שיעור מקבלי הקצבה בישראל (4.9%) עדיין נמוך מן הממוצע במדינות ה-OECD, שיעור העומד על 5.8%. בנסיון לבלום את העלייה במספר מקבלי קצבאות הנכות, תוקן החוק ב-2004 כך שתנאי זכאות לקבלת הקצבה יעלה מ-40% נכות ל-60% נכות. 

 

מאבקם של הנכים למען הצמדת קצבת הנכות לשכר המינימום מלווה במאבק דומה מצידם של אוכלוסיית הקשישים. גם הארגונים המייצגים את גמלאי ישראל טוענים כי קצבת הזקנה אינה מאפשרת קיום סביר, ולכן יש להצמידה לשכר המינימום. השר לאזרחים ותיקים, אורי אורבך ז"ל, אמר כי "קצבת הזקנה בישראל נמוכה אפילו מאד ביחס ליוקר המחיה בישראל וביחס למדינות ה- OECD שיעור קצבת הזקנה בישראל מדורג בתחתית הסולם, חמישי מהסוף".

 

 

קריאה נוספת